укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 34. Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення
15:54
Природознавство 5 кл. Урок 34. Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення

Природознавство 5 кл. Урок 34. Місяць - супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення

Мета 
- навчальна: ознайомити учнів з природним супутником Землі, його впливом на Землю, фазами Місяця, та їхніми змінами, причинами сонячного та місячного затемнення; 
- розвивальна: формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, розвивати допитливість; 
- виховна: виховувати естетичний смак, взаємодопомогу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карта півкуль Місяця, схема «Фази Місяця», підручник, таблиці, фото, слайди, малюнки, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні ознайомляться з особливостями природного супутника Землі, його впливом на Землю, навчаться розрізняти фази Місяця, зрозуміють, чому відбуваються сонячні і місячні затемнення.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Місяць - супутник Землі
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Намалюйте схематично положення Землі відповідно до Сонця.
I варіант — 22 червня. 
II варіант — 21 березня.
III варіант — 23 вересня.
IV варіант — 22 грудня.
* Прийом «Світлофор»
- Земля завжди повернена до Сонця одним боком. 
- Зміна дня і ночі залежить від нахилу замної вісі.
- У період 21 березня до 22 червня в нашій місцевості:
-  висота Сонця над горизонтом постійно зменшується;
-  тривалість дня збільшується;
-  земна поверхня отримує все більше тепла.
- 22 грудня — найдовший день у нашій місцевості. а 22 червня ми споживаємо менше електрики для освітлення приміщень, ніж 23 вересня. о 23 вересня у нас день триваліший, ніж 21 березня.
* Прийом «Знаю більше»
Учні розповідають приказки, вірші, загадують загадки про зміну пір року, дня і ночі.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На нічному небі ми звикли бачити Місяць. Багато приказок та прикмет склав та передав в усній народній творчості український народ про Місяць, скільки чудових слів про нього написано поетами, скільки художників зобразили його на своїх полотнах. Сучасна космонавтика досягла неабияких успіхів у вивченні та дослідженні природного супутника Землі. Тож ознайомимося ближче з цим загадковим небесним тілом.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Випереджальне завдання учнів
Учні називають та розповідають народні приказки та прикмети про Місяць.
* Прийом «Проблемне питання»
-  Чому Місяць так добре видно з Землі?
-  Якої форми Місяць? А яким ми його бачимо? » Завдяки чому світиться Місяць?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Випереджальне завдання учня
Великий інтерес становлять дослідження американських космонавтів, які в 1969-1972 pp. шість разів висаджувалися на Місяці. Вони ходили по поверхні Місяця, спостерігали місячну поверхню, фотографували її, вимірювали температуру, збирали зразки місячного ґрунту.
Уривок з розповіді американських космонавтів, де вони описують свої враження від посадки на Місяць: «Вимкнувши ракетний двигун, ми перевірили апаратуру, а потім припали до ілюмінатора. Пил, знятий двигуном, відразу осів, розвиднилося. Ми опустилися на пологій рівнині, роз'їденій кратерами, найбільший з яких мав діаметр 15 м. Горизонт був нерівний, ніби горбистий, ці горби, очевидно, є краями великих кратерів. Місячна поверхня в момент посадки була яскраво освітлена й нагадувала пустелю в спекотний день. Оскільки небо було чорне, можна було подумати, що перебуваєш на посипаному піском спортивному майданчику вночі, під променями прожекторів. Ні зірок, ні планет, за винятком Землі, не було видно».
- Місяць — природний супутник Землі
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Відомо, що природний супутник Землі має кулясту форму. Він є найближчим до Землі великим небесним тілом. Обертається навколо своєї осі дуже повільно, тому доба триває приблизно ЗО земних діб.
Через відсутність повітряної оболонки вдень поверхня нагрівається до +130 °С, а вночі охолоджується до -150 °С.
Обертається навколо Землі — один оберт здійснює за 27 діб 8 годин. Місяць завжди повернений до Землі одним боком.
Він перебуває на відстані 384 400 км від Землі, що приблизно у 400 разів ближче, ніж Сонце. Порівняно із Землею маса Місяця менша приблизно у 81 раз, радіус менший майже у 3,7 раза.
Місяць — холодне небесне тіло. Місяць — яскраве небесне тіло, тому що відбиває сонячні промені.
Поверхня Місяця нерівна, там є рівнини, низовини і гори. Низовини видно навіть неозброєним оком у вигляді темних ділянок, їх називають місячними морями. Ґрунт Місяця складається з каміння й пилу, забарвлений у бурий та оранжевий кольори. Води там немає.
- Випереджальне завдання учнів
Презентація міні-проекту «Чому ми бачимо тільки один бік Місяця?»
- Фази Місяця
* Прийом «Демонстрація»
Учитель пояснює фази Місяця, користуючись схемою «Фази Місяця» на плакаті, а учні додатково розглядають рисунок у підручнику § ЗО (І), § 28 (II).
