укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 4 » Природознавство 5 кл. Урок 61. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості»
14:02
Природознавство 5 кл. Урок 61. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості»

Природознавство 5 кл. Урок 61. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості»

мета
- навчальна: конкретизувати програмний матеріал, повніше вивчити
різноманітність явищ і об'єктів природи на місцевих прикладах, їхні
взаємозв'язки і залежності одне від одного і середовища існування;
- розвивальна: розвивати інтерес і навички до вивчення природи свого
краю, спостережливість. 
- виховна: розкрити багатство і красу рідного краю, сприяти розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до всього живого, виховувати почуття взаємодопомоги, поваги до інших.
Очікувані результати: учні ознайомляться з природним багатством рідного краю, конкретизують знання, отримані в курсі на місцевому матеріалі.
Обладнання: ручка, олівець, щоденник спостережень, термометр спиртовий.
Тип уроку: екскурсія (відповідно до місцевих умов).

Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель проводить інструктаж з безпеки життєдіяльності щодо безпечної поведінки під час екскурсії (подорожі) та ознайомлює з питаннями захисту навколишнього середовища.
Учитель ознайомлює учнів з місцевими отруйними рослинами і грибами, тваринами, переносниками інфекційних захворювань (гризуни, кліщі), яких слід уникати. Розповідає про особливості дотримання під час екскурсії санітарно-гігієнічних норм, правил дорожнього руху і пожежної безпеки.
Учитель повідомляє маршрут екскурсії.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Прийшов час перевірити ваші знання у природі, удосконалити їх і, можливо, зробити для себе якесь відкриття.
III. ОСНОВНИЙ ЕТАП
Якщо екскурсія організована на місцевість, слід об'єднати клас у групи і видати їм конкретні завдання, наприклад, спостереження за певною групою рослин (бур'яни, лікарські рослини, дерева та чагарники). Учням пропонується збирати сухі трави, шматки кори дерев для утворення експозиції «Цікаві знахідки в природі».
Результати спостережень учні заносять до спеціального журналу.
- Вікторина «Чи знаєш ти природу рідного краю?»
Учитель показує рослини місцевості, а учням треба скористатися своїми знаннями і назвати їх, можливо, додати якусь інформацію.
- Вікторина «Впізнай лікарські рослини»
Завдання. За цікавими історіями та певними особливостями впізнайте лікарські рослини.
1.  її листки і молоді пагони їстівні, багаті вітамінами. Вона зупиняє кровотечу, з її коріння готують жовту, а з листків - зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною — він заблищить! Але дуже неприємні її опіки. (Кропива)
2. Як декоративну рослину її вирощували ще у XIV ст. Уся рослина отруйна, але з листків і квітів отримують ліки, які покращують роботу серця. Зараз ця рослина рідкісна, заборонена для збирання, її ще використовують для виготовлення одеколону, духів. (Конвалія)
3.  Ця лікарська рослина була відома ще у Давній Греції. У перекладі з латинської означає «здорова». А ще її називають коша-чою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього болить серце чи голова, йому радять випити її настоянку. (Валеріана)
4.   Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. Ще в давнину рослину застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. її листя міститься у складі так званого «грудного чаю». (Мати-й-мачуха)
5. У народній медицині застосовують для лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати її відваром волосся. (Лопух)
* Прийом «Скарбничка»
Завдання. Наведіть приклади народних прикмет із визначення і прогнозування погоди та росту деяких видів рослин чи грибів. 
- Оформлення фенологічно-погодного щоденника
Завдання. Поспостерігайте за станом погоди даного дня та сезонними змінами рослинного покриву. Результати спостережень запишіть у зошит.
IV. Підсумок уроку
1. Проведення виставки або експозиції із природного матеріалу, зібраного під час екскурсії.
2. Створення та оформлення «Правил поведінки в природі».
3. Створення міні-проекту «Власний внесок у справу збереження та охорони довкілля».