укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 26 » Природознавство 5 кл. Урок 23. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір
17:48
Природознавство 5 кл. Урок 23. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір

Природознавство 5 кл. Урок 23. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір 

Мета 
- навчальна: формувати в учнів систему знань про зорі та їхню різноманітність, кількість зір, туманності та міжзоряний простір, розширити уявлення про природу зір, сприяти формуванню уявлення про Всесвіт, його безмежність; 
- розвивальна: забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина стикається у повсякденному житті, розвивати абстрактне мислення та уяву, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, спостережливість, формувати прагнення пізнавати світи, потяг до дослідництва; 
- виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, толерантність, повагу до розвитку людського розуму.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас зоряного неба, підручник, таблиці, зошити, відеома-теріали за темою з Інтернет-ресурсів, презентація «Зорі. Туманності».
Очікувані результати: учні відкриють для себе нові поняття про зорі та удосконалять природничо-наукоеу лексику, зацікавляться наукою астрономією, зрозуміють відмінності між зорями та зможуть описувати склад міжзоряного простору.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Відмінності між зорями
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Ти — мені, я — тобі» (робота у групах)
Завдання. Сформулюйте по п'ять запитань за темами: о перша група — Сонце; о друга група — сузір'я та планети; п третя група — малі небесні тіла.
Потім поставте їх учням з інших команд. Того, хто буде відповідати, оберіть самостійно.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Незважаючи на велетенські відстані, неможливість навіть побачити об'єкти вивчення люди дуже багато дізнались про зорі і простір між ними. З кожним роком в астрономії відбуваються нові відкриття. З кожним роком учені розуміють, наскільки велике різноманіття відкритих зір. Уже стало недостатньо розрізняти їх за світністю на небосхилі. Потрібно було систематизувати й інші відомості про них. Як саме? Дати відповідь на поставлене запитання допоможе зміст сьогоднішнього уроку.
* Прийом «Проблемне питання» 
- Чому зорі світяться неоднаково?
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
- Бесіда т Що таке зоря?
- Які відомі вам зоряні величини? - Які бувають зорі? - Що ще вам відомо про зорі? - Яка температура на зорях?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Дивуй»
Учитель. Міжнародний астрономічний союз інформує, що 2011 р. 10-річна канадка Кетрін Аврора Грей стала наймолодшим астрономом в історії людства. Дівчинка захопилася астрономією під впливом свого батька — астронома. Астроном-початківець Кетрін вивчала знімки далекої галактики в сузір'ї Жирафа, зроблені її батьком в аматорській обсерваторії, завдяки спеціальній комп'ютерній програмі. Пошук таких зірок відбувається шляхом порівняння знімків однієї ділянки неба, зроблених у різний час. Дівчинка розгледіла крихітну точку, яка і виявилася надновою зіркою.
Відкриття, підтверджене Королівським астрономічним товариством і офіційно зареєстроване Міжнародним астрономічним союзом, одержало назву Supernova 2010 It.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Різноманітність зір дуже велика. Вони відрізняються за температурою, кольором, розмірами, яскравістю, відстанню, часом свого розвитку та іншими характеристиками. Як і всі тіла у природі, зорі постійно змінюються.
- Класифікації зір
Виявилося, що все розмаїття зір зумовлене здебільшого відмінностями у їхній масі та залежить від етапу розвитку, на якому перебуває зоря. Зорі поділено на такі класи: гіпергіганти, яскраві надгіганти, надгіганти, яскраві гіганти, гіганти, субгіганти, нормальні карлики або зорі головної послідовності, субкарлики, білі карлики, зовсім маленькі зорі — це нейтронні зорі. Тобто чи давно палає ця зірка, чи все її паливо вигоріло, скільки залишилося й т. ін.
Зорі можуть бути поодинокими, а можуть розташовуватися поруч і бути зв'язаними одна з одною силами тяжіння. Такі зорі на-зивають кратними. Вони можуть бути подвійними, потрійними і більшої кратності. Подвійною, зокрема, є найяскравіша зоря небосхилу — Сиріус. У разі, коли до системи належить більше десяти зір, її називають зоряним скупченням.
- Випереджальне завдання учнів
Повідомлення учнів про сучасні відкриття зір, їхні особливості.
- Температура та колір зір
- Розповідь учителя з елементами бесіди
- Пригадайте, якого кольору полум'я вогнища, а якого — зварювального апарату? У якому полум'ї може розплавитися залізо? Яке гарячіше?
Температура, а значить і колір зір неоднакові. За кольором зорі бувають блакитні, білі, жовті та червоні. Найбільш розжареними є зорі, які світяться блакитно-білим кольором і мають температуру до 60 000 °С. Зорі червонуватого кольору мають нижчу температуру — близько 3000 °С. Сонце належить до жовтих зір, температура на його поверхні близька до 6000 °С, отже, за ступенем розжарення воно посідає проміжне місце. Є зорі, які сяють тривалий час, такі як Сонце, деякі горять дуже давно і близькі до затухання, але є і молоді зорі.
- Міжзоряний простір
Простір між зорями не порожній. Він заповнений міжзоряним газом, з домішками мікроскопічних частинок пилу, магнітними полями і світловими променями від зірок. Міжзоряного газу особливо багато поблизу зір. Узагалі це дуже розріджений газ, по мірках земних лабораторій — вакуум. Але оскільки простір безмежний, у ньому набираються мільярди сонячних мас міжзоряного газу. У його складі близько 67 % водню, 28 % гелію і лише близько 5 % маси припадає на всі інші елементи, найбільш поширені серед яких — кисень, вуглець і азот та тверді частки космічного пилу. Зовсім недавно було доведено, що зорі не є найбільшою частиною маси космічної речовини, а її більшу частину складають елементарні частинки, переважно нейтрино, невидимі, але водночас — всюдисущі.
- Туманності
Міжзоряні гази та пил можуть скупчуватися у своєрідні хмари, їх називають туманностями.
їх поділяють за виглядом, обрисами та світловим забарвленням. Є туманності Метелик, Равлик, туманність Орла. Бувають світні туманності, які відбивають світло близьких яскравих зір, бувають темні, коли у хмарах газів і пилу немає зір. Деякі красиві туманності можна спостерігати в бінокль або невеликий телескоп.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон» 
- Чим відрізняються зорі між собою? 
- Чи всі зорі однакові? 
- Що являють собою зорі? 
- Чому зорі світяться?
- Чим відрізняються зорі від інших небесних тіл? 
- Навіщо зараз вивчати зорі? 
- Що таке туманності? 
- 3 чого вони складаються? 
- Чи можна порівняти туман над землею та туманність у космосі?
* Прийом «Павучок»
Завдання. Доповніть схему класифікації зір за температурою.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Відмінності між зорями
- Прийом «Роблю висновок»
- Основна маса речовин космосу знаходиться у вигляді зір.
- Простір космосу заповнений розрідженим газом та дрібним пилом, який місцями утворює величезні хмари — пилові та газові «туманності».
- Зорі розрізняють за температурою, розмірами, кольором, яскравістю та іншими ознаками, які класифіковані вченими у спеціальних атласах.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-  Опрацювати параграфи підручника: § 18(1) § 21(11)
- Використовуючи додаткові джерела інформації, відповісти на питання:
-  Чому мерехтять зорі?
-  Яка зоря найяскравіша?
-  Яка зоря найбільша?
-  Творче завдання: складіть кросворд за темою уроку.
-  Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про походження назв планет, про відомих астрономів або обсерваторії світу та їхні спостереження.