16:56 Природознавство 5 кл. Урок 10. Рух молекул. Дифузія | |
Природознавство 5 кл. Урок 10. Рух молекул. ДифузіяМета - навчальна: ознайомити учнів з поняттям «дифузія», пояснити рух молекул та явища дифузії, їхнє значення в природі та житті людини; - розвивальна: розвивати спостережливість, творчість, бажання досліджувати, формувати наукову картину світу, навички проводити досліди; - виховна: виховувати почуття відповідальності за колективну справу, товариськість, толерантність. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, зразки речовин (цукор, вугілля, вода, кам'яна сіль, фарба для малювання) моделі атомів та молекул, рисунки, зошити, підручник. Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення. Хід уроку Природознавство 5 кл. Рух молекул I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Відстрочена відгадка» Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному смислі такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Віршовані рядки» Є у світі тіл багато І на вулиці, і в хаті. Всім відомо, що вони Складаються з ... (речовини). Усі молекули непосидючі. Як на перерві в школі учні. Стрибають вони і літають Та у своєму складі... (атом) мають. Речовини ми вивчаємо. Зараз стани їх пригадаємо, У науці всі вони Мають назву... (агрегатні). На кінець скажіть нам, дітки. Що це за речовина. Яка може у природі Перебувати у трьох станах, Назва їй... (вода). * Прийом «Ігротека» Об'єднати клас у дві команди. 1. Конкурс «Хімічна азбука» Завдання на перевірку знань про елементи та хімічні символи. Спочатку одна команда ставить питання, а інша відповідає, потім міняються ролями. 2. Конкурс-гра «Цеглинка — атом» Учні в командах об'єднуються у групи по три-п'ять осіб. їм пропонують скласти за поданими схемами молекули речовин. Для цього видають лист з правилами, у якому написані кольори атомів того чи іншого елемента. 3. Конкурс «Інтелектуальна розминка» Команди-суперники обмінюються між собою домашніми заготовками кросвордів із назвами хімічних елементів, іменами учених, дослідників. 4. Конкурс «Білі плями» Кожному учню потрібно доповнити схему «Властивості речовин» і якомога швидше здати капітану. Оцінюють швидкість і правильність виконання завдання. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Дивуй» Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини. Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі. * Прийом «Словникова робота» - Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія. * Прийом «Практична теорія» Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення. Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води. * Розповідь учителя з елементами бесіди Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої. Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв'язані між собою. Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов'язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються. Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин. * Прийом «Синквейн» Дифузія Молекулярна, випадкова Взаємодіє, розповсюджується, змішується Хаотичний, постійний рух молекул Процес V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Віршовані рядки» Якщо молекули в речовині Розташовані близенько. То цей стан речовини Називають усі тверденьким. Інший стан речовини Має відстані побільше, І молекули у них Проникають у проміжки швидше. Що за стан речовини такий? Правильно, дітки, —рідкий. Останній стан взагалі вільний, Бо проміжки має такі, Що молекули у ньому Всі летючі та швидкі. Здогадались, любі дітки, Що за стан речовини такий? Правильно, його назва... (газоподібний). * Прийом «Доповни речення» * (Хаотичний)_________________рух молекул, за якого молекули однієї речовини заповнюють проміжки між __________________ (молекулами) іншої речовини, називають ____________________ (дифузією). - Швидкість___________________________________(руху) молекул __________________________________(залежить) від температури речовини. - Відкриття___________________(броунівського) руху підтвердило припущення про те, що всі речовини складаються з __________ (молекул), які перебувають у ________________________________ (безперервному) русі. * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання. Допишіть логічний ланцюжок. Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ... (переміщуються на значні відстані -» заповнюють простір -> —> не зберігають форму, об'єм —> газоподібний агрегатний стан). VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рух молекул * Прийом «П'ять речень» Завдання. За допомогою п'яти речень сформулюйте висновки уроку. * Прийом «Показуха» Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ * Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11). * Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку. * Підготувати коротке інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві явища, пов'язані з дифузією. | |