15:24 Природознавство 5 кл. Урок 47. Організм і його властивості | |
Природознавство 5 кл. Урок 47. Організм і його властивостіМета - навчальна: узагальнити та систематизувати знання про основні ознаки живих організмів, їхні відмінності від неживих тіл природи; ознайомити учнів з основними властивостями живих організмів; дати уявлення про ріст та розвиток живих організмів; - розвивальна: розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх, узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки, складати опорні схеми та працювати з ними, розвивати прагнення досліджувати навколишній світ, формувати науковий світогляд, творче мислення, продовжити формувати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; - виховна: виховувати естетичне сприйняття природи, відповідальність за збереження життя на Землі. Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: підручник, таблиці, фото організмів, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні дізнаються про властивості живих організмів, зможуть пояснювати відмінності між організмами і тілами неживої природи. Хід уроку Природознавство 5 кл. Організм і його властивості I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Інтелектуальна розминка» Завдання. За зразком наведіть приклади подій, які стосуються живої та неживої природи. Нежива природа: сонце підіймається вище над Землею;... Жива природа: на проталинах з'являються перші квіти;... * Прийом «Проблемне питання» - Як би ви пояснили відмінності між живою та неживою природою, наприклад прибульцям з інших планет? Учитель. Отже, про властивості живих організмів ми і поговоримо. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Світлофор» - Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом. - Родючість — головна властивість ґрунту. - Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший. - Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива. - Вода — найпоширеніший мінерал на Землі. - 3 ґрунту надходять вода і поживні речовини. - Кількість кисню в атмосфері підтримують зелені рослини. - Вода не є необхідною умовою для існування і життя живих організмів. - До водних багатств належать води морів і океанів та води суходолу. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Мозковий штурм» - Як можна відрізнити живий організм від неживого? - Розповідь учителя з елементами бесіди Ми з вами назвали ознаки, які властиві живим організмам, за якими живі організми відрізняються від неживих. Організмом можна назвати будь-який цілісний живий об'єкт. На перший погляд здається, нібито дуже легко визначити, що перед вами. Озирніться довкола, скільки різних тіл і організмів нас оточує — перелічувати можна дуже довго, проте значно складніше відповісти на запитання, чи можна вважати живими, наприклад, віруси, мікроби. Організми відрізняються за розмірами тіла, формою, забарвленням, поведінкою та іншими ознаками. - Чим відрізняються рослини від тварини? Учені виокремлюють такі особливості живих організмів, які дозволяють провести межу між живою і неживою природою. Властивості живих організмів — це ознаки, за якими організми відрізняються між собою і від неживих об'єктів. Так, живі організми можуть рости, живитися, розмножуватися, дихати, а неживі тіла — не можуть. Розглянемо деякі властивості живих організмів. - Властивості живих організмів Будь-який організм змінюється протягом свого життя. Маленький зародок поступово збільшує свої розміри, змінює будову. Тобто росте і розвивається. Усім живим організмам потрібна їжа. Вона є джерелом поживних речовин, які необхідні для їхнього розвитку, росту та життєдіяльності. Значна частина поживних речовин, що надходять до організму, використовується для здобування енергії. Енергія з поживних речовин вивільняється під час дихання. У процесі дихання за участю кисню поживні речовини розкладаються з виділенням енергії та вуглекислого газу. Енергія йде на потреби організму, а вуглекислий газ видаляється у навколишнє середовище. Так відбувається обмін речовин, складовими якого є дихання, живлення та виділення. Обмін речовин відбувається тільки у живих організмів. Це характерна особливість живого. Живі організми здатні до розмноження. Розмноження — відтворення собі подібних, при цьому у нащадків зберігаються ознаки батьків. Скільки б не існував організм, з часом він гине. Саме розмноження забезпечує неперервність життя. Протягом життя організм споживає поживні речовини не тільки для росту і розвитку. Енергія йде і для руху. Рухливість дає можливість організмам здобувати їжу, розмножуватися. Більшість організмів існує в постійно змінюваних умовах: то жарко, то холодно, то волого, то сухо та ін. Тому за різних умов процеси в організмі відбувається по-різному заради його збереження. Здатність організму реагувати на зміни називають