Підсумки року: повторення та узагальнення вивченого
От і добіг кінця навчальний рік. Упродовж нього ви відкрили для себе чимало нових творів, ознайомилися із цікавими фактами з життя письменників, навчилися уважніше читати й глибше розуміти художню літературу. Тепер на часі переконатися в тому, що набуті вами знання насправді ґрунтовні. І перевірити це ви зможете, опрацювавши запропоновані підсумкові запитання й завдання.
Теоретична розминка
1. Що таке художній образ? Чим художній образ у літературі відрізняється від художніх образів в інших видах мистецтв?
2. Які образи називають «вічними»? Доповніть відповідь прикладами з вивчених творів.
і. Дайте визначення понять «композиція літературного гвору», «конфлікт*, «ліричний герой*, «мотиве, «підтекст».
4. Чим відрізняються одне від одного: гумор та іронія; міф і казка; роман І повість; вірш і поема?
Ь. Які особливості байки мав на увазі український байкар Леонід Глібов, коли стверджував: «Здається, байка просто бреше, // А справ ді — правду мудру чеше»?
6. Назвіть характерні ознаки пригодницького роману. Наведіть приклади з вивчених творів.
7. Які вірші називаються хайку? У якій національній літературі вони виникли?
8. Що означає поняття «езопівська (езопова) мова»? У яких творах така мова зазвичай застосовується?
9. Укажіть характерні ознаки наукової фантастики. Назвіть твори, які належать до цього різновиду літератури.
10. Установіть відповідність між назвами літературних творів та їхніми жанрами.
А «Острів Скарбів» 1 гумористичне оповідання
Б «Пісня про Гайавату» 2 фантастичне оповідання
В «Усмішка» 3 казка-притча
Г «Хамелеон» 4 поема
Д «Маленький принц» 5 пригодницький роман
(Практикум
1. Знайдіть у переліку твір, який не належить до байок.
• «Мурашки й Цикада», «Вовк і Ягня», «Орфей і Еврідіка», «Лисиця І виноград».
2. Знайдіть у переліку персонажа, який не належить до міфологічних героїв.
• Прометей, Шгмаліон, Ікар, Тефнут, Като, Геракл.
3. Знайдіть у переліку оповідання, яке не належить до гумористичних творів.
• «Товстий і тонкий», «Усмішка», «Хамелеон».
4. Знайдіть у переліку твір, у якому немас фантастичних елементів.
• «Різдвяна пісня в прозі...*, «Міо, мій Міо», «Запах думки», «Сліпий музикант».
Художні твори, beta а&тори й герої
1. Назвіть головних героїв творів «Запах думки*, «П'ятнадцятирічний капітан» (або «Острів Скарбів»), «Різдвяна пісня в прозі...», «Міо, мій Міо».
2. Назвіть твори, у яких зображено:
• людство після атомної війни;
• зустріч двох колишніх гімназистів, які зробили різні чиновницькі кар'єри;
• важкий шлях золотошукача додому;
• пригоди космічного поштаря на планеті, населеній звірами, що «читають» думки.
3. Укажіть імена письменників.
• ... Лондон, ... Чехов, ... Короленко, ... Ліндгрен, ... Діккенс, ... Берне.
4. Установіть відповідність між творами та прізвищами їхніх авторів.
А «Пісня про Гайавату» 1 Чехов
В «Хамелеон» 2 Гоголь
В «Ніч перед Різдвом» 3 Родарі
Г «Запах думки» 4 Лонгфелло
Д «Листівки з видами міст» 5 Короленко
Е «Сліпий музикант» І Шеклі
Упізнайте письменника
і. Який письменник зауважив, що й сам не знає, яка в нього душа — російська чи українська?
2. Псевдонім якого письменника перекладається як «банан», або «бананове деревце»?
3. Про якого письменника було сказано: «Він — раб, але мудріший за вільних; він негарний, але вищий за красенів»!
4. Кому з письменників належить вислів «Стислість — сестра таланту»?
Хто з письменників певний час був золотошукачем у Клондайку? 6. Кого з митців називали поетом-орачем?
1. Продовжте речення і вкажіть назви відповідних творів.
• Герой цього твору народився сліпим, але, отримавши мудре виховання, спромігся...
• Герой цього твору викрав вогонь богів для людей, за що був...
• Герой цього твору, щоб завоювати серце коханої дівчини, осідлав чорта й вирушив...
• Герой цього твору жив на крихітній планетці, про яку старанно дбав, та якось...
• Герой цього твору, помітивши чоловіка, якого покусав собака, узявся розслідувати цю справу, і...
2. Назвіть персонажів, які промовляють наведені слова, і вкажіть, з яких вони творів.
• «У сильного безсилий винний завсігди...»
• «Прощавайте сині гори, білії сніги...»
• «Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім!»
• «Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив».
5. Розгляньте кадри з кінофільмів і мультфільмів. Назвіть літературні твори, за якими знято ці стрічки.
Групова робота. Завдання для першої групи. За матеріалами рубрики 4У світі мистецтва» підготуйте презентацію проекту на тему «Мандрівки книжок у різних видах мистецтва».
Завдання для другої групи. Підготуйте літературну рекламу найцікавіших творів зарубіжних письменників, що вивчаються в 6-му класі. Завдання для третьої групи. Створіть веселий літературний «мікс», змішавши сюжети, мотиви й персонажів художніх творів, вивчених протягом навчального року.
На перехресті мистецтв
|