Поняття про машини та їх призначення
Опорні поняття: машини енергетичні, робочі, обчислювальні; робочий орган, передавальний механізм; з 'єднання рухомі й нерухомі, рознімні й нерознімні.
Щодня ви зустрічаєтеся зі складними технічними пристроями, які називають машинами. Без машин не можна уявити сучасного життя. Існують машини, які перевозять людей та вантажі, працюють на виробництві, у сільському господарстві, виконують домашню роботу. Але мало хто замислюється над тим, що ж таке машина. Історично машиною називають пристрій, що містить рухомі частини і служить для перетворення енергії' та виконання певної роботи. Прикладом може бути швейна машина з електричним приводом, під час роботи якої електрична енергія перетворюється на механічну. Механічна енергія використовується для обробки деталей швейних виробів.
Першим відомим прообразом машини як пристрою для перетворення енергії з одного виду на інший було наливне водяне колесо. Воно слугувало для перетворення енергії падаючої води (гідроенергії) на енергію обертового руху.
Однак з появою і розвитком технологій з'явилися машини без рухомих частин. їх ще називають апаратами або приладами. Прикладом таких пристроїв є електронно-очислювальні машини (комп'ютери), електричний трансформатор тощо.
Основне призначення машин — повна або часткова заміна ручної праці з метою підвищення її продуктивності.
Машини поділяють за багатьма ознаками. Наприклад, за ступенем автоматизації машини бувають з ручним керуванням, автомати й напівавтомати. У машинах з ручним керуванням людина здійснює пуск машини, керування роботою всіх механізмів машини і її зупинку. Автомат — машина, яка виконує роботу без безпосередньої участі людини.
Залежно від виконуваної роботи машини поділяють на енергетичні, робочі та інформаційні.
Енергетичні машини призначені для перетворення одного виду енергії на інший. Це електродвигуни, турбіни, електрогенератори тощо.
Робочі машини змінюють форму, властивості й положення предметів. Наприклад, транспортуючі машини (конвеєри, ескалатори, ліфти), залишаючись нерухомими, служать для переміщення вантажів, а транспортні (автомобілі, трактори, літаки, катери тощо) перевозять вантаж і при цьому переміщуються. Технологічні ж машини (швейні машини, верстати, преси) призначені для змінювання розмірів, форми або властивостей предмета.
Інформаційні машини — це машини, що призначені для перетворення, обробки, передачі та зберігання інформації. До них належать комп'ютери, музичні центри, апарати зв'язку та інші пристрої передачі, обробки інформації.
Кожна машина — це складний пристрій, який складається з деталей і механізмів. Деталі, залежно від конструкції машини, з'єднуються між собою різними способами.
З'єднання деталей можуть бути рухомими й нерухомими, рознімними й нерознімними.
Рознімнилш називаються з'єднання, які дають можливість розбирати вузли без пошкодження деталей. До них належать різьбові (зокрема болтові, гвинтові), клинові, шпонкові шліцьові з'єднання тощо (мал. 120).
З'єднання, у якому не можна розібрати вузол без пошкодження деталей, називається нерознімним (мал. 121). Щоб мати нерознімні з'єднання, застосовують паяння, запресовування, газове або електричне зварювання, склеювання.
Чи знаєш ти
У швейній промисловості для виготовлення виробів Із текстильних матеріалів використовують ниткові, клейові та зварювальні з'єднання деталей. При виконанні цих з'єднань застосовують швейні машини, зварювальні машини, преси, праски тощо. Як з'єднувальний матеріал використовують різні нитки та клейові тканини.
Окремі готові деталі з'єднують у виріб за допомогою ґудзиків, заклепок, гачків, кнопок, -блискавок», використовуючи при цьому ручні й машинні голки, ножиці, наперстки, пристрої для кріплення заклепок.
1. Яке основне призначення машин?
2. Як поділяють машини за ступенем автоматизації?
3. Як поділяють машини залежмо від виконуваної роботи?
4. Які ти знаєш з'єднання деталей?
5. Назви рухомі й нерухомі, рознімні й нерознімні з'єднання деталей у шкільній майстерні.
Ознайомлення з видами (типами) машин
Інструменти та матеріали: машини майстерні, ілюстрації, таблиці, картки-завданнй із зображенням різних машин.
Послідовність виконання роботи:
1. Ознайомся з машинами, які є в шкільних майстернях, вивчи Тх назви та призначення.
2. Вияви відмінності між ними.
3. Розглянь картки-завдання із зображенням різних машин та розсортуй їх залежно від виконуваної роботи. У робочому зошиті дай відповіді на запитання:
а) Якими машинами ти користуєшся в повсякденному житті?
б) До яких типів машин (технологічних, транспортних чи транспортуючих) зони належать?
Скарби мудрості
«Багато чого не зробиш, поки не вивчишся. Але багато треба зробити, щоб вивчитись».
Завдання для самоперевірки до розділу II
|