14:02 Природознавство 5 кл. Урок 61. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості» | |
Природознавство 5 кл. Урок 61. Екскурсія «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості»мета - навчальна: конкретизувати програмний матеріал, повніше вивчити різноманітність явищ і об'єктів природи на місцевих прикладах, їхні взаємозв'язки і залежності одне від одного і середовища існування; - розвивальна: розвивати інтерес і навички до вивчення природи свого краю, спостережливість. - виховна: розкрити багатство і красу рідного краю, сприяти розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до всього живого, виховувати почуття взаємодопомоги, поваги до інших. Очікувані результати: учні ознайомляться з природним багатством рідного краю, конкретизують знання, отримані в курсі на місцевому матеріалі. Обладнання: ручка, олівець, щоденник спостережень, термометр спиртовий. Тип уроку: екскурсія (відповідно до місцевих умов). Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Учитель проводить інструктаж з безпеки життєдіяльності щодо безпечної поведінки під час екскурсії (подорожі) та ознайомлює з питаннями захисту навколишнього середовища. Учитель ознайомлює учнів з місцевими отруйними рослинами і грибами, тваринами, переносниками інфекційних захворювань (гризуни, кліщі), яких слід уникати. Розповідає про особливості дотримання під час екскурсії санітарно-гігієнічних норм, правил дорожнього руху і пожежної безпеки. Учитель повідомляє маршрут екскурсії. II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Прийшов час перевірити ваші знання у природі, удосконалити їх і, можливо, зробити для себе якесь відкриття. III. ОСНОВНИЙ ЕТАП Якщо екскурсія організована на місцевість, слід об'єднати клас у групи і видати їм конкретні завдання, наприклад, спостереження за певною групою рослин (бур'яни, лікарські рослини, дерева та чагарники). Учням пропонується збирати сухі трави, шматки кори дерев для утворення експозиції «Цікаві знахідки в природі». Результати спостережень учні заносять до спеціального журналу. - Вікторина «Чи знаєш ти природу рідного краю?» Учитель показує рослини місцевості, а учням треба скористатися своїми знаннями і назвати їх, можливо, додати якусь інформацію. - Вікторина «Впізнай лікарські рослини» Завдання. За цікавими історіями та певними особливостями впізнайте лікарські рослини. 1. її листки і молоді пагони їстівні, багаті вітамінами. Вона зупиняє кровотечу, з її коріння готують жовту, а з листків - зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною — він заблищить! Але дуже неприємні її опіки. (Кропива) 2. Як декоративну рослину її вирощували ще у XIV ст. Уся рослина отруйна, але з листків і квітів отримують ліки, які покращують роботу серця. Зараз ця рослина рідкісна, заборонена для збирання, її ще використовують для виготовлення одеколону, духів. (Конвалія) 3. Ця лікарська рослина була відома ще у Давній Греції. У перекладі з латинської означає «здорова». А ще її називають коша-чою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього болить серце чи голова, йому радять випити її настоянку. (Валеріана) 4. Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. Ще в давнину рослину застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. її листя міститься у складі так званого «грудного чаю». (Мати-й-мачуха) 5. У народній медицині застосовують для лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати її відваром волосся. (Лопух) * Прийом «Скарбничка» Завдання. Наведіть приклади народних прикмет із визначення і прогнозування погоди та росту деяких видів рослин чи грибів. - Оформлення фенологічно-погодного щоденника Завдання. Поспостерігайте за станом погоди даного дня та сезонними змінами рослинного покриву. Результати спостережень запишіть у зошит. IV. Підсумок уроку 1. Проведення виставки або експозиції із природного матеріалу, зібраного під час екскурсії. 2. Створення та оформлення «Правил поведінки в природі». 3. Створення міні-проекту «Власний внесок у справу збереження та охорони довкілля». | |