укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 31 » Природознавство 5 кл. Урок 51. Різноманітність організмів. Гриби
15:54
Природознавство 5 кл. Урок 51. Різноманітність організмів. Гриби

Природознавство 5 кл. Урок 51. Різноманітність організмів. Гриби

Мета 
- навчальна: сформувати поняття «гриби», ознайомити з найпоширенішими видами грибів, їхнім розмноженням, особливостями будови, знати приклади грибів; 
- розвивальна: формувати навички спостерігати за грибами, розрізняти види грибів, порівнювати їх, розвивати вміння складати опорні схеми та працювати з ними; 
- виховна: виховувати естетичне сприймання природного середовища, моральну відповідальність за збереження різновидів грибів у лісі, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, фотографії різних видів грибів, зошити, відеома-теріали з Інтернет-ресурсів, таблиці.
Очікувані результати; учні дізнаються про різноманітність грибів у живій природі, їхнє значення у природі, в житті людини, навчаться розрізняти деякі їстівні та отруйні гриби.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Гриби
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Мама тесто замесила.
Меня в тесто положила.
От пузырьков углекислого газа,
Тесто вылезло из таза.
(Грибы, дрожжи)
Что случилось с нашим хлебом?
Хлеб таким ведь раньше не был.
Стал белым, пушистым наш хлеб, друзья.
Но есть, к сожаленью, его нельзя!
(Грибы, плесень мукор)
На берёзе я расту, Не щажу её красу. 
Чахнет деревце, скрипит. 
Вот такой я паразит.
(Гриб трутовик)
Сонце встало зранку. Привітало нас на ґанку. Нумо кошики беріть, Та у ліс мерщій ідіть! Рясний дощик скрізь полив. Після себе гриб лишив. А ну, мешканці лісові, Покажіть свої брилі. Повні кошики зберемо І додому понесемо. Будем смачно ласувати, Матінці-природі дякувати.
Учитель. Отже, ми з вами вже вивчили два царства живої природи, але продовжуємо вивчати живі організми. Я думаю, що ви самі готові назвати тему сьогоднішнього уроку. Назвіть її.
- А навіщо нам знання про гриби?
* Прийом «Мікрофон»
Завдання. Висловіть свою думку, продовживши речення «Гриби я буду вивчати, щоб знати...».
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які ви знаєте царства живої природи?
- Яку роль відіграють рослини у живій природі?
- Чому так багато різних рослин?
- Яку роль відіграють тварини у живій природі?
- Які спільні ознаки мають тварини і рослини?
- Які ви знаєте групи тварин?
- Які гриби вам відомі?
* Гра «Звари борщ»
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Гриби — особлива група організмів
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками. Тривалий час учені не могли визначити, до якого царства живої природи належать гриби. Гриби ростуть упродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби схожі на рослини і на тварин та мають схожі ознаки (дихають, живляться, розмножуються, ростуть, відмирають), але це особливе царство перебуває між рослинами і тваринами. Подібно до рослин гриби не рухаються, ведуть прикріплений спосіб життя, але не мають хлорофілу, тому утворювати органічні речовини не можуть, постійно ростуть, поглинають поживні речовини за допомогою утворень, що нагадують корені. Але подібно до тварин живляться готовими органічними речовинами. Готові органічні речовини гриби можуть брати з відмерлих організмів, пеньків дерев. Після детального вивчення їх виокремили в самостійну групу організмів.
- Різновиди грибів
Гриби досить різноманітні. Гриби — тіла живої природи. Вам найбільше відомі так звані шапинкові гриби.
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Вам не раз доводилося бачити шапинкові гриби. І ви вже здогадалися, чому вони так називаються. А чи відомі вам їхні назви? Чи вмієте ви їх розрізняти? Чому гриби не можна виривати, а слід зрізати ножем?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Отже, гриби — це багатоклітинні організми, наземна частина яких має ніжку і шапку — це плодове тіло, а підземна у вигляді довгих ниток утворює грибницю. Грибниця живе кілька років, а плодове тіло — кілька днів чи тижнів. Вирізняються формою, забарвленням, розмірами. Розмножуються спорами — особливими клітинами, які розвиваються на нижньому боці шапки грибів, що складається з пластин чи трубочок. Шапинкові гриби часто ростуть біля певних порід дерев. їх грибниця обплітає корені та стовбури дерев. Гриб отримує назву того дерева, під яким розвивається і росте, наприклад підберезник, підосичник. Таке сусідство корисне і для дерева, і для гриба. Гриби отримують органічні речовини, а дерево воду з розчиненими поживними речовинами.
