15:01 Природознавство 5 кл. Урок 26. Зоряні системи - галактики | |
Природознавство 5 кл. Урок 26. Зоряні системи - галактикиМета - навчальна: сформувати поняття «галактика», формувати уявлення про складові галактик, значення знань про них у житті людей, ознайомити з сучасними результатами експериментальних і теоретичних досліджень ближнього і далекого Космосу; - розвивальна: забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина стикається у повсякденному житті, формувати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, сприяти розвитку логічного та абстрактного мислення, розвивати уміння та навички порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки; - виховна: виховувати толерантність, естетичне сприйняття світу. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: атлас, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів на тему «Типи галактик», презентація «Чумацький Шлях — галактика, у якій ми живемо» або «Наша Галактика — не єдина у Всесвіті». Очікувані результати: учні зрозуміють, що таке галактика, зможуть наводити приклади відкритих галактик, називати складові галактик, матимуть явлення про їхні кількість, розміри. Хід уроку Природознавство 5 кл. Зоряні системи - галактики I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Віршовані рядки» Над нашим світом і під нашим світом Є ще світи великі і малі. Туди ми долітаєм тільки світлом І музикою темної Землі. Туди мене хтось ненастанно кличе. Вистелює блакитом щемну путь; Так, ніби прагне в сяйво таємниче Душі моєї подих обернуть. Десь там у зорях мерехтить віола, Льняна коса, як нива осяйна. І кров моя бринить — палюча й гола, — Немов небес віддалена струна. Можливо, все, що пам'ятати треба Моїй душі серед страждань і втіх. Це — тільки карта зоряного неба І поклик безміру — з очей твоїх! Дмитро Павличко Учитель. Але за всіх часів з'являлися люди, які не лише милувалися красою зоряного неба, а й робили спробу знайти відповіді на питання про те, що собою являють зорі і Сонце, яке місце посідає Земля серед інших космічних тіл. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ * Прийом «Деформований текст» На дошці написані комбінації букв, які треба розшифрувати. - САРН (Марс) - ЕНАВЕР (Венера) - ЛТОНПУ (Плутон) - ЦОСЕНЕ (Сонце) - УПНЕНТ (Нептун) - ОЯЗР (Зоря) * Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схему «Зорі» та «Сонце». * Прийом «Світлофор» - Сонце — джерело тепла і світла на Землі. - Сонце — це зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче. - Зорі — велетенські, розпечені, самосвітні небесні тіла, у надрах яких ефективно відбуваються термоядерні реакції. - Найяскравіша зірка нічного неба Сиріус. - Найхолоднішими вважають червоні зірки, найгарячішими — білі та голубі. - Наднові — зорі, які завершують свій розвиток катастрофічним вибухом. - Планети — це кулеподібні, тверді, світні тіла. - Супутники — небесні тіла, які обертаються навколо планет. - Планети, які розташовані близько біля Сонця мають низькі температури. - До малих небесних тіл належать планети. - Планети земної групи Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. - Чим далі від Сонця, тим вище на планеті температура. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Галактика - Розповідь учителя з елементами бесіди За останні роки наука сягнула нових рубежів, з'явилися нові дані про світ зір і галактик, планет і міжпланетного середовища. Сьогоднішні уявлення про Всесвіт істотно відрізняються від тих, що були на початку XX ст. До початку XIX ст. астрономи вивчали лише Сонячну систему, у XIX ст. — уже нашу Галактику, і лише в XX ст. глибитися» знаннями у Всесвіт на відстані, звідки світлові промені йдуть до Землі мільярди років. Коли ясної темної ночі ми вдивляємося в безкраї простори Всесвіту, нашому погляду постає широка біляста смуга, що перетинає зоряне небо. Стародавні греки, спостерігаючи небо, порівнювали цю смугу з пролитим молоком і тому назвали її «галаксіас», що означає молочний. Згодом ці назви закріпилися у знаннях про небесні простори. З розвитком знань люди зрозуміли, що наша планета є піщинкою у величезному скупченні мільярдів зірок, інших небесних тіл, тисяч гігантських хмар газу і пилу, туманностей. Це скупчення має сферичну форму, але більшість зір розміщені у цьому просторі не рівномірно, а приблизно в одній площині. Саме це зібрання зір ми і бачимо на небі у будь-якій частині Землі у вигляді Молочного шляху. В Україні цю добре бачену частину всієї системи називають Чумацьким Шляхом. - Випереджальне завдання учнів Інформаційне повідомлення про