15:44 Природознавство 5 кл. Урок 49. Різноманітність організмів. Рослини | |
Природознавство 5 кл. Урок 49. Різноманітність організмів. РослиниМета - навчальна: сформувати знання про особливості будови рослин, основні органи, їхні функції та значення для рослини, пояснити значення рослин у природі; - розвивальна: розвивати навички спостерігати за рослинними організмами, порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними; - виховна: виховувати естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ. Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: підручник, фотографії рослинних організмів, зошити, відео-матеріали з Інтернет-ресурсів, таблиці «Органи квіткових рослин», гербарії рослин, кімнатні рослини. Очікувані результати: учні дізнаються про різноманітність живої природи, значення рослин у природі та в житті людини і тварин, характерні властивості рослин. Хід уроку Природознавство 5 кл. Рослини I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Проблемне питання» - Чи було б життя без рослин? Чому? * Прийом «Віршовані рядки» Було у матері Природи Дві донечки такої вроди. Хто їх побачить хоч на мить — Не міг забуть і розлюбить. Голубооку звали Флора. У неї очі — наче зорі. Завжди замріяна, тендітна. Ласкава, ніжна та привітна. - Фауна — швидка, як вітер. Могла з птахами полетіти, І за оленями стрибати, Та з білочками пустувати. Обидві світ живий любили, Відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати Природні їм дарунки дати: Мрійливій Флорі — світ рослинний, А жвавій Фауні — тваринний. Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали. Живуть в легендах і понині Живого світу дві богині. * Прийом «Дивуй» Понад сім століть у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб. Висота цього велетня 36 метрів, діаметр стовбура — 6,32 метра, діаметр крони 43 метри. Лісний горіх у 1,5 раза переважає за поживними речовинами м'ясо свині, у 3 рази — хліб, у 10 разів — молоко, у 13-14 разів — свіжі яблука, груші. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Різноманітність рослин - Розповідь учителя з елементами бесіди Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми. - Отже, як називається рослинний світ? Правильно, флора, - А на честь кого він носить таку назву? Так, богині квітів і весни в давній міфології — Флори, - Як називається наука, що вивчає рослини? Дійсно, це — ботаніка. Щоб орієнтуватися у світі живої природи, вчені розподілили організми на рослини, тварини, гриби, бактерії. Перше царство живої природи, яке ми будемо вивчати,— це рослини. їх називають зеленим дивом Землі. Якщо порівняти організми з неживими тілами природи, то побачимо, що організми мають складну будову. Майже всі рослинні організми належать до багатоклітинних організмів. їхні тіла складаються з частин певних розмірів і форми, які виконують певну дію або функцію, ці частини називають органами. - Органи рослин - Розповідь учителя з елементами бесіди Протягом усього етапу учні працюють з рисунками у підручнику § 40 (І), § 37 (II), гербаріями, таблицями. До основних органів рослин належать корінь, пагін, квітка і плід. - Корінь — підземний орган рослини. Він закріплює рослину в ґрунті, поглинає з нього воду з неорганічними речовинами. У ньому відкладаються поживні речовини. Може мати різний вигляд. - Наземний пагін — орган, який складається із стебла і листків. У листках є хлорофіл, завдяки якому відбувається фотосинтез. Листок має спеціальні утвори — продихи. Через них відбувається дихання — надходить і виділяється кисень та вуглекислий газ. Ще через листки рослини виводять з організму воду у вигляді водяної пари — цей процес називається випаровуванням. Стебла слугують опорою рослини і своєрідним каналом для транспортування поживних речовин з кореня до листків і квітів, і навпаки. Багато рослин мають такий орган, як квітка. Він існує не постійно. Утворюється тоді, коли рослина готова до розмноження. З квітів утворюються плоди. Найменшу квітку серед рослин України має водоплавна ряска. Діаметр її становить усього 0,5 мм. - Розмноження рослин Квітки дають плоди, у яких дозріває насіння, з нього розвиваються нові рослини. Папороть і мох не квіткові, тому розмножуються за допомогою спор. Ще рослини можна розмножувати частинами тіла — паростками, пагонами, частинами коріння, бульбами, цибулинами, листовою пластиною. Насіння має пристосування, які допомагають йому переміщуватися на значні відстані від батьківської рослини завдяки вітру, птахам чи тваринам. Потрапивши у сприятливі умови, насінини проростають. - Значення рослин Виділяють кисень, необхідний для всіх живих організмів. Є джерелом поживних речовин для тварин і людини. Зменшують у повітрі кількість вуглекислого газу. * Прийом «Дерево рішень» Завдання. Назвіть якомога більше фактів значення рослин у житті людини, як-то: лікарська сировина, продукти харчування, папір тощо. V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схему царства живої природи. * Прийом «Мікрофон» - Що таке природа? - На які групи вона поділяється? - Як живляться рослини? » Де живуть рослини? - Скільки живуть різні рослини? - Чим відрізняються одна від одної? - Які особливості різних рослин вам відомі? * Прийом «Доповни речення» Усі живі організми вчені поділили на_______________(царства). Будь-яке тіло живої природи називають__________(організмом). Живими організмами є: рослини, тварини____________________ (гриби, бактерії). Клітинну будову мають______________________(живі організми). Організми можуть бути одноклітинними та___________________ (багатоклітинними). Основними властивостями живих організмів є: живлення, дихання, обмін речовин, подразливість, рух,________________________ (ріст та розвиток). Надходження речовин та енергії, перетворення з подальшим видаленням кінцевих продуктів називають_________________________ (обміном речовин). Подразливість — це реакція організму на_____________________ (зміни довкілля). Кількісні зміни в організмі — це_______________________(ріст), якісні зміни в організмі — це_________________________(розвиток). Розмноження — це_______________(відтворення собі подібних). - Тест 1. Орган, за допомогою якого рослина живиться з повітря: а) корінь; б) пагін; в) листок. 2. Орган, за допомогою якого рослина живиться з ґрунту: а) корінь; б) пагін; в) квітка. 3. Клітинну будову мають: а) тварини та рослини; б) рослини та гриби; в) усі відповіді правильні. 4. Головна функція квітки: а) фотосинтез; б) розмноження; в) поглинання кисню. * Прийом «Бліцопитування» - 3 яких органів складається пагін? - Ви обірвали всі листки на дереві. Чи буде тепер рослина рости та розвиватися? - Де розташовується корінь у рослини? - Для чого рослині потрібен корінь? - Які органи належать до надземних? - Чи буде рости рослина без стебла? - На кущі троянди обрізали квіти. Чи буде рослина рости далі? - Улітку на вишні ви обірвали всі плоди. Чи загине вишня? * Прийом «Скарбничка» Завдання. Заповніть таблицю, які органи для чого призначені. - Які висновки ви зробите для себе, дослідивши призначення органів квіткових рослин? VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рослини * Прийом «Роблю висновок» - Основні функції листків — фотосинтез, газообмін, випаровування води. - Спільна ознака всіх рослин — це здатність створювати органічні речовини з вуглекислого газу і води для створення власного тіла і живлення тварин та людини. - Поширення насіння сприяє розселенню рослин. - Усі органи квіткових рослин взаємопов'язані між собою і працюють як єдине ціле. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 40 (І), § 37 (II). - Творче завдання: скласти усну розповідь «Що дають мені рослини», кросворд на тему «Квітка». - Провести дослідницький практикум «Вплив температури, світла і вологості на проростання насіння». Інструкції до нього наведені у параграфі підручника. - Пригадати загадки про тварин. | |