укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 3 » Природознавство 5 кл. Урок 54. Умови життя на планеті Земля
15:31
Природознавство 5 кл. Урок 54. Умови життя на планеті Земля

Природознавство 5 кл. Урок 54. Умови життя на планеті Земля

Мета

- навчальна: сформувати в учнів знання про умови, що забезпечують життєдіяльність організмів та пристосування до них, поняття про чинники неживої природи — світло, тепло, вологу, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; 

- розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, узагальнювати матеріал, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, вибирати головне, формувати науковий світогляд, творче мислення, удосконалювати вміння працювати з різноманітними джерелами знань; 

- виховна: виховувати в учнів ціннісне ставлення до живих організмів, прагнення досліджувати навколишній світ.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, таблиці, фотографії організмів (сосни, що зростають у затінку, та поодинока сосна, верблюжа колючка, молодило, окунь, чапля, білий ведмідь, тюлень, як, куниця, північний олень, кулан, песець, мати-й-мачуха, калюжниця, біле латаття, просо, ковила тощо) та середовище їхнього існування, гербарії, кімнатні рослини (кактус, колеус, хлорофітум, традесканція), зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні дізнаються про пристосування організмів до періодичних змін умов середовища, про вплив на організми чинників неживої природи.


Хід уроку Природознавство 5 кл. Умови життя на планеті Земля

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. За зразком наведіть приклади подій, що стосуються живої та неживої природи.
- Нежива природа — пішов дощ, знизилась температура повітря
- Жива природа — під листочком росте гриб.
* Прийом «Проблемне питання»
1. Чи можна навести приклади подій із живими організмами, які не зачіпали б неживої природи чи інших організмів? Чому?
2. Існування організмів неможливе без повітря, води, світла, тепла, поживних речовин. На нашій планеті вони дуже різноманітні. Але практично немає територій, де б не мешкали живі організми! Як їм вдається вижити в таких різних умовах — на засніжених вершинах, у жарких пустелях, у глибинах океанів?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Мозковий штурм»
- Які ж умови необхідні для життя рослин і тварин?

- У чому виявляється різноманітність рослин і тварин?
- Середовище життя
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Будь-який живий організм, що населяє нашу планету, існує залежно від умов «живої» та «неживої» природи. Рослини і тварини, які живуть на земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя. Одна з причин цієї різноманітності пов'язана з умовами їхнього життя. Для життя організмам необхідні кисень, вуглекислий газ, вода, поживні речовини, сонячне світло, волога, певна температура. Умови проживання різні, але організми зуміли пристосуватися до них. Живі істоти мешкають там, де умови для них найбільш сприятливі, тому за сприятливих умов добре ростуть, розвиваються, розмножуються. На нашій планеті виділяють три типи середовища, які чітко відрізняються одне від одного, — водне, ґрунтове, повітряне.
* Прийом «Словникова робота» (або «Приймаю — не приймаю»)
Завдання. Сформулюйте визначення поняття «середовище життя».
- Усе, що оточує організм і впливає на нього, називають середовищем існування.
- Місце на Землі, де живе організм і звідки отримує все необхідне для життя, називається середовищем життя.
- Вода в житті організмів
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Без води не може жити жодна рослина чи тварина, бо вода є у складі живих організмів. Вода є в організмі всіх рослин і тварин. У плодах таких рослин, як огірки, помідори, кавуни, вода становить більше 80% їхньої маси. Рослини вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів, а тварини п'ють її та вживають разом з їжею.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Мозковий штурм»
- Які ж умови необхідні для життя рослин і тварин?