походження назви «Чумацький Шлях» та його практичне значення для орієнтування. - Галактика як система - Розповідь учителя з елементами бесіди Досліджуючи Галактику, учені зрозуміли, що вона має свій центр, навколо якого обертається. Не можна чітко назвати якесь небесне тіло, що є центром галактики, наприклад як Сонце для Сонячної системи. Розміри галактики настільки величезні, що будь-яка найбільша зоря в ній — це немов крапелька в морі. Галактика постійно обертається навколо центра і переміщується в просторі як єдине ціле, тобто є системою зі своїми законами. * Прийом «Проблемне питання» - У чому суттєва різниця між сузір'ями і галактикою? - Галактики — складові простору - Розповідь учителя з елементами бесіди У подальших дослідженнях учені відкривали нові частини простору і зрозуміли, що існують й інші галактики. Зараз їх нараховують десятки тисяч. Усі вони дуже різні за розміром і формою. У більшості галактиках спостерігається галактичне обертання навколо центральної частини (ядра) галактики. Періоди обертання зовнішніх частин галактики можуть становити десятки і сотні мільйонів років. Галактики складаються з поодиноких зір, зір, які пов'язані взаємним тяжінням і рухаються у просторі як єдине ціле (зоряні скупчення), та міжзоряного газу і пилу, які, концентруючись, утворюють різного роду туманності. Відкриваючи галактики, учені дають їм назви та присвоюють номери. Три з них видно з Землі неозброєним оком у вигляді звичайних зірок. Велику й Малу Ма-гелланові Хмари видно з Південної півкулі Землі, Туманність Ан-дромеди — з Північної. * Прийом «Приймаю — не приймаю» Завдання. Сформулюйте визначення галактики. У тексті підручника § 23(1), § 21(11) відшукайте слово «галактика». Чому його написано то з маленької літери, то з великої в середині речення? * Прийом «Словникова робота» Учитель. Оскільки розміри Галактики надзвичайно великі порівняно з земними, винайшли нову одиницю виміру відстані — світловий рік. Пригадайте, яка швидкість світла. И Світловий рік — це шлях, який долає світло за один земний рік. * Прийом «Синквейн» Галактика Величезна, загадкова Рухається, взаємодіє, змінюється Галактика є зоряною системою Частина Всесвіту V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Доповни речення» Небесні тіла, які випромінюють світло і тепло, називаються ___________________________________________________________{зорі). Зірки об'єднуються у____________________________(галактики), які обертаються та рухаються в просторі. Зірка сузір'я Малої Ведмедиці, яка ніколи не змінює свого положення на небосхилі, — це________________________(Полярна зоря). Найближча до нас зірка —__ (Проксіма Центавра). Наша Галактика має назву________________________(Молочний Шлях) або українська її назва___________________________________ (Чумацький Шлях). Червонуваті зорі мають температуру__________________________ (близько 3000°С). Сонце — одна з мільярдів зір нашої___________________________ (Галактики). Діаметр Сонця становить_____________________________________ (1, 392 млн км). Порівняно із Землею маса Сонця більше у_____________________ (333 тис.) разів. Відстань між Сонцем і Землею дорівнює_______________________ (150 млн км). Промінь світла від Сонця досягає Землі за_____________________ (8 хвилин). Сонце — це розпечена куля, у складі якої найбільше газоподібних простих речовин — водню і___________________________(гелію). Ще Галілео Галілей, вивчаючи Сонце з допомогою телескопа, помітив на ньому__________________________________________(плями). * Прийом «Світлофор» - На Венері існує життя, - Напрям на північ вказує Полярна зоря, - Найменша планета Марс. - Наша Галактика рухається у Всесвіті разом з іншими галактиками, - Кулясті розпечені тіла, що випромінюють світло, — це планети. - Чумацький Шлях — це видима частина нашої Галактики. - Сонячна система розташована в центрі Галактики. - Сонце та планети народилися з газопилової хмари. VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Зоряні системи - галактики * Прийом «П'ять речень» Учитель говорить перші два речення, учні колективно формулюють ще три. □ Тисячі яскравих зір, що ми бачимо неозброєним оком та в потужні телескопи об'єднуються у велетенські зоряні системи, які називають галактики. о Сукупність галактик, які можна спостерігати і досліджувати вчені називають Метагалактикою. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 23(1), § 21(11). - Випереджальне завдання: скласти повідомлення про типи галактик, відмінності між галактиками, методи вивчення та засоби астрономічних досліджень. | |