- Чи всі ці гриби їстівні?
Так, гриби діляться на їстівні, неїстівні та отруйні. Ще виділяють гриби-паразити, які живляться за рахунок інших організмів, але не приносять їм ніякої користі. Паразитують на рослинах, знижують їхню урожайність, спричиняють різні захворювання. Гриби-паразити можуть оселитися і в людини на шкірі та нігтях.
* Прийом «Проблемне питання»
- Як ми визначаємо, що продукти харчування зіпсовані? Чим корисні чи шкідливі ці утворення на їжі?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Але гриби можуть бути й одноклітинними, мікроскопічних розмірів, як-от дріжджі чи гриб мукор, що оселяються на продуктах харчування. Отже, цвіль — це гриби. Вона утворюється на продуктах харчування, які зберігалися тривалий час. З цвільових грибів виготовляють ліки. Дріжджі — це також гриби. І ви самі можете сказати, де їх використовують. Дріжджі є спиртові і хлібопекарські, пивні. їх використовують для виготовлення квасу, пива, спирту. Є також сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи. Відомо 900 видів сажкових грибів. Сажкові гриби поширюються всередині ураженої рослини, дуже розростаються, а потім розпадаються на численні темні спори, які вкривають уражені органи рослин (здається, що рослина вкрита сажею, звідки й назва цих грибів). Ці гриби спричиняють інфекційну хворобу рослин, яка називається сажка. Кожному видові злаків властивий свій вид сажки, що здебільшого не уражує інші злаки. Людина вирощує гриби, які є джерелом речовин з лікувальними властивостями. Покращують раціон живлення людини.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про гриби своєї місцевості.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Шпаргалка»
Завдання. Оберіть собі завдання за ступенем складності. Складіть «шпаргалку», використовуючи схематичні рисунки, ключові слова.
Диференційовані завдання
Третій рівень 
- Яке значення мають гриби в природі? Для людей?
Другий рівень 
- Які ознаки живої природи мають гриби? Як розмножуються гриби?
Перший рівень 
- 3 чого складається тіло шапинкового гриба?
* Прийом «Приймаю — не приймаю»
Завдання. З різних назв грибів, написаних на картках, виберіть їстівні гриби і покладіть у кошик.
Потім кілька кошиків «перебирають» і з'ясовують «кваліфікацію» грибника.
* Прийом «Естафета» 
- Про яке царство живої природи ви дізналися сьогодні? 
- Які є види грибів?
- 3 яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба? 
- Як розмножуються гриби?
- Чому гриби належать до живої природи?
-  Що схожого з рослинами?
- Що схожого у грибів з тваринами? 
- Чи всі гриби можна споживати? 
- Наведіть приклади їстівного гриба, 
- Наведіть приклад отруйного гриба.
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Складіть асоціацію до поняття «гриби
Приклад:
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Гриби
* Прийом «Роблю висновок» 
- Гриби — не рослини, 
- Гриби — це живі організми, 
- Гриби — це окраса наших лісів.
- Вони представляють особливе царство живої природи, 
- На відміну від своїх зелених родичів, вони не містять хлорофілу і тому не виробляють органічні речовини, 
- Гриби живляться готовими органічними речовинами, 
- Дріжджові гриби використовує людина для випікання хліба.
* Прийом «Мікрофон»
- Сьогоднішній урок навчив мене...
- Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 42 (І), § 39 (II).
- Творче завдання: написати основні правила, які необхідно дотримуватися, під час збору грибів; скласти вікторину або кросворд з ключовими словами з теми уроку.
- Підібрати вірші, приказки та загадки про гриби.