укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 3 » Природознавство 5 кл. Урок 56. Водне середовище життя
15:44
Природознавство 5 кл. Урок 56. Водне середовище життя

Природознавство 5 кл. Урок 56. Водне середовище життя

Мета 
- навчальна: сформувати уявлення про особливості водного середовища існування, його основні властивості, про особливості будови організмів, які мешкають у воді; 
- розвивальна: розвивати вміння та навички спостерігати за живими організмами, порівнювати їх, складати опорні схеми та працювати з ними, комунікативні та творчі здібності, удосконалювати вміння користуватися додатковою літературою, виступати перед аудиторією; 
- виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, бережне ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: підручник, фотографії організмів або малюнки тварин і рослин, що живуть у водному середовищі, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні дізнаються про різноманітність організмів, які мешкають у воді, про фактори, що діють у цьому середовищі, особливості їхнього впливу на живі організми, пристосування живих організмів до умов водного середовища.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Водне середовище життя
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Дивуй»
Уперше галузь ботанічної науки, що вивчає всі водні рослинні організми від водоростей до квіткових рослин, назвав гідроботані-кою німецький дослідник Ф. Гесснер.
* Прийом «Бесіда»
Учитель. Ми з вами продовжуємо вивчати середовища життя. У процесі історичного розвитку живі організми освоїли різні місця існування. Першим була вода. У воді життя зародилося і розвивалося багато мільйонів років. Вода покриває 71 % площі земної кулі. Основна маса води зосереджена в морях та океанах — 94-98%, у полярних льодах міститься близько 1,2% води і зовсім мала частка — менше 0,5 % у прісних водах річок, озер і боліт. Співвідношення ці постійні, хоча в природі, не перестаючи, йде кругообіг води.
У водному середовищі живе близько 7 % видів тварин і 8 % рослин від загального числа видів Землі. На підставі цього було зроблено висновок про те, що на суходолі еволюція йшла набагато інтенсивніше, ніж у воді.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Мозковий штурм» 
- Чому життя з'явилося саме у водному середовищі?
- Водне середовище існування
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Водне середовище існування за своїми умовами значно відрізняється від наземно-повітряного. У водному середовищі існування провідна роль належить температурі, освітленню, тиску, газовому складу, солоності води, рельєфу дна. Вода має високу густину, менший уміст кисню, значні перепади тиску. Одні тварини мешкають поблизу водної поверхні чи над нею, другі — у товщі води; треті — на прибережному мілководді; четверті — біля дна. Крім того, різні типи водойм відрізняються за концентрацією солей, швидкістю течій.
- Температура водного середовища
Висока питома теплоємність води зумовлює значно менші коливання температури у поверхневих шарах води порівняно з повітрям (річна амплітуда температур у поверхневих шарах океану не перевищує 10-15 °С, а на великих глибинах температура взагалі стала — від 1,5 до -2 °С), але різні типи водойм значно відрізняються за температурним режимом.
- Робота з підручником
Завдання. Розгляньте рисунки у підручнику § 47 (І), § 42 (II). Назвіть зображені на них організми. Як вони пристосовані до водного середовища?
- Освітленість водного середовища
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Якщо ви дивилися підводні зйомки, то, звісно, пам'ятаєте, що підводні рослини і водорості найкраще ростуть на незначній глибині, куди добре проникають сонячні промені. І що далі ви просуваєтесь у глибину, тим темніше стає і менше трапляється рослинність, а потім зовсім зникає.
На глибину проникнення світла також впливають пора року, прозорість води. При значній масі органічних речовин у воді вона непрозора, і навпаки: якщо водойма не густо населена дрібними організмами та водними рослинами, то можна побачити, як на дні водойми плаває риба. На глибину понад 1 500 м світло не проникає взагалі.
- Тварини водного середовища
Риби — мешканці водного середовища — добре пристосовані до життя у воді. Так, для дихання розчиненим у воді киснем вони мають спеціальні органи дихання — зябра, але є види риб, які можуть, крім зябер, мати і легені, їх називають дводишними. Дельфіни і кити дихають киснем повітря над водою. Мають обтічне тіло, звужене до кінця.
