укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 15 » Природознавство 5 кл. Урок 12. Неорганічні та органічні речовини
16:34
Природознавство 5 кл. Урок 12. Неорганічні та органічні речовини

Природознавство 5 кл. Урок 12. Неорганічні та органічні речовини

Мета 
- навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття «неорганічні речовини» та «органічні речовини», показати важливість органічних речовин для розвитку та підтримання життя на Землі; - розвивальна: розвивати уявлення про різницю між речовинами, формувати світовий світогляд, спостережливість, уміння використовувати наукову лексику, робити висновки; 
- виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, навички комунікації.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, зразки речовин, рисунки речовин, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними речовинами, зможуть розрізняти органічні та неорганічні речовини.
 
Хід уроку Природознавство 5 кл. Неорганічні та органічні речовини   
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Поглянь — на городі сонях розцвів.
Недаремно до Сонця головку підвів
Зерно добірне у серпні дозріє —
Буде народу із зерен олія!
Край поля пшеничного стежечка в'ється.
Сил від землі колосок нап'ється
У кожній зернинці — крохмаль і білки.
Рум'яного хліба спечем із муки!
Спечем пирогів і заваримо чай,
Поставимо фрукти, а ти, друже, знай —
У цукрі і фруктах є вуглеводи —
Усе на столі — то дарунки природи.
Правда, вам хочеться знати усе?
Де, що і як у природі росте.
Що таке вуглеводи, жири і білок?
Про це вам розкаже наш урок.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
А Прийом «Інтелектуальна розминка»
т Які речовини називають простими? т Які речовини називають складними? т Наведіть приклади простих і складних речовин, т Розподіліть наведені речовини: вода, кисень, СН4, Н2, озон АL203, CO2.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П 3 історії класифікації речовин
* Прийом «Дивуй»
- А відомо вам що-небудь про алхіміків? 
- Ким були ці люди? Що робили?
Алхіміки досліджували й відкривали нові речовини, вони легко орієнтувались в їхніх назвах, знали властивості й особливості багатьох речовин. Але число нових речовин збільшувалося, кількість назв теж була чималою, деякі одні й ті самі речовини називалися різними назвами і це призводило до плутанини та незручностей. Тому треба було навести порядок у систематизації та класифікації хімічних речовин. Складне завдання почало виконуватися у 1787 р., коли французькі учені Антуан-Лоран Лавуазьє (1743-1794), Клод-Луї Бертолле (1748-1822), Луї-Бернар Гітон де Морво (1737-1816) та Антуан Фуркруа (1755-1809) вирішили все розставити на свої місця і взялися до копіткої роботи. Учені почали класифікувати речовини.
- Органічні речовини
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Відтепер ви знаєте, що речовини бувають простими і складними, мають різні агрегатні стани, а саме: рідкий, твердий та газоподібний. Тепер додамо, що речовини можна поділити на органічні та неорганічні. Назва «органічні речовини» виникла тому, що виявили їх у складі організмів живих істот. У складі всіх органічних речовин є атоми Карбону (С) та зазвичай Гідрогену (Н). Досить багато органічних речовин містять ще й атоми Оксигену (О). Нітроген (г4) міститься у важливих для живих істот білках. Прикладами природних речовин є природний газ, нафта, жири, цукор, крохмаль, оцет.
Н Неорганічні речовини
Речовини, що не містять атоми Карбону (С), належать до неорганічних речовин — це вода, кисень, азот, алюміній, залізо. Винятком є вуглекислий газ, питна сода та ще кілька речовин, вони, хоча й містять Карбон, також належать до неорганічних речовин. Наприклад, до неорганічних належить така речовина, як карбонат кальцію. З неї утворена крейда, якою ви пишете, а також наші кістки. Чому так? Про це ви дізнаєтесь пізніше на уроках хімії.
* Прийом «Демонстрація»
Подивіться приклади органічних та неорганічних речовин. Органічні речовини — це відомі вам продукти харчування. Сіль та питна вода — це мінерали, і вони належать до неорганічних речовин. Сода, яку виготовляють з солі, також неорганічна речовина. Увесь навколишній світ, за винятком гірських порід та води, — це переважно органічні речовини. М'ясні, рибні, молочні продукти харчування, хлібобулочні вироби та крупи, стовбури дерев, мед, пилок квітів.
Багато нових органічних речовин створені з інших органічних речовин людиною. Наприклад, з нафти створили бензин, з метану — деякі пластмаси. З кожним роком речовин стає більше.
- Значення органічних речовин для живої природи
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Існування живої природи було б неможливим без органічних речовин — вуглеводів, жирів, білків. Вуглеводи, а також глюкоза та жири відіграють в організмі людини і тварин роль палива, бо витрачаються на виконувану ними роботу. З цими речовинами ви вже знайомі. Це продукти харчування: олія, цукор, маргарин, масло вершкове. Білки — органічні речовини, що мають найскладнішу будову. Без білків живі істоти не можуть рости і розвиватися, мати потомство.
- Навіщо потрібні знання про речовини
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. З'ясуйте, навіщо людині класифікувати речовини, знати про них. Людина вивчає, добуває, створює нові речовини, щоб ними користуватися. Дуже важливо знати властивості різних речовин, щоб успішно ними користуватися в побуті та житті. Знання — це запорука безпечного використання різних речовин.
* Прийом «Синквейн»
Органічні речовини Карбоновмісні, гідрогеновмісні. Використовуються, поширюються Виявлені вперше в складі живих істот Життєво важливі
Неорганічні речовини
Некарбоновмісні, складні
Видобуваються, поширюються, взаємодіють
Не залежать від життя
Мертві
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Скарбничка»
Завдання. З'ясуйте та запишіть, яку роль відіграють органічні речовини у життєдіяльності живих організмів.
Вуглеводи —_______________________________________________
Жири —____________________________________________________
Білки —___________________________________________________
* Робота з підручником
Завдання. Роздивіться усі рисунки у параграфі підручника § 10(1), § 7(11). Поділіть усі зображені тіла за ознаками:
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Неорганічні та органічні речовини
* Прийом «Павучок»
* Прийом «Роблю висновок»
Учитель формує два висновки уроку. Потім пропонує доповнити перелік. Із усіх запропонованих відповідей усі разом обирають найважливіші. 
- Органічні речовини обов'язково містять атоми Карбону. 
- Білки, жири, вуглеводи — життєво необхідні людині органічні речовини.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-  Опрацювати параграфи підручника: § 10(1), § 7(11).
- Підготувати запитання про речовини для «Чомучки».
-  Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.
- Підготувати інформаційне повідомлення або презентацію за темою «Цікаві різноманітні речовини навколо нас. У нас на кухні є:...»
- Принести на наступний урок декілька аркушів паперу А4, кольорові олівці або фломастери.
- Випереджальне завдання: підготувати міні-проекти «Опале листя: користь чи шкода?», «Ритмічність у природі».