15:48 Природознавство 2 кл. Зустріч 5. Чому відбувається зміна пір року? | |
Природознавство 2 кл. Зустріч 5. Чому відбувається зміна пір року?Мета: ознайомити учнів з обертанням Землі навколо Сонця як причини зміни пір року на Землі; розвивати увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи. Хід уроку Природознавство 2 кл. Чому відбувається зміна пір року? I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання — З чим пов'язана зміна дня і ночі на нашій планеті? — Навколо якої вісі обертається Земля: справжньої чи уявної? — Скільки обертів робить Земля за добу? — Які явища природи повторюються щодоби? — Чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Виберіть висновок, якого ми дійшли на минулому уроці. 1) Ніч настає, оскільки на небі з'являється Місяць. 2) Планети обертаються навколо Сонця. 3) День і ніч настають через те, що Земля обертається навколо своєї вісі і по-різному освітлюється Сонцем. (Останній висновок стосується минулого уроку.) — Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї вісі, рух навколо Сонця.) — До чого призводить рух навколо своєї вісі? (До зміни дня і ночі.) — До чого призводить рух Землі навколо Сонця? (Ми поки не знаємо.) — Як ви вважаєте, чому буде присвячений урок? — Ви дізнаєтеся про обертання Землі навколо Сонця, причини зміни пір року, скільки триває рік. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота з підручником (с. 14-15) — Пригадайте, що вам відомо про рух Землі навколо своєї вісі. Які бувають пори року? Якою є послідовність зміни пір року? Уважно роздивіться малюнки на с. 14 та розкажіть друзям, як змінюється розташування Сонця опівдні влітку та взимку? Коли тіні опівдні бувають короткими, а коли — довгими? — Поміркуйте! Чому вдень тепліше, ніж уночі? Чому влітку тепло, а взимку холодно? Робота а парі — Роздивіться пейзаж у різні пори року. Розкажіть, як змінюється полудневе розташування {яисота.) Сонця в різні пори року? — Чому розташування Сонця на небосхилі в різні пори року змінюється? Що є причиною настання весни, літа, осені та зими на нашій планеті? Скільки триває один оберт Землі навколо Сонця? — Уважно роздивіться малюнок-схему «Рух Землі навколо Сонця» (с. 15). Зверніть увагу, що вісь Землі завжди нахилена в один бік. Тому поверхня Землі освітлюється Сонцем у різні пори року по-різному. Для допитливих Шлях, яким Земля обертається навколо Сонця, називають орбітою. Підсумок. Зміна пір року — вічне і незмінне явище природи. Його причиною є рух Землі навколо Сонця, який триває 365 днів, або рік. 2. Фізкультхнилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія — Діти! Подивіться на цей прилад. — Хто з вас знає, як він називається? (Телурій) — Промовте слово хором. — Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад. (Учитель умикає телурій.) — Я хочу вислухати ваші думки. — Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як обертається Земля відносно Сонця.) — Яку роль гратиме лампа? (Лампа гратиме роль Сонця.) — Уявіть спочатку, що поверхня Землі — це ваша рука. Увімкнемо лампу (спостереження за вчителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), піднесемо руку на такій відстані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу. Що ви відчуваєте? (Руці дуже тепло.) — Тепер, залишаючи руку на такій самій відсталі від лампи, повільно підніміть її вгору. Що ви відчуваєте? (Руці вже не так тепло.) — Поверніть руку у вихідне положення. Що відчуваєте тепер? (Руці знову тепло.) — Опустіть униз. Чи тепло руці? (Руці не так тепло.) — Чому? (Діти, висловлюють свої думки.) — Зробіть висновок. — Розкажіть про те, як падають промені на руку в першому, другому і третьому випадках. (У першому випадку промені падають прямо на руку, а в другому і третьому навскоси.) — Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, а рука знаходилася ближче до джерела тепла.) — Виконаємо такий самий дослід з глобусом — моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля. — Простежимо за обертанням глобуса. — Куди дивиться вісь Землі: на Сонце чи у напрямку від нього? (Від Сонця.) — Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені: світло, тепло або те і інше? (і світло, і тепло.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (В Австралії більше тепла.) — Як ви вважаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Австралії — літо.) — Продовжуємо спостерігати за обертанням глобуса навколо Сонця. — Вісь Землі дивиться на Сонце чи у напрямку від Сонця? (До Сонця.) — Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі — в Києві чи в Австралії? (Тепер тепліше в Києві.) — Яка пора року в Києві? (Тепер в Києві літо, а в Австралії — зима.) — Спробуємо зробити висновок. Чому так сталося? (Версії дітей.) — Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, промені прямі, пора року — літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року — зима. — Як ви вважаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт навколо Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австралії — літо.) — За який період це станеться? (Зарік.) — Скільки триває рік? (12 місяців.) — Отже, що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року.) — Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної вісі і рух Землі навколо Сонця.) — Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.) — Чому взимку холодно? (Сонце низька над горизонтом.) VI. Підсумок уроку. Природознавство 2 кл. Чому відбувається зміна пір року? — Які рухи здійснює наша Земля? — Скільки днів триває рік? — Розкажіть одне одному в парах, в чому ж причина зміни пір року? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 13-14. — Порівняйте, як змінюється розташування Сонця на небосхилі опівдні в різні пори року. — Складіть кал кону розповідь про пригоди Сонця на небосхилі. — Дізнайтеся, чи є місце на наглій планеті, де буває тільки ніч або день, зима або літо. | |