15:54 Природознавство 5 кл. Урок 34. Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення | |
Природознавство 5 кл. Урок 34. Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемненняМета - навчальна: ознайомити учнів з природним супутником Землі, його впливом на Землю, фазами Місяця, та їхніми змінами, причинами сонячного та місячного затемнення; - розвивальна: формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, розвивати допитливість; - виховна: виховувати естетичний смак, взаємодопомогу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, карта півкуль Місяця, схема «Фази Місяця», підручник, таблиці, фото, слайди, малюнки, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні ознайомляться з особливостями природного супутника Землі, його впливом на Землю, навчаться розрізняти фази Місяця, зрозуміють, чому відбуваються сонячні і місячні затемнення. Хід уроку Природознавство 5 кл. Місяць - супутник Землі I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Намалюйте схематично положення Землі відповідно до Сонця. I варіант — 22 червня. II варіант — 21 березня. III варіант — 23 вересня. IV варіант — 22 грудня. * Прийом «Світлофор» - Земля завжди повернена до Сонця одним боком. - Зміна дня і ночі залежить від нахилу замної вісі. - У період 21 березня до 22 червня в нашій місцевості: - висота Сонця над горизонтом постійно зменшується; - тривалість дня збільшується; - земна поверхня отримує все більше тепла. - 22 грудня — найдовший день у нашій місцевості. а 22 червня ми споживаємо менше електрики для освітлення приміщень, ніж 23 вересня. о 23 вересня у нас день триваліший, ніж 21 березня. * Прийом «Знаю більше» Учні розповідають приказки, вірші, загадують загадки про зміну пір року, дня і ночі. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. На нічному небі ми звикли бачити Місяць. Багато приказок та прикмет склав та передав в усній народній творчості український народ про Місяць, скільки чудових слів про нього написано поетами, скільки художників зобразили його на своїх полотнах. Сучасна космонавтика досягла неабияких успіхів у вивченні та дослідженні природного супутника Землі. Тож ознайомимося ближче з цим загадковим небесним тілом. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ - Випереджальне завдання учнів Учні називають та розповідають народні приказки та прикмети про Місяць. * Прийом «Проблемне питання» - Чому Місяць так добре видно з Землі? - Якої форми Місяць? А яким ми його бачимо? » Завдяки чому світиться Місяць? V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Випереджальне завдання учня Великий інтерес становлять дослідження американських космонавтів, які в 1969-1972 pp. шість разів висаджувалися на Місяці. Вони ходили по поверхні Місяця, спостерігали місячну поверхню, фотографували її, вимірювали температуру, збирали зразки місячного ґрунту. Уривок з розповіді американських космонавтів, де вони описують свої враження від посадки на Місяць: «Вимкнувши ракетний двигун, ми перевірили апаратуру, а потім припали до ілюмінатора. Пил, знятий двигуном, відразу осів, розвиднилося. Ми опустилися на пологій рівнині, роз'їденій кратерами, найбільший з яких мав діаметр 15 м. Горизонт був нерівний, ніби горбистий, ці горби, очевидно, є краями великих кратерів. Місячна поверхня в момент посадки була яскраво освітлена й нагадувала пустелю в спекотний день. Оскільки небо було чорне, можна було подумати, що перебуваєш на посипаному піском спортивному майданчику вночі, під променями прожекторів. Ні зірок, ні планет, за винятком Землі, не було видно». - Місяць — природний супутник Землі - Розповідь учителя з елементами бесіди Відомо, що природний супутник Землі має кулясту форму. Він є найближчим до Землі великим небесним тілом. Обертається навколо своєї осі дуже повільно, тому доба триває приблизно ЗО земних діб. Через відсутність повітряної оболонки вдень поверхня нагрівається до +130 °С, а вночі охолоджується до -150 °С. Обертається навколо Землі — один оберт здійснює за 27 діб 8 годин. Місяць завжди повернений до Землі одним боком. Він перебуває на відстані 384 400 км від Землі, що приблизно у 400 разів ближче, ніж Сонце. Порівняно із Землею маса Місяця менша приблизно у 81 раз, радіус менший майже у 3,7 раза. Місяць — холодне небесне тіло. Місяць — яскраве небесне тіло, тому що відбиває сонячні промені. Поверхня Місяця нерівна, там є рівнини, низовини і гори. Низовини видно навіть неозброєним оком у вигляді темних ділянок, їх називають місячними морями. Ґрунт Місяця складається з каміння й пилу, забарвлений у бурий та оранжевий кольори. Води там немає. - Випереджальне завдання учнів Презентація міні-проекту «Чому ми бачимо тільки один бік Місяця?» - Фази Місяця * Прийом «Демонстрація» Учитель пояснює фази Місяця, користуючись схемою «Фази Місяця» на плакаті, а учні додатково розглядають рисунок у підручнику § ЗО (І), § 28 (II). Учитель. На цій схемі показано основні фази Місяця. Ви звертали увагу на те, що у різні дні Місяць з Землі має різний вигляд: від вузенької скибочки до повного диска, а бувають дні, коли його зовсім на небі не видно. Ми всі звикли до такого явища. Пояснюють це явище зміною освітлення Місяця Сонцем. - Дослідження Місяця - Випереджальне завдання учнів З усіх небесних тіл Місяць досліджений найкраще. Поверхню добре видно в телескоп. Ракета летить від Землі до Місяця три доби. Місяць — єдине небесне тіло, яке багато разів вивчали різні автоматичні станції. 