укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 37. Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту
16:11
Природознавство 5 кл. Урок 37. Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту

Природознавство 5 кл. Урок 37. Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту

Мета 
- навчальна: ознайомити учнів з поняттям «ґрунт», утворенням та складом ґрунту, його властивостями, значенням ґрунту для живих організмів; 
- розвивальна: навчити учнів використовувати додаткові джерела інформації для розвитку ерудиції та збільшення знань, формувати вміння дбайливого господаря землі; 
- виховна: виховувати бажання зберігати ґрунти рідного краю, бережне ставлення до матінки-землі — годувальниці. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: атлас, карти, підручник, рисунки з зображенням ґрунтових
розрізів різних видів ґрунту, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні ознайомляться з процесами утворення ґрунту, розширять знання про властивості ґрунту та догляду за ним.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Ґрунт, його значення 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
А луг підіймає зелене 
І синє шатро верховіть, 
І тепла земля біля мене. 
Як мати із сином стоїть. 
Андрій Малишко
* Прийом «Проблемне питання»
*  Що впливає на утворення ґрунту?
- Яке значення ґрунту для живих організмів і людини?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Що називають ґрунтом?
- Із чого, на перший погляд, складається ґрунт? 
- Чим за зовнішніми ознаками відрізняється ґрунт від гірської породи?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Мозковий штурм»
- Яка властивість відрізняє ґрунт від гірської породи?
- Чому ґрунт називають особливим природним утворенням?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Пригадаймо, як вода, вітер, температура, сонячне тепло та живі організми руйнують гірські породи, перетворюючи їх на ґрунт.
Саме ґрунт забезпечує існування більшості рослин, багатьох тварин та інших живих організмів та людини. Ґрунт — це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Його товщина неоднакова у різних куточках нашої планети — від кількох сантиметрів до двох метрів.
- Утворення та склад ґрунту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Сотні років триває утворення шару ґрунту завтовшки в 1 см. Ґрунт утворюється з неорганічних та органічних речовин. Неорганічні речовини — це зруйновані і подрібнені рештки гірських порід, як пісок чи глина. Органічні речовини — це гумус, або перегній, утворюються із відмерлих решток рослин і тварин завдяки гниттю. Опадає листя, сохне трава, гинуть тварини та комахи. Через певний час бактерії перетворюють їх на перегній. Чим більше гумусу у ґрунті, тим він має більшу родючість і темніший колір.
* Прийом «Словникова робота»
- Гумус — це суміш органічних речовин, які утворюються в ґрунті внаслідок розкладання решток організмів.
- Будова ґрунту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ґрунт складається із шарів. Верхній шар найтемніший, тому що тут перебуває органічна речовина — гумус. Чим старіший і родючіший ґрунт, тим товстіший цей шар. Нижче лежить білястий шар, потім шар, що має буре забарвлення. Він щільний і містить солі заліза і алюмінію. Ще глибше залягає материнська порода. У різних куточках нашої планети ґрунти мають різну будову. Найбільш складна будова у найдавніших ґрунтів у тропіках.
У різних ґрунтах міститься різна кількість органічних та неорганічних речовин. Гірські породи є основою для формування ґрунту і визначають його склад. Складовими частинами ґрунту є: вода, органічні речовини, перегній, пісок, глина, повітря. Численні організми, які живуть у ґрунті — черв'яки дощові, мурашки, жуки, кроти, мікроорганізми та бактерії розпушують, перемішують і покращують ґрунт. Найбільше перегною міститься у чорноземах.
* Прийом «Словникова робота»
- Ґрунт має певну особливість — родючість. Родючість — це здатність забезпечувати рослини поживними речовинами.
- Ґрунт — це верхній пухкий шар земної кори, якому властива родючість. Родючість ґрунту залежить від кількості в ньому гумусу.
- Ґрунт — це природна суміш, до складу якої належить гумус.
- Види ґрунтів
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Якщо ви уважні, то помітили, що ґрунт буває різного кольору. Він може бути чорним, сірим, коричневим, жовтуватим. Колір ґрунтів залежить від їхнього хімічного складу.
- Ґрунт — це результат взаємодії організмів рослин, тварин, грибів, бактерій і неживої природи в певних географічних умовах (температури, опади, вітер).
Поєднання цих умов може бути різним, тому у світі існує дуже багато видів ґрунтів. Географ і ґрунтознавець Василь Васильович Докучаев, вивчаючи будову й закономірності розповсюдження ґрунтів, увів у наукову мову колірні назви ґрунтів: підзол (колір золи), чорнозем (чорна земля), каштановий (колір каштана), бурозем, червонозем тощо.
- Значення ґрунту
* Прийом «Знаю більше»
Учні розповідають прислів'я та приказки про ґрунт. А Прийом «Роблю висновок»
Завдання. Використовуючи отримані знання та власний досвід, поясніть, яке значення ґрунту в природі та житті людини.
Це життєво важлива частина земної поверхні. У проміжках ґрунту є вода і повітря, які мають вагоме значення для живлення рослин. Завдяки наявності вологи та поживних речовин на ґрунтах ростуть рослини, їх у свою чергу поїдають тварини і людина. Уміст поживних речовин та інших складових частин у ґрунті різний, це і зумовлює різноманітність ґрунтів на земній поверхні та їх використання людиною. В Україні поширені чорноземи, піщані, каштанові, підзолисті, сірі лісові та інші види ґрунтів.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему «Склад ґрунту».
* Прийом «Мікрофон» 
- Що таке ґрунт? 
- Із чого складається ґрунт?
- Яке значення ґрунт має для людини і рослин? 
- Які ґрунти переважають на території, де ти живеш? 
- Назвіть імена дослідників ґрунтів.
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Розкажіть про ґрунти, які ви бачили. Чим вони відрізняються? Яка рослинність вкриває їх?
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Ґрунт, його значення
* Прийом «Роблю висновок»
о Ґрунт — результат взаємодії організмів і неживої природи в певних географічних умовах. Він складається з неорганічних та органічних речовин.
о Ґрунт утворюється на певній гірській породі або суміші гірських порід.
о Ґрунт — верхній родючий шар, де ростуть рослини.
о Гумус — це органічна складова ґрунту.
о Від кількості гумусу залежить колір ґрунту.
о На відміну від гірських порід, ґрунт є родючим.
о Ґрунт складається з гірської породи, води, повітря та решток перегною.
о Родючість ґрунту залежить від кількості гумусу.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 33 (І), § 29 (II).
- Підготувати прислів'я та приказки про ґрунт.
- Підготувати міні-проект «Професія дощового черв'яка» про значення для ґрунтів землерийних тварин.
- Випереджальне завдання: підготувати міні-проекти «Вода на Землі», «Кругообіг води», «Де ми втрачаємо воду?».