Учитель. На цій схемі показано основні фази Місяця. Ви звертали увагу на те, що у різні дні Місяць з Землі має різний вигляд: від вузенької скибочки до повного диска, а бувають дні, коли його зовсім на небі не видно. Ми всі звикли до такого явища. Пояснюють це явище зміною освітлення Місяця Сонцем.
- Дослідження Місяця
- Випереджальне завдання учнів
З усіх небесних тіл Місяць досліджений найкраще. Поверхню добре видно в телескоп. Ракета летить від Землі до Місяця три доби. Місяць — єдине небесне тіло, яке багато разів вивчали різні автоматичні станції. 1959 року невидиму з Землі місячну поверхню було сфотографовано радянською автоматичною станцією «Луна-3», а через 6 років інша станція передала на Землю зображення поверхні Місяця. Ще одне значне досягнення було зроблено американськими астронавтами, які побували на Місяці. На Землю було доставлено місячний ґрунт.
- Місячні та сонячні затемнення
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Сонячні і місячні затемнення належать до надзвичайно цікавих небесних явищ. Відбуваються вони рідко, але про такі події вчені заздалегідь повідомляють. Затемнення люди спостерігають з поверхні Землі протягом усього свого існування. Але тільки трохи більше століття вони перестали лякатися цих явищ. Сонячне затемнення відбувається вдень, його причиною є Місяць, який на кілька хвилин розташовується між Землею і Сонцем (Сонце — Місяць — Земля) і затуляє його. Краще це явище спостерігати через кольорове або закіптявлене скло.
Місячне затемнення відбувається, коли Земля і Місяць розташовуються в один ряд із Сонцем у такому порядку: Сонце — Земля — Місяць. Місяць потрапляє у тінь Землі.
* Прийом «Показуха»
Виходять шість учнів. Двоє з них — Сонце, двоє — Місяць, двоє — Земля. Перша трійка повинна розташуватися так, щоб відобразити процес місячного затемнення, друга — сонячного.
- Як Місяць впливає на Землю
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Під впливом сили тяжіння Місяця рівень води в морях і океанах щодоби періодично то підвищується, то понижується. Цим пояснюються припливи і відпливи.
Помічено, що Місяць також впливає на людину та рослини. Зараз навіть створені місячний посівний календар, місячний календар здоров'я.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
- Які рухи у космічному просторі здійснює Місяць?
- Коли люди побачили другу половину Місяця?
- За який період відбувається проходження Місяця по орбіті?
- Скільки триває доба на Місяці?
-Від чого залежать фази Місяця?
- Чому Місяць називають супутником Землі?
- Чому на Місяці не можуть жити рослини і тварини?
- Якими способами вивчають Місяць?
- Чому Місяць «світить» слабше від Сонця?
* Прийом «Доповни речення»
Місяць — це природний____________(супутник) Землі. Він має
форму__________(кулі). Місяць світить___________(відбитим) від
_____________(Сонця) світлом. З усіх небесних________(тіл) його
______________(досліджено) найкраще. Він обертається навколо _____________(свосї осі), тільки значно_____________(повільніше),
ніж Земля, та навколо___________________(Землі). Місяць завжди
повернений до Землі______________________________(одним боком).
* Прийом «Синквейн»
Місяць
Природний,супутний
Обертається, відбиває світло, притягує
Звернений одним боком до Землі
Без життя.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Місяць - супутник Землі
* Прийом «П'ять речень»
Учні п'ятьма реченнями висловлюють головну інформацію уроку.
1) Місяць є природним супутником Землі, який спричиняє припливи й відливи, впливає на живі організми.
2) Вирізняють чотири фази Місяця, які виникають унаслідок різного освітлення Місяця Сонцем.
3) Люди зрідка спостерігають місячне затемнення, коли Місяць потрапляє у тінь Землі, та сонячне затемнення, коли Місяць частково чи повністю закриває від нас сонячний диск.
4) Місяць — найкраще вивчене людиною космічне тіло.
5) На Місяці відсутні вода, атмосфера, життя.
* Прийом «Віршовані рядки»
Сьогодні добре знають люди. 
Яка погода завтра буде, 
Бо теле- й радіопрогноз 
Підкаже — спека чи мороз. 
В старі ж часи, і це знаменно. 
Діди й бабусі наперед 
Прогнозували достеменно 
Погоду з безлічі прикмет: 
Як місяць гострий — на негоду. 
Як рівний — на ясну блакить. 
Щербатий — то відомо зроду, 
Що незабаром задощить. 
Якщо дізнатися належить. 
Така погода чи така — 
Старе й мале уважно стежать 
За виглядом молодика. 
Якщо з рогами він крутими.
То знай — невдовзі дощ ітиме; 
З положистими заяснів — 
Чекати слід погожих днів...
Д. Білоус
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
? Опрацювати параграфи підручника: § ЗО (І), § 28 (II).
т Скориставшись порадами у підручнику, поспостерігати за усіма фазами Місяця. Дані додати до календаря погоди.
т Підготувати повідомлення про припливи і відпливи, у яких місцях на Землі вони найкраще простежуються, про останні дати сонячних та місячних затемнень.