Образотв.мистецтво 3 кл. Урок 29. Магія бутафорії
Мета:
- навчальна: продовжити ознайомлення з театрально-декораційним мистецтвом; розкрити значення форми, кольору, декору у створенні атмосфери театральної вистави;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами театрально-декораційного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: прищеплювати зацікавленість працею театральних художників, пошану до неї.
Зміст
Оснащення. Образотв.мистецтво 3 кл. Магія бутафорії
- Матеріали та інструменти: цупкий білий та кольоровий папір (або картон і кольоровий папір), олівці, ножиці, клей ПВА, пензлі для клею, обгортки від цукерок, пшоно, серветки для витирання рук, клейонки.
- Зоровий ряд: репродукції ескізів декорацій до театральних вистав (І. Білібін. Ескізи декорацій до опери М. Глінки «Руслан та Людмила», до опери М. Римського-Корсакова «Золотой півник»). Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів:
- бутафорія — вироби, що імітують натуральні предмети (наприклад, реквізит для театральних вистав або магазинних вітрин); також підробка, мішура, показна розкіш.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* На попередньому уроці ми почали говорити про чарівний світ театру. Пригадайте, чим займається художник у театрі.
* Що таке театр?
* Що таке декорації?
* Ескіз якої складової декорацій ви виконували на попередньому уроці?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні на нас чекає не менш цікава подорож, ніж на попередньому уроці. Сьогодні театр знову відкриє нам деякі свої таємниці. Завдяки художникам театру ми дізнаємося про спеціально виготовлені речі, які використовуються на сцені для створення неповторного духу вистави.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— На попередньому уроці ми вже говорили про декорації. Але не тільки декорації передають дух і настрій театральної вистави.
Справжній театральний художник завжди пам'ятає про те, що сцена — це наповнений емоціями простір для гри акторів. Тому простір сцени має допомагати акторам, створювати потрібний настрій та предмети, що необхідні для вистави, а також бути зручним для переміщень акторів.
Складно передати обстановку кімнати, якщо на сцену не винести стіл, стільці, можливо, навіть диван. Тому художникові слід усе обміркувати — і оформлення сцени, і зручність для гри акторів. Він повинен не тільки вміти вигадувати та творити, а й мати розвинене просторове мислення. Усі предмети, що допомагають створити атмосферу вистави, називають бутафорією. Бутафорія — це вироби, що імітують натуральні предмети (пригадайте, наприклад, реквізит для театральних вистав або магазинних вітрин; також підробка, мішура, предмети удаваної розкоші). (Учитель демонструє наочність.)
Предмети бутафорії не тільки допомагають акторові під час гри: стілець — щоб можна було сісти; диван — щоб можна було лягти, граючи хворого; посуд — щоб показати сніданок та ін. Ці предмети передають епоху. Так, наприклад, сучасний стілець дуже відрізняється від стільця, який знаходиться у палаці або старому дерев'яному будиночку селян. Ці стільці обов'язково різнитимуться і за формою, і за кольором, і за декором. Пам'ятайте про це, коли працюватимете сьогодні.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
- Яка бутафорія знадобиться для вистави «Золотий ключик»?
- Чи може та сама бутафорія знаходитися на сцені протягом усієї вистави?
- Якщо ми заговорили про виставу «Золотий ключик», уявімо комірку тата Карло та будиночок Мальвіни. Чи однакові предмети знадобляться для оформлення сцени, коли події розгортатимуться у цих приміщеннях?
VI. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VII. ІНСТРУКТАЖ
Послідовність створення штучного озера
Матеріали та інструменти: ножиці, клей ПВА, цупкий кольоровий папір (або картон і кольоровий папір), обгортки від цукерок, пшоно, серветки для витирання рук, клейонки (за потреби — пензлі для клею).
Послідовність виконання роботи
1. З кольорового паперу блакитного кольору вирізати «озеро», а із зеленого — «листочки латаття».
2. Внутрішній бік обгортки для цукерок змастити клеєм ПВА.
3. На шар клею насипати пшоно, дати час йому приклеїтися.
4. Нанести шар клею ПВА на зворотний бік «листочка латаття», обережно приклеїти його до фону — «озера».
5. Нанести шар клею ПВА на зворотний бік «латаття», обережно приклеїти її до фону — «озера».
6. Робота готова.
VIII. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Виконайте бутафорію для однієї з вистав: «Царівна-жаба», «Попелюшка», «Рукавичка», «Котигорошко», «Курочка-Ряба».
Творче завдання № 2
На попередньому уроці ви малювали задник для вистави за улюбленою казкою. Сьогодні створіть предмети бутафорії для цієї самої вистави, зокрема стільці, крісла, печери... усе, що необхідне для того, щоб передати головну думку твору.
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (принести на наступний урок альбоми, олівці, гуаш, пензлі, матеріали для створення колажу (аркуші паперу, клаптики різно-фактурної тканини та хутра, кольорові вирізки із поліграфічної продукції, цупкі нитки, клей ПВА та ін.)).
3. Проголошення уроку завершеним. Образотв.мистецтво 3 кл. Магія бутафорії
|