17:48 Природознавство 5 кл. Урок 23. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір | |
Природознавство 5 кл. Урок 23. Відмінності між зорями. Міжзоряний простірМета - навчальна: формувати в учнів систему знань про зорі та їхню різноманітність, кількість зір, туманності та міжзоряний простір, розширити уявлення про природу зір, сприяти формуванню уявлення про Всесвіт, його безмежність; - розвивальна: забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина стикається у повсякденному житті, розвивати абстрактне мислення та уяву, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, спостережливість, формувати прагнення пізнавати світи, потяг до дослідництва; - виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, толерантність, повагу до розвитку людського розуму. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас зоряного неба, підручник, таблиці, зошити, відеома-теріали за темою з Інтернет-ресурсів, презентація «Зорі. Туманності». Очікувані результати: учні відкриють для себе нові поняття про зорі та удосконалять природничо-наукоеу лексику, зацікавляться наукою астрономією, зрозуміють відмінності між зорями та зможуть описувати склад міжзоряного простору. Хід уроку Природознавство 5 кл. Відмінності між зорями I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Ти — мені, я — тобі» (робота у групах) Завдання. Сформулюйте по п'ять запитань за темами: о перша група — Сонце; о друга група — сузір'я та планети; п третя група — малі небесні тіла. Потім поставте їх учням з інших команд. Того, хто буде відповідати, оберіть самостійно. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Незважаючи на велетенські відстані, неможливість навіть побачити об'єкти вивчення люди дуже багато дізнались про зорі і простір між ними. З кожним роком в астрономії відбуваються нові відкриття. З кожним роком учені розуміють, наскільки велике різноманіття відкритих зір. Уже стало недостатньо розрізняти їх за світністю на небосхилі. Потрібно було систематизувати й інші відомості про них. Як саме? Дати відповідь на поставлене запитання допоможе зміст сьогоднішнього уроку. * Прийом «Проблемне питання» - Чому зорі світяться неоднаково? IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ - Бесіда т Що таке зоря? - Які відомі вам зоряні величини? - Які бувають зорі? - Що ще вам відомо про зорі? - Яка температура на зорях? V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Дивуй» Учитель. Міжнародний астрономічний союз інформує, що 2011 р. 10-річна канадка Кетрін Аврора Грей стала наймолодшим астрономом в історії людства. Дівчинка захопилася астрономією під впливом свого батька — астронома. Астроном-початківець Кетрін вивчала знімки далекої галактики в сузір'ї Жирафа, зроблені її батьком в аматорській обсерваторії, завдяки спеціальній комп'ютерній програмі. Пошук таких зірок відбувається шляхом порівняння знімків однієї ділянки неба, зроблених у різний час. Дівчинка розгледіла крихітну точку, яка і виявилася надновою зіркою. Відкриття, підтверджене Королівським астрономічним товариством і офіційно зареєстроване Міжнародним астрономічним союзом, одержало назву Supernova 2010 It. - Розповідь учителя з елементами бесіди Різноманітність зір дуже велика. Вони відрізняються за температурою, кольором, розмірами, яскравістю, відстанню, часом свого розвитку та іншими характеристиками. Як і всі тіла у природі, зорі постійно змінюються. - Класифікації зір Виявилося, що все розмаїття зір зумовлене здебільшого відмінностями у їхній масі та залежить від етапу розвитку, на якому перебуває зоря. Зорі поділено на такі класи: гіпергіганти, яскраві надгіганти, надгіганти, яскраві гіганти, гіганти, субгіганти, нормальні карлики або зорі головної послідовності, субкарлики, білі карлики, зовсім маленькі зорі — це нейтронні зорі. Тобто чи давно палає ця зірка, чи все її паливо вигоріло, скільки залишилося й т. ін. Зорі можуть бути поодинокими, а можуть розташовуватися поруч і бути зв'язаними одна з одною силами тяжіння. Такі зорі на-зивають кратними. Вони можуть бути подвійними, потрійними і більшої кратності. Подвійною, зокрема, є найяскравіша зоря небосхилу — Сиріус. У разі, коли до системи належить більше десяти зір, її називають зоряним скупченням. - Випереджальне завдання учнів Повідомлення учнів про сучасні відкриття зір, їхні особливості. - Температура та колір зір - Розповідь учителя з елементами бесіди - Пригадайте, якого кольору полум'я вогнища, а якого — зварювального апарату? У якому полум'ї може розплавитися залізо? Яке гарячіше? Температура, а значить і колір зір неоднакові. За кольором зорі бувають блакитні, білі, жовті та червоні. Найбільш розжареними є зорі, які світяться блакитно-білим кольором і мають температуру до 60 000 °С. Зорі червонуватого кольору мають нижчу температуру — близько 3000 °С. Сонце належить до жовтих зір, температура на його поверхні близька до 6000 °С, отже, за ступенем розжарення воно посідає проміжне місце. Є зорі, які сяють тривалий час, такі як Сонце, деякі горять дуже давно і близькі до затухання, але є і молоді зорі. - Міжзоряний простір Простір між зорями не порожній. Він заповнений міжзоряним газом, з домішками мікроскопічних частинок пилу, магнітними полями і світловими променями від зірок. Міжзоряного газу особливо багато поблизу зір. Узагалі це дуже розріджений газ, по мірках земних лабораторій — вакуум. Але оскільки простір безмежний, у ньому набираються мільярди сонячних мас міжзоряного газу. У його складі близько 67 % водню, 28 % гелію і лише близько 5 % маси припадає на всі інші елементи, найбільш поширені серед яких — кисень, вуглець і азот та тверді частки космічного пилу. Зовсім недавно було доведено, що зорі не є найбільшою частиною маси космічної речовини, а її більшу частину складають елементарні частинки, переважно нейтрино, невидимі, але водночас — всюдисущі. - Туманності Міжзоряні гази та пил можуть скупчуватися у своєрідні хмари, їх називають туманностями. їх поділяють за виглядом, обрисами та світловим забарвленням. Є туманності Метелик, Равлик, туманність Орла. Бувають світні туманності, які відбивають світло близьких яскравих зір, бувають темні, коли у хмарах газів і пилу немає зір. Деякі красиві туманності можна спостерігати в бінокль або невеликий телескоп. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Чим відрізняються зорі між собою? - Чи всі зорі однакові? - Що являють собою зорі? - Чому зорі світяться? - Чим відрізняються зорі від інших небесних тіл? - Навіщо зараз вивчати зорі? - Що таке туманності? - 3 чого вони складаються? - Чи можна порівняти туман над землею та туманність у космосі? * Прийом «Павучок» Завдання. Доповніть схему класифікації зір за температурою. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Відмінності між зорями - Прийом «Роблю висновок» - Основна маса речовин космосу знаходиться у вигляді зір. - Простір космосу заповнений розрідженим газом та дрібним пилом, який місцями утворює величезні хмари — пилові та газові «туманності». - Зорі розрізняють за температурою, розмірами, кольором, яскравістю та іншими ознаками, які класифіковані вченими у спеціальних атласах. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 18(1) § 21(11) - Використовуючи додаткові джерела інформації, відповісти на питання: - Чому мерехтять зорі? - Яка зоря найяскравіша? - Яка зоря найбільша? - Творче завдання: складіть кросворд за темою уроку. - Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про походження назв планет, про відомих астрономів або обсерваторії світу та їхні спостереження. | |