1959 року невидиму з Землі місячну поверхню було сфотографовано радянською автоматичною станцією «Луна-3», а через 6 років інша станція передала на Землю зображення поверхні Місяця. Ще одне значне досягнення було зроблено американськими астронавтами, які побували на Місяці. На Землю було доставлено місячний ґрунт. - Місячні та сонячні затемнення - Розповідь учителя з елементами бесіди Сонячні і місячні затемнення належать до надзвичайно цікавих небесних явищ. Відбуваються вони рідко, але про такі події вчені заздалегідь повідомляють. Затемнення люди спостерігають з поверхні Землі протягом усього свого існування. Але тільки трохи більше століття вони перестали лякатися цих явищ. Сонячне затемнення відбувається вдень, його причиною є Місяць, який на кілька хвилин розташовується між Землею і Сонцем (Сонце — Місяць — Земля) і затуляє його. Краще це явище спостерігати через кольорове або закіптявлене скло. Місячне затемнення відбувається, коли Земля і Місяць розташовуються в один ряд із Сонцем у такому порядку: Сонце — Земля — Місяць. Місяць потрапляє у тінь Землі. * Прийом «Показуха» Виходять шість учнів. Двоє з них — Сонце, двоє — Місяць, двоє — Земля. Перша трійка повинна розташуватися так, щоб відобразити процес місячного затемнення, друга — сонячного. - Як Місяць впливає на Землю - Розповідь учителя з елементами бесіди Під впливом сили тяжіння Місяця рівень води в морях і океанах щодоби періодично то підвищується, то понижується. Цим пояснюються припливи і відпливи. Помічено, що Місяць також впливає на людину та рослини. Зараз навіть створені місячний посівний календар, місячний календар здоров'я. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Які рухи у космічному просторі здійснює Місяць? - Коли люди побачили другу половину Місяця? - За який період відбувається проходження Місяця по орбіті? - Скільки триває доба на Місяці? -Від чого залежать фази Місяця? - Чому Місяць називають супутником Землі? - Чому на Місяці не можуть жити рослини і тварини? - Якими способами вивчають Місяць? - Чому Місяць «світить» слабше від Сонця? * Прийом «Доповни речення» Місяць — це природний____________(супутник) Землі. Він має форму__________(кулі). Місяць світить___________(відбитим) від _____________(Сонця) світлом. З усіх небесних________(тіл) його ______________(досліджено) найкраще. Він обертається навколо _____________(свосї осі), тільки значно_____________(повільніше), ніж Земля, та навколо___________________(Землі). Місяць завжди повернений до Землі______________________________(одним боком). * Прийом «Синквейн» Місяць Природний,супутний Обертається, відбиває світло, притягує Звернений одним боком до Землі Без життя. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Місяць - супутник Землі * Прийом «П'ять речень» Учні п'ятьма реченнями висловлюють головну інформацію уроку. 1) Місяць є природним супутником Землі, який спричиняє припливи й відливи, впливає на живі організми. 2) Вирізняють чотири фази Місяця, які виникають унаслідок різного освітлення Місяця Сонцем. 3) Люди зрідка спостерігають місячне затемнення, коли Місяць потрапляє у тінь Землі, та сонячне затемнення, коли Місяць частково чи повністю закриває від нас сонячний диск. 4) Місяць — найкраще вивчене людиною космічне тіло. 5) На Місяці відсутні вода, атмосфера, життя. * Прийом «Віршовані рядки» Сьогодні добре знають люди. Яка погода завтра буде, Бо теле- й радіопрогноз Підкаже — спека чи мороз. В старі ж часи, і це знаменно. Діди й бабусі наперед Прогнозували достеменно Погоду з безлічі прикмет: Як місяць гострий — на негоду. Як рівний — на ясну блакить. Щербатий — то відомо зроду, Що незабаром задощить. Якщо дізнатися належить. Така погода чи така — Старе й мале уважно стежать За виглядом молодика. Якщо з рогами він крутими. То знай — невдовзі дощ ітиме; З положистими заяснів — Чекати слід погожих днів... Д. Білоус VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ? Опрацювати параграфи підручника: § ЗО (І), § 28 (II). т Скориставшись порадами у підручнику, поспостерігати за усіма фазами Місяця. Дані додати до календаря погоди. т Підготувати повідомлення про припливи і відпливи, у яких місцях на Землі вони найкраще простежуються, про останні дати сонячних та місячних затемнень. | |