- У чому виявляється різноманітність рослин і тварин?
- Середовище життя
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Будь-який живий організм, що населяє нашу планету, існує залежно від умов «живої» та «неживої» природи. Рослини і тварини, які живуть на земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя. Одна з причин цієї різноманітності пов'язана з умовами їхнього життя. Для життя організмам необхідні кисень, вуглекислий газ, вода, поживні речовини, сонячне світло, волога, певна температура. Умови проживання різні, але організми зуміли пристосуватися до них. Живі істоти мешкають там, де умови для них найбільш сприятливі, тому за сприятливих умов добре ростуть, розвиваються, розмножуються. На нашій планеті виділяють три типи середовища, які чітко відрізняються одне від одного, — водне, ґрунтове, повітряне.
- Чи всі рослини й тварини мають однакову потребу в воді?
Одні тварини тільки п'ють воду, а інші — риби, дельфіни живуть у воді протягом усього життя. Капуста, огірки та інші овочеві рослини в період свого росту потребують значної кількості води, і, щоб виростити добрий урожай, їх треба часто поливати. Різні рослини і тварини мають різну потребу в воді: одні рослини потребують більшої кількості води й ростуть на берегах водойм, у болотах, на вологому лісовому ґрунті та вологих ділянках лук, інші добре розвиваються на схилах гір, у степах, на сухих луках і у спекотній пустелі.
* Прийом «Природознавче лото»
Завдання. Розподіліть малюнки різних тварин і рослин стосовно їхнього життя щодо умов вологості.
Організми: кактуси, верблюд, верблюжа колючка, молодило, жаба, вуж, ряска, латаття, риба, п'явка, очерет, рогіз, верба.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Особливо залежать від вологи в місці існування рослини та гриби, бо вони не можуть піти в інше місце. Організми навчилися пристосовуватися до умов зволоження.
До пристосувань, пов'язаних зі зменшенням випаровування води, належать видозміни листків у колючки, восковий шар на поверхні надземних частин, добре розвинена коренева система, здатність накопичувати воду в певних органах (у потовщених стеблах, листках). Коренева система посухостійких рослин або здатна проникати на значні глибини, де є вода (наприклад, у верблюжої колючки), або розташована у поверхневому шарі ґрунту і займає значну площу (наприклад, у кактусів). Це дає змогу засвоювати воду під час короткочасних дощів та утримувати її.
И Повітря в житті організмів
Повітря необхідне всім рослинам і тваринам. Без повітря не можуть існувати живі організми. Причому рослини не тільки дихають повітрям, а й живляться вуглекислим газом, який міститься в повітрі.
- Чим дихають рослини і тварини, які живуть у воді? - За допомогою якого органа дихають тварини суходолу?
Рослини й тварини, які живуть у воді, дихають повітрям, яке міститься в розчиненому стані у водах річок, озер, морів і океанів. Одні тварини дихають зябрами, інші — легенями. Причому легенями дихають багато тварин (кит, тюлень, морж та ін.), які живуть у морях і океанах.
- Світло в житті організмів
Крім пошуків їжі й води, світло необхідне тваринам для того, щоб вчасно помітити своїх ворогів і сховатися від них. А рослинам потрібне світло як умова для живлення, бо процес фотосинтезу відбувається тільки на світлі.
Порівняйте на рисунках вигляд сосен, що виросли в глибині лісу та на відкритому просторі.
- У чому між ними різниця?
Так, за недостатньої освітленості рослини мають потоншені стебла, дрібні блідо-зелені листки.
- За допомогою яких органів рослини вбирають сонячне світло? - Чи помічали ви коли-небудь, щоб листочки рухалися за Сонцем? Що дає така здатність рослинам?
Так, це дає змогу краще вбирати сонячне проміння. Наприклад, у плюща листки завжди повернуті до світла, і, якщо горщик з рослиною повернути, через якийсь час вони знову повернуться до світла й розмістяться у вигляді мозаїки з листків, майже не затінюючи одне одного.
Листкова мозаїка — приклад пристосування рослин до кращого використання світла, наприклад так росте плющ. Однак у рослин потреби до світла різні: одним рослинам потрібно більше світла — це світлолюбні рослини. Інші добре ростуть у тіні — це тіньовитривалі рослини. Наприклад, ялина, більшість мохів, грушанка, квасениця добре почуваються під кронами дерев. А от сосна, мати-й-мачуха, тюльпани полюбляють зростати на добре освітлених місцях, це світлолюбні рослини. Як правило, в тінистому лісі не буває рослин, які зазвичай ростуть на відкритих сонячних ділянках. Тварини пристосовуються до освітлення по-різному. У тварин, що живуть у ґрунті, в глибинах океанів та печерах, очі малорозвинені. Деякі тварини, наприклад, коти, кажани, сови, які ведуть активний спосіб життя в сутінках, взагалі не розрізняють кольорів. Добре розвинений зір мають денні птахи, особливо хижі.
- Температура довкілля в житті організмів
Різні рослини й тварини пристосовані до життя в різних кліматичних умовах: одні живуть у теплих краях, де сухий і спекотний клімат, інші пристосовані до життя в умовах холодного клімату. Таким рослинам, як сосна, ялина, береза й осика, допомагає переносити зимові холоди товста і пориста кора. Багатьох тварин півночі рятують від холоду пухнастий волосяний покрив (північний олень, песець, вовк, лисиця, заєць та ін.) або товстий шар підшкірного жиру (білий ведмідь, морж, тюлень). Рослини й тварини теплих країв пристосовані до спекотного клімату. У тварин немає товстого шару підшкірного жиру й пухнастої шерсті, у багатьох волосяного покриву майже зовсім немає (слон, буйвіл) або він утворений з незначної кількості короткої шерсті (кулан). Більшість рослин не пристосована до перенесення сильних холодів і зимових морозів. Однак є види, здатні витримувати тривалі морози понад -50 °С (наприклад, модрина да-урська), тоді як більшість тропічних рослин не витримує навіть короткочасного зниження температури до +4 °С.
Деякі рослини навчилися реагувати на зміну температури протягом року. На час холодів рослини переходять у стан спокою. Вони скидають листки, зменшуючи випаровування води, щоб не допустити переохолодження, або ж узагалі їхня надземна частина відмирає і залишаються лише видозмінені підземні пагони — кореневища, цибулини. Такі пристосування притаманні багатьом трав'янистим рослинам. Рослини, здатні витримувати тривалі періоди порівняно низьких температур, називають холодостійкими (ячмінь, овес, льон), а ті, що потребують порівняно високих температур, — теплолюбними (кукурудза, огірок, диня, кавун, персик).
Усі названі нами умови існування організмів на Землі називають чинниками середовища. Перелічені належать до чинників неживої природи. Також існування організмів залежить від інших організмів — чинників живої природи.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Синквейн»
Завдання. Складіть синквейн за темою уроку.

