15:07 Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря | |
Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітряМета - навчальна: дати характеристику властивостей повітря, сформувати уявлення про причини переміщення повітря над земною поверхнею, значення повітря для певних процесів, ознайомити з використанням властивостей повітря на користь людям; - розвивальна: сприяти накопиченню фактів про властивості речовини, формувати вміння робити висновки, міркувати за аналогією; - виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності, бережне ставлення до зелених насаджень. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, кульки повітряні, відеома-теріали з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні ознайомляться з фізичними властивостями повітря, з процесом його нагрівання та переміщення. Хід уроку Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Завдання. Заповніть таблицю. * Прийом «Ти — мені, я — тобі» Проводиться у групах, без оцінювання. Головне завдання прийому на уроці — з'ясувати, які моменти викликали утруднення або незрозумілі окремим учням. Фіксує проблеми найсильніший учень у групі, потім їх обговорюють за участі учителя фронтально. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Повітря належить до неживої природи. Для чого воно потрібне, ми з'ясували на попередньому уроці. Які ж саме властивості роблять повітря таким важливим, з'ясуємо сьогодні. * Прийом «Проблемне питання» т Чи має якесь значення для життя людей і тварин прозорість повітря? * Прийом «Відстрочена відгадка» 1) Чому пожежу можна зупинити на її початку, якщо щільно закрити місце загорання, наприклад, ковдрою? Це ж нові «харчі» для вогню. 2) Після повернення астронавтів з Місяця було змонтовано фільм про їхнє перебування на супутнику Землі. Монтажер заради яскравості фільму вмонтував кадр, де прапор США майорить на Місяці. У подальшому це дало привід скептикам вважати, що американці не були на поверхні Місяця. Якої помилки припустився монтажер? IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Інтелектуальна розминка» - Що називають атмосферою? - Чому без повітря не існувало б життя на планеті? - 3 чого складається повітря? - Чому рослини є помічниками людини в очищенні повітря? - Чи змінюється склад повітря під впливом діяльності людини? - Завдяки чому залишається відносно сталим уміст кисню в атмосфері? - Чому потрібно бути обережним з вогнем у природі? - Де є повітря? - Як наша держава дбає про чистоту повітря? V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Мозковий штурм» - Чому люди довгий час не замислювалися про існування повітря? - Герой оповідання «Вождь червоношкірих» письменника О'Генрі запитував: «Чому буває вітер? Тому що дерева гойдаються». Чи правильна його відгадка? - Прозорість і безбарвність - Розповідь учителя з елементами бесіди Повітря — це те, що нас оточує, але ми його не бачимо. Ми його відчуваємо тільки тоді, коли вітер дує на нас. - Яку властивість повітря ми можемо зазначити? (Повітря є прозорим і безбарвним. Товстий шар повітря має блакитний колір.) - Теплопровідність * Прийом «Практична теорія» Візьмемо дві склянки з гарячою водою й накриймо одну скляною посудиною. У відкритій склянці вода холоне швидше, тому що другу склянку захищено шаром повітря — принцип термоса. ? Яку властивість повітря ми зазначимо зараз? (Повітря погано проводить тепло.) - Випереджальне завдання учнів Інформаційне повідомлення «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло». - Заповнення простору, відсутність форми * Прийом «Практична теоріям Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру) і зануримо її у склянку з водою. - Що ви побачили? Так, бульбашки, що виходять, і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить. У повітря немає певної форми, воно розповсюджується у всіх напрямках. Взяли кульки дружно в руки І давай щосили дути. Потім кульки ми пустили — Вони швидко полетіли. - Що ви почули? Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно всередині всіх порожнистих предметів на Землі, також і в органах людського тіла. » Яку властивість повітря ми визначимо зараз? Так, повітря заповнює всі порожнини. - Легкість * Прийом «Практична теоріям Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду. - Що ви бачите? Так, вони плавають. Речі, наповнені повітрям, не тонуть. Пригадайте свій відпочинок улітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути. - Яка властивість повітря дозволяє це робити? Повітря легке. Воно легше за воду. - Пружність створює тиск * Прийом «Практична теоріям Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Беремо надуту повітряну кульку, надавлюємо на неї — з'являється ямка, відпускаємо — вона зникає. * Яка властивість повітря «відповідає» за це? Так, пружність, повітря може тиснути. - Температура - Розповідь учителя з елементами бесіди Тепле повітря підіймається вгору, а холодне — опускається донизу. Процес переміщування повітряних шарів, коли нагріте повітря піднімається вгору, а на його місце приходить прохолодніше, називається конвекцією. Завдяки конвекції в природі переміщуються великі об'єми повітря. Нагріваючись, повітря розширюється, а охолоджуючись, стискається. - Підтримка горіння * Прийом «Відстрочена відгадка» Повітря (кисень повітря) підтримує горіння. Один зі способів гасіння пожеж — використання цупкої тканини, яка перепиняє доступ повітря до вогню. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Павучок» Завдання. Відобразіть основні властивості повітря. * Прийом «Синквейн» Повітря Прозоре, без запаху і смаку Рухається, змінюється Складається переважно з азоту та кисню Природна суміш газів. * Прийом «Світлофор» - Повітря — це нежива природа, - Без повітря людина проживе кілька часів, - Повітря — газоподібне тіло. - Повітря скрізь навколо нас. - Повітря заповнює всі порожнини, - Шар повітря навколо Землі називають атмосферою, - Повітря погано проводить тепло. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря * Прийом «Роблю висновок» На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що: - повітря навколо нас. - Повітря — газоподібне тіло. - Воно, як будь-яке інше тіло, займає певне місце. - Повітря має такі властивості: прозоре, без кольору, без запаху, легше від води, заповнює всі порожнини, є у ґрунті, воді, пружне, погано проводить тепло. * Прийом «Власні приклади» Завдання. Наведіть усі відомі вам пристрої та технології, розроблені на властивостях повітря. Наприклад, термос. Виконання завдання можна провести у вигляді змагання між групами учнів. * Прийом «Цікавинка» Учені Уральського й Сибірського відділень Російської академії наук установили дуже цікавий факт самоочищення повітря земною поверхнею. Карстові печери й кам'яні осипи на схилах гір є своєрідними природними кондиціонерами: через різницю температур зовнішнього повітря й повітря всередині печери або осипу виникає активний рух (узимку повітря всмоктується крізь тріщини, входи, порожнини, відфільтровується, очищується, а влітку очищене повітря виштовхується назовні; крім того, відбувається добовий обмін повітря в печерах та осипах). За рахунок сезонного «дихання» карстові масиви й гірські осипи поглинають та акумулюють значні маси забруднювачів атмосфери. Бережіть карстові печери! Не перетворюйте їх на склади й звалища! VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 35 (І), § 31 (II). - Підготувати прислів'я, загадки та приказки про воду. - Підготувати повідомлення «Чому оленяче хутро найтепліше». | |