укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Серпень » 30 » Письменники та їхні герої в різних видах мистецтва
18:14
Письменники та їхні герої в різних видах мистецтва

Письменники та їхні герої в різних видах мистецтва

Портрети Л. Чехова 
Живописних зображень Антона Павловича Чехова збереглося мало. Почасти це можна пояснити тим, що письменник був людиною надзвичайно скромною і не хотів привертати до себе зайвої уваги. Однак була й інша причина: майже всі, хто намагався намалювати митця, скаржилися на те, що він надто «мінливий», «невловимий» для пензля. Утім, кілька портретів Чехова все ж таки існують.
Один з них було створено братом письменника Миколою Цеховим (1858-1889). Разом з Антоном Павловичем він працював для гумористичних часописів, друкуючи в них свої ілюстрації до літературних творів. На жаль, художник пішов з життя у розквіті сил, і його талант не встиг по-справжньому розкритися. До того ж значну частину його творчого доробку було втрачено. Проте серед робіт, які залишилися, є портрет письменника, що саме закінчив університет. На картині постає вдумливий молодий чоловік, який пильно вдивляється в життя.
Цікавий образ молодого Чехова створив відомий художник-пейзажист Ісаак Левітан (1860-1900), з яким письменника пов'язувала тривала дружба (Чехов жартівливо називав його Левіташею). Акварельний малюнок Левітана залишився незакінченим, але вповні передає непересічну вдачу митця, його внутрішню силу й волю.
Відомий прижиттєвий портрет письменника належить пензлю Осипа Браза (1873-1936), уродженця Одеси. Ця робота вважається класичним (тобто зразковим) зображенням Чехова. її репродукції часто вміщують у перевиданнях творів митця, хрестоматіях і підручниках з літератури. На бразівській картині Антона Павловича змальовано підкреслено буденно: втомлений, але внутрішньо підтягнутий, вишукано вбраний, він дивиться на глядача строгим і трохи сумним поглядом.
«Нетипово» Чехова побачив відомий художник-портретист Валентин Серов (1865-1911). На його акварельному малюнку, зробленому наприкінці життя письменника, в обличчі й поставі Антона Павловича відчувається виснаженість тяжкохворої людини. Та водночас у цьому образі проступає внутрішній світ митця, його спостережливість, самодисципліна, мудрість і доброта.
1. Розгляньте репродукції портретів Чехова. Як ви гадаєте, чому портрет, написаний Бразом, зажив слави класичного?
2. Який з поданих портретів письменника найбільше відповідає вашим уявленням про нього як про автора гумористичних оповідань? Прокоментуйте свій вибір.
Кінофільм «Сліпий музикант» 
У 1960 р. на екрани вийшла стрічка режисера Тетяни Лукашевич «Сліпий музикант», знята за однойменною повістю Короленка. Роль Петра Попельського в кінофільмі виконав Василь Ливанов, який згодом увійшов до кола найяскравіших акторів російського кінематографа.
У стрічці «Сліпий музикант» Ливанов майстерно й переконливо створив образ сліпого юнака, кожним рухом, жестом і поглядом   передавши   відчуття   свого   героя.
Цікаво, що дядька Петра, Максима Яценка, зіграв батько актора Борис Ливанов. Велике значення в кінокартині має українське тло — українська історія, природа, мова, і передусім — українська музика.
1.  Перегняньте кінофільм «Сліпий музикант» (режисер Т. Лукашевич). Стисло напишіть про свої враження від нього.
2.  Чим відрізняється початок кінострічки «Сліпий музикант» від сюжету повісті Короленка? Спробуйте пояснити мету такого "відхилення" від літературної основи.
«Маленький принц» на екранах
