15:16 Природознавство 5 кл. Урок 42. Кругообіг води | |
Природознавство 5 кл. Урок 42. Кругообіг водиМета - навчальна: сформувати в учнів знання про роль води у природі, явище кругообігу води та його значення, поглибити знання про поширення води на Землі; - розвивальна: розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки, розвивати в учнів потяг до дослідництва, продовжити формувати науковий світогляд; - виховна: виховувати естетичне сприйняття природи, екологічну культуру, бережне ставлення до води як природного багатства. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, карти, схема кругообігу води, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Вода у природі». Очікувані результати: учні зрозуміють, як відбувається кругообіг води у природі та його наслідки для всієї планети. Хід уроку Природознавство 5 кл. Кругообіг води I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Бліцопитування» - До якої частини природи (живої чи неживої) належить вода? Чому? - Де в природі є вода? Покажіть на карті півкуль водні об'єкти нашої планети. - Які види водойм є у нашій місцевості? - Якого кольору вода? - Який запах має вода? - Які водні об'єкти є на території нашої держави? Покажіть їх на фізичній карті України. - Які властивості має вода? - У чому міститься вода? * Прийом «Кросворд» Розгадування кросвордів, складених удома учнями. * Прийом «Головні слова» Завдання. На аркуші паперу напишіть п'ять коротеньких фраз (3-5 слів), що характеризують воду. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Віршовані рядки» Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться. У морях і річках живе, Але часто по небу літає. А як набридне їй літати, На землю знову падає. Донизу летить крапельками, А догори — невидимкою. Що тече, не зупиняється? Ми кажемо: вона біжить; Ми кажемо: вона грає; Вона біжить завжди вперед. Але нікуди не тікає. (Вода) А Прийом «Проблемне питання» * Як властивості води впливають на її роль у природі? Учитель. Ми багато знаємо про воду, але вона така загадкова, що всі її таємниці не розкриті досі. Продовжуємо вивчати її і, можливо, у майбутньому ви дізнаєтесь усі її таємниці. Сьогодні ми детальніше ознайомимось з явищем кругообігу води та його значенням. Кожен день величезна маса води переміщується по земній кулі, випаровується, випадає на Землю у вигляді опадів, здійснюючи кругообіг води в природі. Завдяки цьому підтримується водний та тепловий режим, існує життя на планеті. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Доповни речення» - Якщо воду нагрівати, вона стане...___________________________ - Якщо воду заморозити, вона стане...__________________________ - Тверда вода — це...__________________________________________ - Вода в природі частіше буває в стані...________________________ - Щоб перетворити сніг у воду, потрібно...______________________ - Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її...______________ - Тест 1. Вода — це: а) жива природа; б) нежива природа; в) рукотворний світ. 2. На Землі за площею: а) більше води, ніж суходолу; б) більше суходолу, ніж води; в) суходолу і води однаково. 3. Вода на Землі перебуває: а) у двох станах; б) у п'яти станах; в) у трьох станах. 4. Нагріваючись, вода: а) розширюється; б) стискається; в) не змінюється. 5. Чиста прісна вода стає твердою за температури: а) О °С; б) -10 °С; в) -2 °С. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ Учитель. Вода — найпоширеніша речовина у природі. Вона є у річках, озерах, морях, океанах, ґрунті, повітрі, організмах рослин, тварин і людини. Як вона туди потрапляє і куди дівається? - Процес кругообігу води - Випереджальне завдання учнів Презентація міні-проекту «Кругообіг води». Завдяки сонячній енергії вода випаровується з поверхні суходолу, океанів, морів, різних водойм. Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується, утворюються хмари. Вітер переносить хмари з одних місць до інших. Так, наприклад, вода, яка випарувалась з океану, опиняється над суходолом і випадає дощем, снігом або градом. Атмосферні опади частково випаровуються, частково утворюють тимчасові та постійні водотоки й водойми, частково просочуються в землю і утворюють підземні води. Вітер приносить вологу з океану, а річки знову повертають її до океану. У природі є всі агрегатні стани води та відбувається її перетворення з одного агрегатного стану в інший. Отже, завдяки здатності води переходити з одного агрегатного стану в інший відбувається кругообіг води в природі. - Розповідь учителя з елементами бесіди Кругообіг води виконує чималу роботу: він перерозподіляє тепло й вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін мінеральних речовин, змінює рельєф земної поверхні. Це одне з природних явищ, що пов'язує природні компоненти Землі в єдине ціле. Вода на Землі перебуває в безперервному русі, бере участь у безлічі процесів, які відбуваються в неживій і живій природі. * Прийом «Словникова робота» - Постійний обмін вологою між гідросферою, атмосферою і земною поверхнею, що складається з процесів випаровування, перенесення водяної пари в атмосфері, її конденсації в атмосфері, випадіння опадів і стоку — кругообіг води в природі. - Види кругообігу води - Розповідь учителя з елементами бесіди (або прийом «Робота з ілюстраціями») - Великий, або світовий, кругообіг — водяна пара, що утворилася над поверхнею океанів, переноситься вітрами на материки, випадає там у вигляді атмосферних опадів і повертається в океан у вигляді стоку. - процесі кругообігу змінюється якість води: за випаровування солона морська вода перетворюється в прісну, а забруднена — очищується. - Малий, або океанічний, кругообіг — водяна пара, що утворилася над поверхнею океану, конденсується і випадає у вигляді опадів знову в океан. - Внутрішньоконтинентальний кругообіг — вода, що випарувалась над поверхнею суходолу, знову випадає на суходіл у вигляді атмосферних опадів. Унаслідок цих процесів відбувається постійне відновлення води в усіх частинах гідросфери: d у Світовому океані вода відновлюється за 2,5-3 тис. років; а у льодовиках — від кількох до сотень тисяч років; а у річках — за 12-14 діб; а в атмосфері — за 8-9 діб; d у живих організмах — за кілька годин. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ - Робота учнів за індивідуальними картками Завдання Середній рівень - Завдяки якій своїй здатності відбувається кругообіг води? {Здатності переходити з одного агрегатного стану в інший) - Які властивості води відіграють важливу роль у природі? (Текучість, пружність, зміна об'єму при зміні температури, мала теплопровідність, здатність розчиняти різні речовини) Достатній рівень - Як утворюються хмари? (Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується й утворюються хмари.) Високий рівень - Що відбувається в природі завдяки кругообігу води? (Кругообіг води виконує неабияку роботу: перерозподіляє тепло і вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін речовин, змінює характер земної поверхні.) * Прийом «Мозаїка» Завдання. Складіть речення, де слова з великих літер є початком нового речення, а з речень — логічний зв'язний текст, п вона, і, краплини. Там, на, перетворюється, охолоджується, води, маленькі. - і морів, нагріває, річок, вода. Сонце, річок, випаровується океанів, поверхні. - вода, у, попадає, в, просочується. Дощова, ґрунт, моря, і океани, п збільшуються. Утворивши, випадають, краплинки, і, хмару, як дощ. d вгору. Легка, високо, водяна, піднімається, пара. (Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів і вода випаровується. Легка пара піднімається високо вгору. Там вона охолоджується і перетворюється на маленькі краплини води. Утворивши хмару, краплинки збільшуються і випадають, як дощ. Дощова вода просочується в грунт і попадає в моря, океани.) * Прийом «Знаю більше» Учні зачитують прислів'я та приказки до теми уроку, а Хмари йдуть низько — заплачуть дощем, а Вода — вічна мандрівниця. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Кругообіг води * Прийом «Роблю висновок» Сьогодні на уроці ми з вами з'ясували, що... п вода постійно рухається в природі, утворюючи кругообіг; - світовий кругообіг води пов'язує між собою всі оболонки Землі та живі організми; - кругообіг води — природно важливе явище, оскільки він забезпечує сушу прісною водою, яка постійно поповнюється. * Прийом «Творча лабораторія» Завдання (на вибір) - Складіть кросворд за темою уроку. - Зобразіть схематично кругообіг води. Підпишіть на малюнку складові кругообігу води. Розфарбуйте рисунок у відповідні кольори. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 36 (І), § 34 (II). т Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку. т Підготувати цікаві факти про воду. - Провести дослідження «Економія води» до міні-проекту «Де ми втрачаємо воду?». | |