15:42 Природознавство 5 кл. Урок 33. Рухи Землі. Пори року | |
Природознавство 5 кл. Урок 33. Рухи Землі. Пори рокуМета - навчальна: ознайомити учнів з рухами Землі навколо своєї осі та навколо Сонця, наслідками цих рухів — зміною дня і ночі, зміною пір року; - розвивальна: формувати науковий світогляд, вміння працювати з різноманітними джерелами знань, аргументовано висловлювати свою відповідь, розвивати творче мислення, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті; - виховна: виховувати повагу до людини — носія наукових знань, формувати навички взаємодопомоги, вчити поважати думку іншого. Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: атлас, телурій, підручник, таблиці, фото Землі, малюнки, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні дізнаються, які рухи в просторі здійснює Земля, зрозуміють причини зміни дня і ночі, пір року, матимуть уявлення про наслідки таких рухів. Хід уроку Природознавство 5 кл. Рухи Землі I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Прийом «Проблемне питання» Що буде, якщо з неба зникне Сонце? Чи всі куточки Землі освітлюються однаково? Від чого залежить кількість сонячного тепла і світла на планеті? III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Доповни речення» Сонячна система — це частина Галактики___________(Чумацький Шлях). Навколо Сонця____________(обертаються) різні___ (небесні) тіла. Час, протягом якого планети здійснюють оберт навколо _____________(Сонця), називається____________(рік). Чим далі розташована планета від Сонця, тим тривалість року на ній ___________(довша). Планета Земля має форму__________{кулі). Землю оперізує уявна лінія____________(екватор). Екватор поділяє Землю на_________(дві) півкулі_______________(Північну та Південну). Через центр Землі та______(полюси) проходить уявна лінія ____________(вісь). IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Розповідь учителя з елементами бесіди - Пригадаймо, які рухи здійснює наша планета. - Що таке добовий і річний рух Землі? Ознайомлення з моделлю Землі — глобусом дає нам змогу зрозуміти, як же відбувається рух планети навколо своєї осі. Сьогодні завдяки іншому приладу, який називається телурій, ми зможемо побачити і зрозуміти інший вид обертання Землі у космічному просторі та його важливі наслідки для всієї планети. - Обертання Землі навколо осі Наша планета постійно обертається навколо своєї осі. Але ми не відчуваємо цього обертання, тому що рухаємось разом з нею. У народі є вислови: «Сонце зійшло, сонце сіло», «Сонце сходить на сході, заходить на заході». Насправді ж це Земля рухається — обертається із заходу на схід (проти годинникової стрілки для спостерігача на Північному полюсі). Здається, що Земля залишається нерухомою, а рухаються Сонце, Місяць та зорі. Обертаючись навколо осі, земна поверхня освітлюється Сонцем то з одного боку, то з іншого. Таким чином на стороні, зверненій до Сонця, триває день, тоді як на протилежній стороні у цей час ніч. Повний оберт або відрізок часу, навколо своєї осі наша планета здійснює за 24 години. Цей період обертання отримав назву доба. * Прийом «Віршовані рядки» Земна вісь, навколо неї Крутиться стара Земля, Дуже швидко, дуже швидко Крутяться ліси й моря, І будинки, і квартали. Гори, села і поля. Світ увесь, і ти, і я. - Рух Землі навколо Сонця Земля як інші планети системи рухається навколо Сонця по своїй орбіті. Повний оберт робить за рік — 365 діб. У Землі орбіта має форму еліпса — витягнутого кола. Придивіться уважно на глобус. Ви помітите, що його вісь не вертикальна, а нахилена під кутом. Це має важливе значення для планети. Під час руху Землі навколо Сонця протягом року сонячні промені нерівномірно освітлюють і нагрівають Північну і Південну півкулі. Це спричиняє зміну пір року. Тільки біля екватора день постійно дорівнює ночі і зміни пір року не відчуваються. На полюсах відбувається інше явище: узимку триває ніч, а влітку Сонце не заходить зовсім. Ніч і день тривають по півроку. - Особливі дні освітлення Землі Протягом року бувають дні, коли одна з півкуль, обернувшись до Сонця, освітлюється найбільше, а інша — найменше, і потім навпаки. Це дні сонцестояння. Виділяють дні літнього та зимового сонцестояння. Вони припадають на такі числа: зимового — 22 грудня, а літнього 22 червня. Через три місяці від цих днів Земля займе таке розташування відносно Сонця, коли його промені однаково освітлюватимуть як Північну, так і Південну півкулі. На всій планеті, окрім полюсів, день дорівнюватиме ночі. Цей день 23 вересня назвали днем осіннього рівнодення, а 21 березня — днем весняного рівнодення. Відповідно, протягом року ділянки Землі отримують різну кількість тепла. Це призводить до зміни пір року, змін у життєдіяльності організмів. -. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Які рухи у космічному просторі здійснює Земля? - Завдяки чому земна поверхня отримує різну кількість сонячних променів? - За який період відбувається проходження планети по орбіті? - Чому відбувається зміна дня і ночі? - Які уявні лінії нанесені на модель Землі? * Прийом «Доповни речення» Земля — планета_________________________(Сонячної) системи. Земля обертається____________________ (навколо) Сонця й навколо ______________________________(своєї осі). Повний оберт навколо осі триває______ (24) години. Цей час отримав назву_________ (доба). Унаслідок цього руху на Землі змінюються_________________ (день і ніч). Завдяки__________________________ (нахили) осі, обертанню Землі в______________ (один) бік та_____________________ (рухові) нашої планети навколо Сонця_____________________ (змінюються) пори______________(року). VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рухи Землі * Прийом «Роблю висновок» - Земля у космічному просторі водночас обертається навколо своєї осі та навколо Сонця. - Протягом року земна поверхня півкуль отримує різну кількість сонячного світла і тепла, внаслідок цих процесів відбувається зміна пір року. Ці зміни впливають на все живе на планеті. - Робота з підручником Завдання. Заповніть таблицю. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 28-29 (І), § 27 (II). - Знайти вірші, вислови, приказки, загадки про зміну пір року, дня і ночі. - Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про дослідження Місяця, сонячні та місячні затемнення. - Підібрати народні прикмети чи приказки про Місяць та Сонце. - Провести дослідження нагрівання сонячними променями тіл різного кольору (використати тіла з однакової речовини), різної прозорості. | |