15:12 Природознавство 5 кл. Урок 28. Всесвіт та його складові | |
Природознавство 5 кл. Урок 28. Всесвіт та його складовіМета - навчальна: сформувати увлення про Всесвіт, його складові, значення знань про них у житті людей; - розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про Всесвіт, використовувати додаткові джерела природничих знань, допитливість, цікавість до сучасних результатів досліджень Всесвіту, сприяти формуванню логічного й абстрактного мислення; - виховна: виховувати гордість за наукові надбання людства, за освоєння космічного простору. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, підручник, зошити, відеоматеріали з інтернет-ресурсів на тему «Всесвіт та його складові», фотографії небесних тіл та систем. Очікувані результати: учні намагатимуться оцінювати розміри Всесвіту, наводити приклади його складових, пояснювати, що таке Всесвіт, значення Всесвіту для людини. Хід уроку Природознавство 5 кл. Всесвіт та його складові I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. У вивченні нами космічних просторів ми дійшли до галактик. Це настільки величезні системи, що нам навіть важко уявити це. А що утворюють вони? III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ * Прийом «Світлофор» » Небо поділено на 88 сузір'їв, - Сузір'я — це те саме, що галактики. - До малих небесних тіл належать комети, супутники, астероїди, боліди, метеори. - За температурою поверхні зорі поділяють на червоні, сині, оранжеві, - Зорі — небесні тіла, які не випромінюють світло. - Сонце і небесні тіла, що обертаються навколо нього, утворюють Сонячну систему, - Земля перебуває у Туманності Андромеди. - Галактики — це інші планетні системи. - Усі космічні тіла, крім Сонячної системи, не рухаються. * Прийом «Естафета» - Як називають системи зірок? - Які небесні тіла називають планетами? - Що таке зоря? - Від чого залежить колір зорі? - Чим заповнений міжзоряний простір? - Як називається наша Галактика? - До якого типу належить наша Галактика? - У яких одиницях вимірюють відстані у космічному просторі? IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Складові Всесвіту - Розповідь учителя з елементами бесіди Галактики утворюють більш складні системи — системи галактик, які рухаються по своїх законах. Відповісти на питання, чи є галактичні системи частинкою якихось більш складних систем і скільки їх, людство поки не може. Але більшість учених впевнені v безмежності простору. Його назвали Всесвітом. Це не хаос. а сукупність усіх небесних тіл, що ми вивчали і навіть більше, які так само, як і всі тіла природи, виникають, розвиваються, зникають. Процес цей, напевно, безкінечний. Усі складові Всесвіту рухаються і розвиваються за певними законами. Складові Всесвіту розташовані вкрай нерівномірно, значна їх частина зосереджена в окремих космічних сукупностях, а саме в туманностях і галактиках. У досяжній для спостереження за допомогою сучасних приладів частині Всесвіту понад ЗО тис. галактик, які відділені одна від одної беззоряним простором. А скільки їх насправді? Можливо, вам доведеться відповідати на це питання. * Прийом «Словникова робота» - Всесвіт — це весь світ, різноманітний за формами, включаючи всі галактики, зорі, планети та інші небесні тіла, що рухаються і розвиваються за законами їхнього руху і розвитку. - Гіпотеза виникнення Всесвіту - Розповідь учителя з елементами бесіди Учені висувають різні теорії виникнення Всесвіту. Основною гіпотезою є теорія про Великий вибух, який відбувся 13-15 мільярдів років тому, з подальшим розширенням Всесвіту. До моменту вибуху весь Всесвіт був спресований в одну неймовірно густу розплавлену масу. Зрозуміти першопричину утворення Всесвіту дуже складно. Ймовірно, для цього нам знадобиться змінити наше просторове мислення, уявлення. - Проблема людини і Всесвіту - Розповідь учителя з елементами бесіди Всесвіт різноманітний і цікавий, з незмірною кількістю невідомого та загадкового. Унікальність людини в тому, що вона з найдавніших часів проявляла цікавість та робила прилади, які допомагали вести спостереження за небесними тілами, висувала припущення, гіпотези. Розуміння майбутнього людини і Всесвіту є складним завданням сучасної науки. Зараз складно однозначно визначити чітку мету дослідження Всесвіту. Навряд чи Галілео Галілей, дивлячись у телескоп, міг відповісти на питання: «Для чого?» А зараз ми не уявляємо своє життя без інформаційних технологій, які забезпечують нам супутники на орбіті Землі. V. ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ - Випереджальне завдання учнів Захист міні-проектів «Космос далекий та близький», «Світ галактик». VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Всесвіт та його складові * Прийом «Роблю висновок» □ Всесвіт — навколишній світ нескінченний у часі і просторі. □ Всесвіт включає всі галактики, зорі, планети та інші космічні тіла. □ Складові Всесвіту перебувають у безперервному русі і весь час змінюються. □ За гіпотезою, виникнення Всесвіту відбулось унаслідок Великого вибуху. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 23(1); § 22(11). - Підготуватися до виступів з інформаційними повідомленнями. - Творче завдання: за допомогою прийому «Павучок» скласти схему «Я знаю про Всесвіт» або «Всесвіт треба вивчати, щоб...» | |