Існує кілька кінематографічних і мультиплікаційних екранізацій «Маленького принца» Екзюпері. Більшість з них наближені до сюжету твору французького письменника. Зокрема, німецько-австрійський однойменний мультфільм (режисер Тео Керп, 1990 р.) відтворює не лише сюжет казки, а й малюнки, зроблені до неї самим автором. А от найсучасніша на сьогодні мультиплікаційна стрічка «Маленький принц», створена спільними зусиллями мультиплікаторів Франції та Німеччини (головний режисер П'єр Ален Чартьєр, 2010 p.), пропонує власну версію пригод героя. Згідно з нею, маленький принц мандрує Всесвітом у товаристві свого приятеля лиса. Метою цієї подорожі є подолання життєвих проблем на різних планетах. Отже, сюжет казки Екзюпері втрачає свій притчовий філософський зміст і набуває схожості із сучасними фентезі'.
1. Перегляньте мультфільм «Маленький принц» режисера Чар-тьера (2010). Висловте своє ставлення до прочитання твору ЕкзюперІ, утіленого в цій стрічці.
2. Порівняйте мультфільм Чартьєра з однойменною стрічкою режисера Керпа (1990). Який із цих мультфільмів сподобався вам більше? Чому?
Запитання і завдання
Перший рівень
1.  Кого можна назвати «хамелеоном» в однойменному оповіданні Чехова?
2.  У якому творі йдеться про дружбу між льотчиком і хлопчиком з іншої планети?
3.  Назвіть автора оповідання «Жага до життя».
Другий рівень
1.  Які з художніх текстів, уміщених у четвертій частині підручника, належать до гумористичних творів? Відповідь обгрунтуйте.
2.  Події якого твору із четвертої частини підручника відбуваються в Україні?
3.  Назвіть автора, який пов'язав своє життя з авіацією. Як ця професія відбилася в сюжеті вивченого вами твору письменника?
Третій рівень
1. Розкрийте зміст антитези «товстий—тонкий» в однойменному оповіданні Чехова. Чому, на вашу думку, цю антитезу винесено в заголовок оповідання?
2.  Які риси характеру допомогли вижити героєві оповідання «Жага до життя»?
3.  Укажіть ознаки казки-притчі у творі «Маленький принц*.
Четвертий рівень
1.  Які зовнішні й внутрішні перешкоди довелося подолати Петру Поиельському, щоб знайти своє місце в житті? Розкрийте роль мистецтва в долі цього героя.
2.  Як в оповіданнях Чехова втілилося його переконання «Стислість — сестра таланту»?
3.  Які життєві цінності маленький принц вважає справжніми?
Клуб книголюбів
1. Чим гумор відрізняється від Іронії? Поясніть відмінності між ними на конкретних прикладах з літературних творів.
2.  Порівняйте! Порівняйте образи Максима Яценка з повісті «Сліпий музикант» та головного героя оповідання «Жага до життя». Знайдіть у цих образах риси сильної особистості.
3.  Яким постає світ дорослих у казці-притчі «Маленький принц»? Чим саме він дивує маленького принца? Чи можна до світу дорослих зарахувати образ льотчика-оповідача? Обґрунтуйте свою думку.
4.  Пофантазуйте! Уявіть: під час зображеної в оповіданні «Товстий і тонкий» зустрічі на вокзалі з'ясувалося, що товстий є начальником тонкого. Як у такому разі розвивалася б їхня бесіда?
5.  Який із творів, уміщених у четвертій частині підручника, сподобався вам найбільше? Підготуйте його презентацію.
Теми творів
1.  «Чому прикрі "дрібниці життя" є не такими вже й дріб'язковими? (За оповіданнями А. Чехова "Хамелеон" та "Товстий і тонкий")».
2.  «Як стати гідним змістовного, повнокровного життя? (Образ Петра Попельського в повісті В.Короленка "Сліпий музикант")».
3.  «"Найголовнішого не побачиш очима..,": хибні й справжні життєві цінності в казці А. де Сент-Екзюпері "Маленький принц"».

Маленький принц (уривки)