16:49 Природознавство 5 кл. Урок 15. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність | |
Природознавство 5 кл. Урок 15. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітністьМета - навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини; - розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; - виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки явищ, зошити, підручник. Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи. Хід уроку Природознавство 5 кл. Явища природи I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Віршовані рядки» Розпочинає вчитель, учні продовжують: «Народна мудрість говорить...» Тане сніжок, зеленіє лужок. День прибуває — коли це буває? (Весною) Сонечко пече, липа цвіте. Жито доспіває — коли це буває? (Улітку) Голі поля, мокне земля. Дощ поливає — коли це буває? (Восени) Лід на річках, сніг на полях. Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку) Природа на узліссі Фарби розбавляла. Пензликом легенько Листя фарбувала. Хтось могутній, невідомий. На річку печать поклав, Без сокири і без лома, А ніхто ще не зламав! Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин. Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул. Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості. Молекули утворені атомами. Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами. Ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Інтелектуальна розминка» Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас». IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Розповідь учителя з елементами бесіди У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші. - Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року? Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження. * Прийом «Словникова робота» И Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та інші явища. * Прийом «Ти — мені, я — тобі» Завдання. Один учень за допомогою підручника з'ясовує, що таке біологічні явища, інший — хімічні. Потім розповідають матеріал одне одному. * Розповідь учителя з елементами бесіди Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу. - Механічні явища Пов'язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями. * Теплові явища Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі. Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки. Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ. Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру на-грітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ. * Прийом «Проблемне питання» - Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним? При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне. - Як використовуємо це у побуті? - Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла. И Електричні явища - Розповідь учителя з елементами бесіди Щодня ми користуємося найрізноманітнішими електричними приладами і так звикли до їхніх послуг, що вкрай рідко цікавимося: а як же працюють ці розумні прилади? Ми навіть не замислюємося над тим, яких дивовижних явищ природи воно стосується. У 1897 році відомий англійський фізик Джозеф Джон Том-сон установив наявність в атомах крихітних частинок, які згодом отримали назву — електронів. Ці дуже легкі частинки є в будь-яких речовинах. За певних обставин електрони здатні залишати свої атоми чи, навпаки, «приєднуватися» до інших. У цих випадках кажуть, що атоми перетворюються на іони. Атоми, яким не вистачає електронів, називають позитивними іонами, а ті, що «захопили» зайві, — негативними. Для розуміння природи електричних явищ передусім звернемо увагу на такі важливі властивості іонів та електронів: - позитивні іони притягують до себе електрони; - негативні іони відштовхують електрони, що до них наближаються. - Явища, пов'язані з електризацією тіл, мають назву електричних явищ. Пригадайте, коли ви розчісуєтеся пластмасовим гребінцем. Ваше волосся наелектризувалося. Серед речовин є такі, у яких електрони переміщуються дуже легко. Ці речовини називають провідниками. Найвідоміші з провідників — метали (мідь, алюміній), з них виготовляють електричні дроти. Рух електронів у провіднику в одному напрямку називають електричним струмом. Люди навчилися використовувати електричні явища. Ще один приклад електричного явища — блискавка. Під час грози в хмарах накопичується значна кількість електронів, а на поверхні землі — позитивні іони. їх притягування призводить до того, що електрони шугають зверху на поверхню землі. У повітрі виникає потужний електричний струм, який ми спостерігаємо у вигляді блискавки. * Звукові явища Шум автомобіля, шелест листя, пташиний спів, звук від свердла, дзвоник у школі. Усі ці явища теж пов'язані з рухом тіл. Рухаючись, тіло коливається і передає ці коливання. - Явище розповсюдження коливань у повітрі, воді, металах, які сприймає наше вухо називають звуковими явищами. - Тіло, що своїм коливанням створює звук, є джерелом звуку. - Поширення звукових коливань називається звуковою хвилею. Від джерела звуку вона рівномірно поширюється в усі боки, як від камінця, кинутого у воду, йде хвиля на водній поверхні. Звукова хвиля може огинати невеликі перешкоди. У рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо перешкоди значні — стіни, скелі, паркан, звукова хвиля відбивається від них — так виникає луна. Ми сприймаємо звукові хвилі за допомогою вух — своєрідних хвилевловлювальних апаратів. Слух людини — не найкращий серед представників живої природи. * Світлові явища День і ніч, світло і темрява — звичайні для нас явища. У природі існують тіла, що водночас з теплом випромінюють і світло. А якщо спитати — що таке світло? Світло — це один із видів випромінювання. - Звідки береться світло? Джерела світла — це сильно нагріті тіла: Сонце, свічка, зорі, багаття, електрична лампочка. їх називають гарячими джерелами світла. Є також холодні джерела світла, наприклад деякі медузи, риби, бактерії, полярне сяйво. Світло — це також хвиля, яка поширюється тільки у прозорих середовищах. Світло поширюється від джерела прямолінійно у всі боки, отже, світлові промені — це лінії, уздовж яких поширюється світло. Воно не може проникати через непрозорі предмети, доказом цього є утворення тіні. У 1667 році англійський учений Ісаак Ньютон здійснив ряд дослідів, які дозволили визначити склад сонячного світла. * Магнітні явища Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту. Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними. Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ. Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь з дуже цікавого шкільного курсу фізики. * Прийом «Синквейн» Природні явища Постійні, періодичні Виникають, перетворюються, зникають Зміни, що відбуваються з тілами Сукупність процесів перетворення природи V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ - Прийом «Павучок» Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи». 2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ. Приклад: * Прийом «третій зайвий» Завдання. Оберіть зайве явище, - Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях, - Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза. VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Явища природи - Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу. - Явища, пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло. - Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються. - Явища, що пов'язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими. У безповітряному просторі звук не поширюється. - Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 13-14(1), § 10-13(11). - Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку. - Підготувати інформаційне повідомлення про цікаві фізичні явища. - Випереджальне завдання: підготувати аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних. | |