Образотв.мистецтво 3 кл. Урок 3. Ритм хвиль
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів з елементарним поняттям про ритм; навчити передавати рух у природі графічними засобами; розкрити значення кольору у графічних творах;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, захопленість спогляданням морських пейзажів.
Зміст
Оснащення. Образотв.мистецтво 3 кл. Ритм хвиль
- Матеріали та інструменти: альбоми, фломастери або туш, мило, свічки, пера (зубочистки).
- Зоровий ряд: репродукції творів графіків та живописців (І. Айвазовский «Варязька сага. Шлях із варягу греки», «Місячна ніч на Чорному морі»; Є. Гарин «Ghost Ship» («Примарний корабель»); Кацусіка Хокусай «Велика хвиля в Канагаві»; В. Халтурін «Тот, кто рождён был у моря»*).
- Літературний ряд: вірш В. Сосюри «Люблю я море в шумний час прибою...», фрагменти із казки О. Пушкіна «Казка про рибалку та рибку». Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів:
- мариністи — художники, які зображують море;
- ритм (у перекладі з грецької) — будь-яке рівномірне чергування, розміреність.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
- Що таке графіка?
- Які лінії використовують художники-графіки у своїх роботах?
- Якими лініями ви зображуєте осінні дерева? Чому?
- Чи можна зобразити море такими самими лініями, якими ви зображали дерева?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель (декламує вірш)
Люблю я море в шумний час прибою, коли воно за валом вал жене. Але ще дужче в чарах супокою люблю я море мрійне і ясне...
В. Сосюра
Отже, як ви здогадалися, сьогодні ми вирушаємо подорожувати до моря.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя
— Пригадайте твір Олександра Пушкіна «Казка про рибалку та рибку». У цій казці дуже гарно змальоване море у різному стані, коли старий приходив кликати рибку. Якого кольору було море щоразу?
Коли дід пішов до моря вперше, яким воно було? Пригадаймо...
...От пішов дід до синього моря, Бачить: море злегенька заграло...
А вдруге?
...От пішов дід до синього моря,— Скаламутилось синє море...
Як потім зустріло море діда?
...Знов пішов дід до синього моря,— Неспокійне синєє море!..
І знову приходить дід до моря і гукає Золоту рибку...
...От іде він до синього моря, Бачить — море сердито бушує. Надимає розгнівані хвилі, Ходять хвилі, і стогнуть, і виють. Став він кликати рибку золотую...
Яким було море в останній прихід діда?
...Почвалав старенький до моря,— Почорніло синєє море...
А зараз заплющте оченята та уявіть себе на березі розбурханого моря, коли підіймаються великі темні хвилі, які з силою б'ють по скелях та берегу.
- Які відчуття викликає такий стан моря?
- Чим відрізняється вигляд спокійного моря від сильного шторму?
- Як можна передати рух у природі (розбурхане море)? Запам'ятайте, що художників, які зображують море, називають мариністами. Одним з них є художник І. Айвазовський. Він писав чудові картини, які відтворювали різний стан моря, зображали відважних моряків та рибалок. (Учитель демонструє наочність.)
Зверніть увагу, як у творах художників передано хвилі. Вони мовби ритмічно підштовхують одна одну до берегу. Що ж таке ритм? Як він проявляється у природі та мистецтві?
Ритм (у перекладі з грецької) — це будь-яке рівномірне чергування, розміреність певних елементів. Ритм присутній скрізь — в обертанні планет, зміні дня і ночі, зростанні рослин тощо. Ритм завжди заснований на русі.
Ритм може бути заданий лініями, плямами світла і тіні, плямами кольору. Він є однією з «чарівних паличок» художника, за допомогою яких можна передати рух на площині.
Ось і ми сьогодні звернемося до цієї «чарівної палички». Завдяки використанню ритму у власних роботах спробуємо створити розбурхане море — таке, як у творі «Казка про рибалку та рибку» Олександра Пушкіна.
Морські пейзажі можна зображувати як у живописі, так і у графіці. Спробуємо стати художниками-мариністами, які працюють у графіці. (Учитель демонструє наочність.)
Навчальна вправа
Учитель. Кольоровим олівцем намалюйте ритмічні лінії, що нагадують невеличкі хвильки, потім — більші хвилі та, нарешті, дуже великі хвилі, т Олівець якого кольору ви оберете для зображення невеликих хвильок? А якщо море сердите та бурхливе, а хвилі здіймаються дуже високо?
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Намалюйте ілюстрацію до казки, події якої відбуваються на березі моря або річки (фломастери). Застосовуйте різні варіанти зображення руху хвиль.
Творче завдання № 2
Намалюйте розбурхане море у техніці гратографії.
VII. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Спочатку візьміть звичайну свічку. Натріть нею аркуш білого або кольорового паперу (бажано синього або блакитного кольору; 2—3 шари). Зверху натертий свічкою аркуш покрийте мильним розчином (це можна зробити пензликом чи долонею). Нехай папір дещо підсохне. Потім умочіть пензлик у туш та покрийте нею всю поверхню аркуша (2 шари). Зачекайте, поки туш добре просохне. Візьміть голочку або загострену паличку (зубочистку) і намалюйте розбурхане море, продряпуючи шар туші.
VIII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* Про яку казку йшлося сьогодні на уроці?
* Роботи якого художника-мариніста вам сподобалися найбільше?
* У якій техніці можна зображати море?
* Якого кольору олівці знадобляться для того, щоб зобразити спокійне море? А бурхливе?
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (розглянути вдома будь-які роботи художників-живописців; принести на наступний урок альбоми, гуаш, пензлі).
3. Проголошення уроку завершеним. Образотв.мистецтво 3 кл. Ритм хвиль
|