14:13 Природознавство 5 кл. Урок 25. Сонячна система | |
Природознавство 5 кл. Урок 25. Сонячна системаМета - навчальна: закріпити отримані знання про планети та сформувати систему знань про Сонячну систему, про природу обертання планет, про способи дослідження Сонячної системи; - розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення, розвивати спостережливість, допитливість, науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, популяризувати астрономічні знання; - виховна: виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: таблиця «Будова Сонячної системи», підручник, зошити, відеоматеріали за темою, презентація «Сонячна система». Очікувані результати: учні матимуть чітке уявлення, що Сонце є центром Сонячної системи, зрозуміють різницю в тривалості року на різних планетах, збільшать свої знання про склад та будову Сонячної системи. Хід уроку Природознавство 5 кл. Сонячна система I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Роблю висновок» Завдання. Доповніть порівняльну таблицю, щоб побачити: чим відрізняється зоря від планети. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Проблемне питання» - Що спільного у планет між собою? Вони ж такі різні. * Прийом «Дивуй» Донедавна до 2006 року в Сонячній системі налічували дев'ять планет. Якщо ви подивитесь старі моделі сонячної системи, то знайдете там планету Плутон, яку було відкрито у 1930 p., завдяки математичним розрахункам. Але з плином часу та розвитком технічних можливостей з'ясувалося, що на одній орбіті з планетою рухається ще багато малих небесних тіл, які називаються астероїдами. Таким чином, зробили висновок, що існує ще один астероїд-ний пояс, який отримав назву пояс Койпера, і Плутон теж належить до нього, а отже, і сам є астероїдом. Але наразі немає жодної думки серед учених щодо Плутона — це мала планета чи, може, астероїд. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Інтелектуальна розминка» - До яких небесних тіл належить Сонце? - Чому на Сонці така висока температура? - Чи на всіх зорях високі температури? - Чому були поділені планети на дві групи? - Чим відрізняється супутник від планети? - Завдяки чому відбувається виділення світла і тепла? - Які речовини належать до складу Сонця? - Від чого залежить температура на планеті? - Що таке астероїди? - Які ви знаєте планети-гіганти? - Що спільного у планет земної групи? - Чи впливає відстань від Сонця на температуру поверхні на планеті? - Які види рухів притаманні планетам? - Які вам відомі малі небесні тіла? - Чим відрізняються метеори від метеоритів? V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Сонце — центр системи планет - Розповідь учителя з елементами бесіди Центральне тіло нашої планетної системи — Сонце. У надрах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються виділенням значної кількості енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів. Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не вичерпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років. Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років. У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбуваються порушення радіозв'язку. - Планети — частини системи Тисячі років люди вдивлялися в нічне небо. Вони помічали, як яскраві вогники рухаються по небу, і мріяли хоч щось дізнатися про них. Вивчення планет почалося давно, коли перші астрономи помітили, що 5 зір (планети, які можна бачити без телескопа) яскравіші за інші. Стародавні греки саме ці зорі назвали планетами, що означає «мандрувати». * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання 1. Розмістіть планети у порядку їхньої віддаленості від Сонця. Земля, Меркурій, Уран, Сатурн, Венера, Марс, Юпітер, Нептун. Завдання 2. За наведеними даними розташуйте планети Сонячної системи за масою (у порядку її збільшення). * Прийом «Відстрочена відгадка» Завдання. Подивіться на дані про відстані планет від Сонця (§ 22 (І), таблиця «відстані від Сонця до планет», § 19 (II), рис. «Розміри планет Сонячної системи і їхні відстані від Сонця».) - Який можна зробити висновок про розташування планет відносно Сонця? - Яка простежується закономірність у відстані між планетами? Які сумніви виникають щодо ділянки між Марсом і Юпітером? - Інші складові системи * Прийом «Проблемне питання» - В чому суть порівняння Сонця і магніту? - Які ще небесні тіла є в Сонячній системі, як частині космосу? (Є супутники, астероїди, метеороїди, гази, пил. Є астероїдний пояс між планетами Марсом і Юпітером) - Рухи в системі - Розповідь учителя з елементами бесіди Закони руху планет навколо Сонця відкрив німецький учений Йоган Кеплер, а пояснив цей рух Ісак Ньютон. Саме завдяки дії на планети сил всесвітнього тяжіння вони не можуть полетіти в космічний простір, а рухаються навколо Сонця по еліптичних орбітах. Планети, що обертаються навколо Сонця, саме Сонце і безліч інших тіл утворюють Сонячну систему. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Як рухаються планети в Сонячній системі? - Від чого залежить тривалість року на планетах? - Як рухаються природні супутники планет? - Яка причина зміни дня і ночі? - Які види обертання здійснюють планети? - Яка тривалість земного року? - Чому дорівнює земна доба? - Як визначити високосний рік? * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання. З наведеного переліку небесних тіл утворіть схематичну модель Сонячної системи. Перелік: пояс Койпера, пояс астероїдів, Марс, Земля, Плутон, Венера, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер. Відповідь: Меркурій, Венера, Земля, Марс, пояс астероїдів, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, астероїдний пояс Койпера та Плутон. * Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Складіть перелік рекордсменів Сонячної системи: найбільша доба на планеті, найвіддаленіша і т. п. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Сонячна система * Прийом «Роблю висновок» - Сонце — центр Сонячної системи, - У Сонячній системі зараз нараховують 8 планет, - Навколо Сонця обертаються планети і малі небесні тіла, - Комети рухаються навколо Сонця по дуже витягнутих орбітах. - На всі планети впливає притягання Сонця. - Ньютон у 1666 р. відкрив закон всесвітнього тяжіння, - Рік — це час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 22 (І), § 19 (II). - Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Наука астрономія. Що вона вивчає», «Досягнення людини у вивченні космосу», «Методи та засоби астрономічних досліджень», «Зоряне небо впродовж календарного року — що цікавого можна побачити», «Чумацький шлях — походження назви». | |