15:49 Природознавство 5 кл. Урок 50. Різноманітність організмів. Тварини | |
Природознавство 5 кл. Урок 50. Різноманітність організмів. ТвариниМета - навчальна: сформувати знання про особливості будови тварин, їхні органи, головну відмінність від рослин, збагатити знання учнів про тварин, їхнє значення для природи взагалі і людини зокрема; - розвивальна: удосконалювати навички спостерігати за тваринними організмами, порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними; - виховна: виховувати моральну відповідальність за збереження тваринного світу, відповідальність за друзів наших менших, прагнення досліджувати навколишній світ. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: підручник, фото тваринних організмів, зошити, відеоматеріа-ли з Інтернет-ресурсів, таблиці «Будова тіла ящірки», «Будова тіла птаха», «Будова та різноманітність ссавців». Очікувані результати: учні дізнаються про різноманітність тварин у природному середовищі, їхні характерні властивості, значення тварин у природі та в житті людини. Хід уроку Природознавство 5 кл. Тварини I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Віршовані рядки» Мають хвіст і гострі зуби, Кігті випускають. Що брати це наші менші, Люди добре знають. Вміють плавати, стрибати, Вигинають спинки. Спробуй їх тепер назвати! Звісно, це... (тваринки). * Прийом «Дивуй» Цікаво знати! Найменший птах України — корольок (5 г), а найважчий — дрохва (20 кг). Лелека на добу може здолати відстань до 400-500 км, його дзьоб сягає 19 см. Найрухливіша голова у сови. Синиця за добу з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама. Зозуля з'їдає за день 39 коників, 43 капустяних черв'яки, 5 личинок хруща, 4 павуки та багато інших комах. Одна сова з'їдає за літо 1000 полівок сірих, зберігаючи 1 тонну зерна. У тілі горобця 2550 пір'їн, у синички навесні — 2665, а восени — ЗОН. * Прийом «Проблемне питання» - Чим відрізняються тварини від рослин? III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Інтелектуальна розминка» - Що таке організм? - Що таке клітина? - Яка спільна ознака всіх рослин? - 3 чим пов'язана різноманітність рослин на Землі? - Чому листки у рослин зеленого кольору? - 3 чого створюють органічні речовини рослини? - Які вам відомі органи рослин? - Для чого потрібен корінь рослині? - Яку роль виконують квіти у рослини? - Що таке продихи? - Чому листок у рослини виконує стільки різноманітних функцій? - Яким чином відбувається розмноження рослин? - Як можна розмножити рослину? - Якими способами насіння поширюється на значні відстані? - Що таке дифузія? - Які ви знаєте види за особливостями харчування рослин? * Прийом «Загадка» Завдання. Відгадайте тваринку за її домівкою. - Робить барліг. Що це за тварина? (Ведмідь) - На річках будують собі хатки з дрючків і багна. Під водою прокладають вхід до хатки, а всередині є окремі місця для сну і життя. (Бобер) - Видовбане в старій, гнилій осиці дупло, що встелене стружкою. (Дятел) - Домівка найчастіше розміщена під дахом будинків. Вона зроблена з гілочок, сирої глини, багна. (Ластівка) IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Різноманітність тварин - Розповідь учителя з елементами бесіди Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми. - Отже, як називається тваринний світ? Так, фауна. Саме так звали міфічну богиню, дружину Фавна — бога лісів, полів, заступника стад. - А як називають науку, що вивчає тварин? Так, зоологія. На Землі нараховують близько 1,5 млн видів тварин. їх можна зустріти скрізь: на суходолі, у водоймах, у ґрунті. Зовні вони різняться між собою за розмірами, формами тіла, кольором, покривом та багатьма іншими ознаками. Тваринні організми подібно до рослинних мають клітинну будову. Серед них є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми. Проте вони мають багато спільного. Вони всі на відміну від рослин живляться готовими органічними речовинами. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші — рослиноїдними тваринами. За способом живлення тварини поділяються на три групи: рослиноїдні, хижі та всеїдні. Оскільки тварини споживають різну їжу, то мають певні пристосування до її утримання, подрібнення та перетравлення. Тварини рухаються, а для цього в них теж є різні способи. Повзуть, вигинають тіло, стрибають чи біжать, мають різноманітні кінцівки для переміщення. Органи дихання можуть бути у вигляді легень, трахей, а у риб — зябрів. Черв'яки дихають своєю поверхнею завдяки дифузії. Є органи виділення, органи чуттів. Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику. - Різноманітність тварин Багатоклітинних тварин учені поділили на дві групи, а саме: на хребетні та безхребетні. До хребетних включено тварини, які мають внутрішню основу тіла — хребет, до безхребетних однесли тварин, які його не мають. Ще тварин можна поділити за умовами, у яких вони мешкають. * Прийом «Власні приклади» Завдання. Наведіть приклади відомих вам тварин, які будуть належати до цих груп. - Значення тварин Людина дуже давно приручила багато тварин для отримання продуктів харчування. Використовує вовну, шерсть, шкіру для виготовлення одягу, взуття, шкіргалантерейних виробів. Отруту деяких тварин, а саме: змій, бджіл — застосовують для виробництва ліків. * Прийом «Дерево рішень» Завдання. Наведіть якомога більше фактів використання тварин у житті людини. * Прийом «Проблемне питання» Завдання. Назвіть відомих вам шкідників, з якими бореться ваша родина на присадибній ділянці. Чи завадило б природі, якби людина зовсім винищила цих тварин з Землі? V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Що спільного між тваринами і рослинами? - Які є групи тварин за способами живлення? - До яких тварин за способом живлення належать: - вовк та лисиця; - ведмідь та їжак; - олень та заєць; - щука та орел. * Прийом «Доповни речення» - Боязкий, як_________________________________________________ - колючий, як________________________________________________ - злий, як_____________________________________________________ - хитрий, як__________________________________________________ - прудкий, як_________________________________________________ - мохнатий, як * Прийом «Загадка» Учні задають загадки про тварин, які підготували вдома. Відкриваються щоночі Величезні її очі. Землю темрява вкрива — Полювать летить... (сова). Руденьку шубку має. По гілках вона стрибає. Горішки, шишки збирає. (Білка) Прийшла кума з довгим віником. На бесіду з милим півником. (Лисиця) У лісі біля пня біготня і метушня: Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки) * Прийом «Кросворд» 1. Тварина, яка за будовою тіла нагадує людину. (Мавпа) 2. Пухнаста домашня улюблениця. (Кішка) 3. Маленька тваринка, що живе в акваріумі. (Рибка) 4. У воді купалася, сухою зосталася. (Качка) 5. Хвойне дерево з довгими голками та круглими шишками. (Сосна) 6. Вона й весну так зустрічає, Схилившись над водою. Весь час у річку заглядає, Милуючись собою. (Верба) VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Тварини * Прийом «П'ять речень» - Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживають рослинну чи тваринну їжу. - Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику. - Тварини відіграють важливу роль у природі та господарській діяльності людини. - Тварини відіграють важливу роль у формуванні та утворенні ґрунтів та підвищенні їхньої родючості, о Комахи запилюють квіти, птахи переносять насіння на значні відстані. - Випереджальне завдання учнів Інформаційне повідомлення про тварин минулого. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 41 (І), § 38 (II). - Творче завдання: скласти кросворд на тему «Тварини»; зробити нарис та висновок про обрану тварину, описавши, де проживає, чим живиться, чи приносить користь, т Випереджальне завдання: підготувати інформацію про гриби своєї місцевості. | |