укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 30 » Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря
15:07
Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря

Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря

Мета
- навчальна: дати характеристику властивостей повітря, сформувати
уявлення про причини переміщення повітря над земною поверхнею,
значення повітря для певних процесів, ознайомити з використанням
властивостей повітря на користь людям;
- розвивальна: сприяти накопиченню фактів про властивості речовини,
формувати вміння робити висновки, міркувати за аналогією; 
- виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності, бережне ставлення до зелених насаджень.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, кульки повітряні, відеома-теріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні ознайомляться з фізичними властивостями повітря, з процесом його нагрівання та переміщення.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
Завдання. Заповніть таблицю.
* Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Проводиться у групах, без оцінювання. Головне завдання прийому на уроці — з'ясувати, які моменти викликали утруднення або незрозумілі окремим учням. Фіксує проблеми найсильніший учень у групі, потім їх обговорюють за участі учителя фронтально.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Повітря належить до неживої природи. Для чого воно потрібне, ми з'ясували на попередньому уроці. Які ж саме властивості роблять повітря таким важливим, з'ясуємо сьогодні.
* Прийом «Проблемне питання» т Чи має якесь значення для життя людей і тварин прозорість повітря?
* Прийом «Відстрочена відгадка»
1) Чому пожежу можна зупинити на її початку, якщо щільно закрити місце загорання, наприклад, ковдрою? Це ж нові «харчі» для вогню.
2) Після повернення астронавтів з Місяця було змонтовано фільм про їхнє перебування на супутнику Землі. Монтажер заради яскравості фільму вмонтував кадр, де прапор США майорить на Місяці. У подальшому це дало привід скептикам вважати, що американці не були на поверхні Місяця. Якої помилки припустився монтажер?
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Що називають атмосферою?
- Чому без повітря не існувало б життя на планеті? 
- 3 чого складається повітря?
- Чому рослини є помічниками людини в очищенні повітря? 
- Чи змінюється склад повітря під впливом діяльності людини? 
- Завдяки чому залишається відносно сталим уміст кисню в атмосфері? 
- Чому потрібно бути обережним з вогнем у природі? 
- Де є повітря? 
- Як наша держава дбає про чистоту повітря?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Мозковий штурм»
- Чому люди довгий час не замислювалися  про існування повітря? 
- Герой оповідання «Вождь червоношкірих» письменника О'Генрі
запитував: «Чому буває вітер? Тому що дерева гойдаються». Чи правильна його відгадка?
- Прозорість і безбарвність
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Повітря — це те, що нас оточує, але ми його не бачимо. Ми його відчуваємо тільки тоді, коли вітер дує на нас.
- Яку властивість повітря ми можемо зазначити? (Повітря є прозорим і безбарвним. Товстий шар повітря має блакитний колір.)
- Теплопровідність
* Прийом «Практична теорія»
Візьмемо дві склянки з гарячою водою й накриймо одну скляною посудиною. У відкритій склянці вода холоне швидше, тому що другу склянку захищено шаром повітря — принцип термоса. ? Яку властивість повітря ми зазначимо зараз? (Повітря погано
проводить тепло.)
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло».
- Заповнення простору, відсутність форми
* Прийом «Практична теоріям
Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру) і зануримо її у склянку з водою.
- Що ви побачили?
Так, бульбашки, що виходять, і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить. У повітря немає певної форми, воно розповсюджується у всіх напрямках.
Взяли кульки дружно в руки
І давай щосили дути.
Потім кульки ми пустили —
Вони швидко полетіли.
- Що ви почули?
Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно всередині всіх порожнистих предметів на Землі, також і в органах людського тіла.
» Яку властивість повітря ми визначимо зараз?
Так, повітря заповнює всі порожнини.
- Легкість
* Прийом «Практична теоріям
Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.
-  Що ви бачите?
Так, вони плавають. Речі, наповнені повітрям, не тонуть. Пригадайте свій відпочинок улітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.
- Яка властивість повітря дозволяє це робити?
Повітря легке. Воно легше за воду.
- Пружність створює тиск
* Прийом «Практична теоріям
Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Беремо надуту повітряну кульку, надавлюємо на неї — з'являється ямка, відпускаємо — вона зникає.
*  Яка властивість повітря «відповідає» за це? Так, пружність, повітря може тиснути.
- Температура
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Тепле повітря підіймається вгору, а холодне — опускається донизу. Процес переміщування повітряних шарів, коли нагріте повітря піднімається вгору, а на його місце приходить прохолодніше, називається конвекцією. Завдяки конвекції в природі переміщуються великі об'єми повітря. Нагріваючись, повітря розширюється, а охолоджуючись, стискається.
- Підтримка горіння
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Повітря (кисень повітря) підтримує горіння. Один зі способів гасіння пожеж — використання цупкої тканини, яка перепиняє доступ повітря до вогню.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Павучок»
Завдання. Відобразіть основні властивості повітря.
* Прийом «Синквейн»
Повітря
Прозоре, без запаху і смаку
Рухається, змінюється
Складається переважно з азоту та кисню
Природна суміш газів.
* Прийом «Світлофор» 
- Повітря — це нежива природа, 
- Без повітря людина проживе кілька часів, 
- Повітря — газоподібне тіло. 
- Повітря скрізь навколо нас. 
- Повітря заповнює всі порожнини, 
- Шар повітря навколо Землі називають атмосферою, 
- Повітря погано проводить тепло.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Урок 40. Властивості повітря
* Прийом «Роблю висновок»
На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що:
- повітря навколо нас.
- Повітря — газоподібне тіло.
- Воно, як будь-яке інше тіло, займає певне місце.
- Повітря має такі властивості: прозоре, без кольору, без запаху, легше від води, заповнює всі порожнини, є у ґрунті, воді, пружне, погано проводить тепло.
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть усі відомі вам пристрої та технології, розроблені на властивостях повітря. Наприклад, термос. Виконання завдання можна провести у вигляді змагання між групами учнів.
* Прийом «Цікавинка»
Учені Уральського й Сибірського відділень Російської академії наук установили дуже цікавий факт самоочищення повітря земною поверхнею. Карстові печери й кам'яні осипи на схилах гір є своєрідними природними кондиціонерами: через різницю температур зовнішнього повітря й повітря всередині печери або осипу виникає активний рух (узимку повітря всмоктується крізь тріщини, входи, порожнини, відфільтровується, очищується, а влітку очищене повітря виштовхується назовні; крім того, відбувається добовий обмін повітря в печерах та осипах). За рахунок сезонного «дихання» карстові масиви й гірські осипи поглинають та акумулюють значні маси забруднювачів атмосфери. Бережіть карстові печери! Не перетворюйте їх на склади й звалища!
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 35 (І), § 31 (II).
- Підготувати прислів'я, загадки та приказки про воду.
- Підготувати повідомлення «Чому оленяче хутро найтепліше».