подразливістю. * Прийом «Словникова робота» - Організми — тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються і рухаються, відповідають на дію зовнішнього середовища. - Рослинні організми - Розповідь учителя з елементами бесіди Як вам уже відомо з початкової школи, рослини самі для себе створюють органічні речовини. Відбувається цей процес у зеленому листку з участю сонячного світла. Лише зелені рослини з води, яку вбирає корінь, і вуглекислого газу, що надходить з повітря, утворюють органічну речовину глюкозу й виділяють кисень, необхідний для дихання живих істот. У подальшому з органічної речовини глюкози та неорганічних речовин, які надходять із ґрунту, утворюються інші органічні речовини. З них рослина будує своє тіло. Створення рослиною органічних речовин із неорганічних за участю сонячного світла і хлорофілу називають фотосинтезом. Рослини ростуть з паростка чи насінини і розвиваються упродовж життя, збільшуються в розмірах. Рослини для дихання використовують кисень повітря, який надходить через особливі отвори в листках, що називаються продихами. Рослини пристосовуються до умов довкілля, наприклад, кактуси накопичують воду, евкаліпти повертають листя ребром до сонця. * Прийом «Проблемне питання» - Чи рухаються рослини? - Тваринні організми - Розповідь учителя з елементами бесіди Дуже багато тварин живиться рослинною їжею. їх називають рослиноїдними. Це відомі вам свійські тварини — корови, вівці, коні, кози, кролі. З диких тварин — лосі, олені, козулі, зайці. Зуби у рослиноїдних тварин пристосовані до зривання та перетирання цупких стебел рослин. Рослинна їжа малопоживна, тому тваринам доводиться споживати її щодня у значній кількості. Перетравлювати багато рослинної їжі їм допомагають одноклітинні організми — бактерії, що мешкають у шлунку або кишечнику. Рослиноїдні тварини часто стають здобиччю хижаків, яких ще називають м'ясоїдними. Це відомі вам вовк, лисиця, лев та інші. Деякі тварини є всеїдними, тобто можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею: це свині, ведмеді, їжаки, синиці, білки. Всеїдна і людина. Як і організм людини, тваринний організм потребує вітамінів. Недаремно назва цих речовин походить від слова «віта», що означає життя. Основним джерелом багатьох вітамінів є рослинна їжа. Як бачите, живлення рослин, травоїдних тварин і хижаків відрізняється між собою. Але в будь-якому випадку важливу роль відіграють органічні речовини, створені рослиною з участю сонячного світла. Можна із впевненістю сказати, що і рослиноїдні, і м'ясоїдні тварини споживають продукти фотосинтезу. * Прийом «Проблемне питання» - Яких тварин називають санітарами природи? - Чим харчуються комахи? Комахи — істоти всеїдні, харчуються абсолютно всім, що трапляється на їхньому шляху, основний раціон більшості комах — це рослини, але вони їдять і пір'я, і шерсть. Комахи — це санітари природи, вони відкладають яйця на трупах тварин, і личинки швидко їх знищують, також комахи знищують мертві трави і дерева. * Прийом «Словникова робота» Завдання. З підручника § 38 (І) § 35 (II) випишіть у зошит по одному прикладу властивостей організму: живлення, дихання, росту, розмноження, руху, подразливості. * Прийом «Синквейн» Організм Жива істота Обмін речовин, ріст Розвиток, розмноження, спадкування Організми — життя на Землі V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Деформований текст» (робота у групах) Завдання. За заданою темою складіть три речення, у яких навмисно допущено помилки (5-7 шт.). Потім обміняйтеся завданнями і знайдіть помилки. Виконане завдання поверніть авторам, вони оцінять роботу. о Перша група — живлення; о друга група — дихання; о третя група — ріст; о четверта група — рух; о п'ята група — розмноження; о шоста група — розвиток. * Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схему властивостей організмів. VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Організм і його властивості * Прийом «П'ять речень» - Живлення — це забезпечення організмів поживними речовинами. - Унаслідок живлення і дихання відбувається обмін речовинами. - Рослини живляться органічними речовинами, які самі створюють під час фотосинтезу. - Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи рослинну або тваринну їжу. - Організми ростуть, розвиваються, розмножуються. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 38 (І), § 35 (II). - Підготувати запитання для прийому «Світлофор». - Відповісти на проблемне питання: Відомо, що рослина росте і розвивається завдяки енергії Сонця. Однак проростання насінини відбувається під землею, куди сонячні промені не потрапляють. Доведи, що для проростання насінини немає потреби у сонячному світлі. - Випереджальне завдання: підготувати міні-проект за темою «Бактерії корисні та шкідливі» або «Тварини минулого». | |