* Прийом «Природознавче лото»
На дошці написано назви теплових поясів: жаркий, помірний і холодний. На столі хаотично розкладені картинки із зображенням рослин і тварин (береза, виноград, ялина, сосна, апельсин, бавовник, жито, пальма, слон, песець, білий ведмідь, буйвол, північний олень, кулан, заєць, лисиця тощо). Кожен учень по черзі виходить, вибирає картинку і пояснює, у яких кліматичних умовах пристосований жити вибраний ним організм, і поміщає його під назву відповідного теплового поясу.
* Прийом «Мікрофон»
- Які фактори зовнішнього середовища необхідні для життя рослин і тварин?
- Яка потреба рослин і тварин у воді?
- Якими речовинами живляться рослини з ґрунту?
- На які групи за способом живлення поділяють тварин?
- Які тварини належать до хижаків?
- Яких ви знаєте травоїдних та всеїдних тварин?
- Для чого потрібні рослинам і тваринам повітря й світло?
- Як рослини й тварини пристосовані до життя в різних кліма-
тичних умовах? ? Які групи тварин вам відомі?
* Прийом «Природничий практикум»
Завдання. За зразками гербарію з'ясуйте пристосування до умов життя у посухостійких рослин. Розгляньте кореневу систему цих рослин. Які пристосування вони мають для життя в посушливих місцях? З чим це пов'язано? Чи можна вважати її довжину і площу поширення одним із пристосувань до умов середовища? Чому?
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Умови життя на планеті Земля Такі умови, як вода, живлення, повітря, світло, тепло, впливають на життєдіяльність організмів. Усі вони діють на організм водночас та у сукупності. Тому рослини і тварини, що мешкають у певній місцевості, пристосовуються до спільної дії усіх указаних умов.
* Прийом «Загадка»
Улітку медом ласував, Досхочу малини мав. А як впав глибокий сніг. Позіхнув і спати ліг.
(Ведмідь)
Уночі гуляє, А в день спочиває, Має круглі очі. Бачить серед ночі. (Сова)
Клишоногий, волохатий, Улітку спритний та завзятий, А ось взимку, лежебока, У барлозі гріє боки.
(Ведмідь)
Хвіст куценький, довгі вуха. Має в шафі два кожухи. Улітку одягає сірий. Ну а взимку — теплий білий. (Зайчик)
До пухнастого хвоста Личить шубка їй руда. Як рушає полювати. Не виходить зайчик з хати. (Лисиця)
Удень мовчить. Вночі кричить. Між дерев літає. Здобич виглядає. У дуплі живе сама, А ім'я її —... (сова).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 46 (І), § 41 (II).
- Природничий практикум: поспостерігайте за домашніми тваринами. Які пристосування вони мають для життя? З чим це пов'язано? Результати спостережень занесіть у зошит.
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про рекорди мешканців водного середовища.