Жаби дихають легенями на суходолі і шкірою — під водою. Звичайне тіло риби покрито лускою. Для переміщення у воді на тілі риб існують такі органи руху, як плавці, а тіло зазвичай обтічної форми. Під час руху риби кожен плавець виконує свою функцію: хвостовий плавець забезпечує рибам поступальний рух, спинні та анальний плавці надають тілу стійкості, грудні і черевні відіграють роль керма на поворотах, за їхньої допомоги риба рухається вперед.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційні повідомлення про рекордсменів водного середовища.
- Рослини водного середовища
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Водяні рослини поділяють на прибережні, вільноплавні і занурені.
Вода — середовище існування водоростей. Найпростіші представники рослинного світу, одноклітинні і багатоклітинні водорості, зустрічаються скрізь: у прісній і солоній воді, на ґрунті, в термальних джерелах, на стволах дерев, на старих стінах будівель, на скелях і навіть на снігу, їх можна знайти в усіх широтах земної кулі. Усі водорості містять зелений пігмент — хлорофіл, який іноді може бути замаскований іншими пігментами (жовтими, коричневими, червоними або блакитними). Завдяки хлорофілу у водоростях відбувається процес фотосинтезу, тому усі водорості спроможні самі забезпечити своє існування.
Водорості є основним джерелом поживних речовин у водному середовищі і кормом для багатьох водних мешканців. Також деякі види водоростей використовують люди, наприклад, як корм для домашніх тварин. Люди використовують у їжу деякі водорості, як багате джерело йоду, макро- і мікроелементів.
Ламінарію (морська капуста) використовують у салатах і в косметології, порфіру (морська червона водорость) застосовують для приготування суші й інших страв східної кухні. Водорості використовують як біопаливо, як компонент для очищення стічних вод, як матеріал у фармацевтичній і хімічній промисловості.
Крім водоростей, водойми насичені іншою рослинністю. На мілководді ростуть водяні рослини з пливучим листям: жовті глечики, біле латаття, жабурник, ряска. Зеленим віночком оточують воду прибережно-водні рослини: спочатку очерет, осока, лепеха; далі — стрілолист, сусак, частуха. Рослини насичують воду киснем, очищують її від забруднення.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Доповни речення»
Завдання. До попередньої фрази додайте свою за смислом. Наприклад, рослини ростуть на болотах, біля водойм, у воді, де надлишок вологи, їхні широкі або довгі листки випаровують воду, яку всмоктує коротке коріння, 
- Морські тварини... 
- Людина у воді... 
- Річкові риби... 
- На дні океанів... 
- У дуже забруднених річках... 
- Морські водорості...
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Водне середовище життя
* Прийом «Роблю висновок»
«На уроці я дізнався про...» Учні по черзі висловлюють по одному-два твердження, що нового вони дізнались на уроці.
* Прийом «Загадка»
Хто в зеленому жакеті Галасує в очереті. Хоч і плавати мастак, А не риба і не рак?
(Жаба)
Плавала, купалась, Сухою зосталась.
(Качка)
Водою їхали пани, На них срібні жупани. Хоч жупани — лата на латі. Панам раді в кожній хаті. (Риба)
Має хвіст, та не літає. Має рот — не розмовляє. Можеш вудкою спіймати І загадку відгадати.
(Риба)
На ставку зробили дім І живуть сім'єю в нім. Хвіст широкий, як лопатка, У малого... (бобренятка).
Лист гострий, вузький. Тягнеться високо, Росте в болоті.
(Осока)
* Прийом «Світлофор»
- Рослини можуть жити глибоко у воді.
- Водні рослини не здійснюють процес фотосинтезу.
- Насіння рослин, яке поширюється водою, має водонепроникні покриви і вирости, заповнені повітрям.
- Усі риби мають легені.
- У водному середовищі багато світла.
- Усі морські тварини однаково добре почувають себе на різних глибинах.
- Ще одним пристосуванням тварин до водного середовища є обтічна форма тіла.
* Прийом «Взаємоопитування» 
- Назвіть основні пристосування водних організмів до існування у водному середовищі, 
- Назвіть відомих вам риб.
- Яке значення мають риби в природі та житті людини? 
- Як називаються рослини, які живуть у воді?
* Прийом «Проблемне питання»
Спробуйте пояснити, чому холодні води океану більш насичені життям, ніж теплі. Підказка: пригадайте, як розчиняються гази в рідинах.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 47 (І), § 42 (II). 
- Підібрати крилаті вислови про водне середовище життя, 
- Творче завдання: підготувати презентацію «Водні рослини моєї Батьківщини».