укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 15 » Природознавство 5 кл. Урок 14. Практичне заняття № 4
16:41
Природознавство 5 кл. Урок 14. Практичне заняття № 4

Природознавство 5 кл. Урок 14. Практичне заняття № 4

Мета 
- навчальна: сформувати уявлення про різницю між чистими речовинами та сумішами, показати приклади чистих речовин і сумішей, навчити способам розділення сумішей — відстоювання, фільтрування, випаровування; 
- розвивальна: розвивати уявлення про різноманітність речовинного складу природи, навички проводити нескладні досліди, користуватися ними у житті, розвивати бажання досліджувати та спостережливість; 
- виховна: виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги.
Обладнання: лабораторний посуд, кухонна сіль, пісок, крейда, залізні скріпки, вода, чай, лійка пластикова, фільтрувальний папір, схема виготовлення фільтра, лабораторна горілка, Інтернет-презентація.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні навчаться розділяти суміші, зрозуміють і побачать завдяки демонстрації прийоми розділення суміші у своєму повсякденному житті.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 4
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Іноді до повітря у квартирі додаються не дуже приємні запахи, наприклад, від смаження продуктів або нанесення лаку на нігті, пари ацетону і т. ін. Чи можна вилучити з повітря молекули речовин з неприємним запахом?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Бесіда т Які є природні та штучні суміші? Наведіть приклади. » Чи відрізняється повітря, яке людина вдихає від того, яке вона видихне?
Л Випереджальне завдання учня
Інформаційне повідомлення про виготовлення крохмалю в домашніх умовах.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Нам вже відомо, що кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини. Ознайомимося зі способами розділення сумішей.
* Прийом «Практична теорія»
Розділення суміші крейди і води
- Відстоювання
Приготуємо суміш крейди і води. Для цього візьмемо півсклянки води та одну столову ложку порошку крейди. Спочатку суміш буде білого кольору. А потім, постоявши кілька хвилин, вона почне розшаровуватися на білий та прозорий шар.
Шар крейди осяде на дно, а шар води перебуватиме над ним. Це відбувається тому, що крейда у воді не розчиняється і важча за неї. Далі зливаємо воду, намагаючись не збовтати крейду. Ми розділили цю суміш на воду та крейду.
Такий спосіб розділення називається відстоюванням. Проте повністю розділити суміш за допомогою відстоювання нам не вдалося.
*Прийом «Мозковий штурм»
- Як же нам досягти повнішого розділення суміші крейди та води?
* Фільтрування
* Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрації
Фільтри виготовляють зі спеціального паперу, який так і називається — фільтрувальний, чи тканини різної щільності. Фільтр можна зробити самому, подивіться на схему, як це робиться (учитель демонструє виготовлення фільтру своїми руками). Фільтром може бути шар чистого піску або вата.
* Прийом «Практична теорія»
Помістимо фільтр зі спеціального паперу чи тканини у пласти-кову лійку і поставимо у стакан, почнемо виливати суміш крейди і води. Ми побачимо, що вода проникає через фільтр у посудину під лійкою, а часточки нерозчинної крейди залишаються на фільтрі. Цей спосіб розділення сумішей дістав назву фільтрування.
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Визначте, які природні процеси чи технологічні відбуваються із застосуванням фільтрування.
* Бесіда
- Чи можна в один з розглянутих способів розділити дуже солодкий чай на чай та цукор? Чому?
- Які за розчинністю речовини можна виділити із суміші за допомогою фільтрування?
- Випаровування 
* Прийом «Практична теорія»
Розділення суміші кухонної солі і води
Приготуємо суміш солі і води. Пропустимо її через фільтр. Що відбулось?
Отже, розчинні речовини виділяють із суміші в інші способи. Найпростіший із них — випаровування.
Капнемо краплю сольової суміші на лабораторне скло і будемо його нагрівати. На склі залишився білий слід. Що відбулось?
V. ЗАСТОСУВАННЯ УЗАГАЛЬНЕНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК У ЗМІНЕНИХ УМОВАХ
* Прийом «Дерево рішень» Завдання
1) Як покращити склад повітря в квартирі або класній кімнаті?
2) Запропонуйте способи розділення сумішей: п піску і води;
-  води та глини;
-  води і вугілля деревного;
-  крохмалю і води.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 4
* Прийом «Роблю висновок»
- Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин.
- Відстоюванням і фільтруванням можна розділити суміш води
і нерозчинної в ній речовини, а Розділення суміші газів потребує складних способів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 12(1), § 9(11). 
- Записати висновки спостережень у зошит.