14:21 Природознавство 5 кл. Урок 64. Екологічні проблеми та їх розв'язування | |
Природознавство 5 кл. Урок 64. Екологічні проблеми та їх розв'язуванняМета - навчальна: сформувати поняття «екологічні проблеми», уявлення про екологічні проблеми та шляхи їх подолання, взаємозв'язки між природою, господарською діяльністю людини та її здоров'ям; - розвивальна: розвивати природоохоронні знання, спостережливість та дослідництво; - виховна: сприяти формуванню екологічної культури, виховувати почуття власної відповідальності за збереження різноманіття на Землі, взаємодопомогу і толерантність. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити, відеоматеріали про екологічні проблеми з Інтернет. Очікувані результати: учні дізнаються про екологічні проблеми, шляхи їх виникнення, як можна розв'язати їх та зменшити наслідки. Хід уроку Природознавство 5 кл. Екологічні проблеми I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Особливістю взаємовідносин людства і довкілля є те, що людина активно втручається в природні процеси своєю господарською діяльністю, і це майже завжди завдає шкоди природі. Навіть найменше втручання людини позначається на довкіллі. Та все ж людство не може зовсім відмовитися від використання природних ресурсів. На сучасному етапі розвитку людина втручається і змінює склад усіх оболонок Землі. * Прийом «Інтелектуальна розминка» Завдання. Назвіть приклади впливу людини на оболонку Землі. Чи є можливість у людини бодай зменшити наслідки такого втручання? III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схеми «Зміни у природі внаслідок діяльності людини» та «Зміни у природі внаслідок природних чинників». * Прийом «Бліцопитування» - Чим відрізняється вплив людини на природу від впливу рослин і тварин? - Які умови довкілля потрібні людині для нормальної життєдіяльності? - Чи однакові потреби людини й інших живих організмів? Чим вони відрізняються? - Що таке екосистема? - Яке походження має слово «екосистема»? IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ - Причини екологічних проблем - Розповідь учителя з елементами бесіди Останніми десятиріччями у зв'язку із високими темпами науково-технічного прогресу вплив людини на довкілля став особливо значним і великомасштабним. Людина, втручаючись за допомогою різноманітних механічних засобів та продуктів промислового виробництва у природні процеси, за короткий час різко порушила всі взаємозв'язки — висихають болота, міліють і зникають річки, створено багато штучних водойм, зрошувальних систем, вирубано ліси, зорано степи, накопичено багато речовин, які природа не може переробляти. Значна кількість різноманітних хімічних сполук добрив, отрутохімікатів, мийних засобів, а також відходів промисловості, радіоактивних речовин, сполук важких металів, фтору змінюють хімічний склад води, ґрунту і повітря. Неухильно зростає населення нашої планети, що потребує відповідного збільшення видобутку й виготовлення життєвих ресурсів для забезпечення його проживання. Наслідки впливу людини на довкілля сумні і тривожні: порушуються природні угруповання й екосистеми, забруднюється атмосфера, морські акваторії і прісні водойми, руйнується ґрунтовий покрив, зменшуються лісові ресурси та чисельність видів рослин і тварин, хімічні сполуки, які циркулюють у довкіллі, шкодять здоров'ю людини та всьому живому. Тож у стосунках з природою людство зіткнулося із серйозними і складними проблемами, які називають екологічними. * Прийом «Словникова робота» Завдання. Згадайте, що означають слова «екос», «логос». Сформулюйте визначення поняття «екологічні проблеми». - Види екологічних проблем - Випереджальне завдання учнів Виступи з повідомленнями про найтривожніші екологічні проблеми людства. - Розповідь учителя з елементами бесіди Останнім часом спостерігається надмірне використання рослин, тварин, ґрунтів, водних ресурсів, корисних копалин. Загрозливих масштабів набуло забруднення води, ґрунтів, атмосферного повітря продуктами неповного згорання вугілля, переробки нафти, газу та інших природних ресурсів, а також хімічними речовинами у сільському господарстві. У багатьох регіонах посилилась ерозія ґрунтів, їхня родючість щороку знижується. Всесвітня організація охорони здоров'я розцінює забруднення атмосфери як значну загрозу для життя людини і закликає вживати найсерйозніших заходів щодо її охорони. Озон знищують фреони й інші хлорфторвуглеці, які широко застосовують в аерозолях, холодильниках. Зазначена проблема настільки важлива, що у 1985 р. було підписано міжнародну угоду — Віденську конвенцію щодо охорони озонового шару. Надто небезпечне радіоактивне забруднення атмосфери. Потрапляючи у повітря, радіоактивні частки розносяться на значні відстані і забруднюють довкілля. В Україні екологічна криза значно поглибилась після аварії на Чорнобильській АЕС у квітні 1986 р. Найбільші міста світу потерпають від токсичних туманів-смогів. Своєрідним забруднювачем повітря є шум. Сила звуку вимірюється в децибелах. Слабкі шуми до ЗО дБ діють на людину заспокійливо, тоді як гуркіт вище 100 дБ подразнює нервову систему і може загрожувати здоров'ю, ушкоджує середнє вухо, а 120 дБ вже спричиняють глухоту. В умовах глибокої екологічної кризи людство усвідомило, що своєю безконтрольною діяльністю може призвести до фатальних наслідків. У сучасних умовах розвитку людського суспільства будь-яка катастрофа в одній державі обов'язково призведе до негативних наслідків в іншій. - Види забруднень Учитель. Усі види забруднень можна об'єднати походженням. Відповідно до цього розробляють заходи щодо їх подолання. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ * Прийом «Творча лабораторія» (за допомогою вчителя) Завдання. Охарактеризуйте види забруднення за походженням. Учитель. Також забруднення можна поділити за масштабністю, тобто за рівнем наслідків. * Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Заповніть таблицю «Рівень забруднень» VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Як первісна людина взаємодіяла з природою? - У чому полягає раціональне використання природних ресурсів? - Який газовий склад повітря? - Яку роль виконує озоновий шар атмосфери? - Що призводить до руйнування озонового шару атмосфери? - Які ви знаєте джерела забруднення атмосферного повітря? - Чи мають значення кордони держави на розповсюдження забруднення? * Прийом «Павучок» Завдання. Доповніть схему. * Прийом «Доповни речення» Потрібно дуже ощадливо використовувати природні__________ (ресурси), витрачати____________________(воду), метал, нафту, газ. Найбільшої шкоди живим організмам завдає знищення ___________________________________________(їхніх місць існування) або їхнє___________________________________________(забруднення). Сьогодні нам загрожує екологічна криза — такий стан природи, за якого вона___________________________________________________ _______________________________(стане непридатною для життя). Раціональне, тобто розумне ставлення до природи, дозволить ___________________________________________________(зберегти Ті). Смерчі, урагани, зсуви, землетруси в наш час можуть бути спровоковані _________________________________________(діями людини). Тільки в середині XX ст. до вчених і людства прийшло розуміння того, що ми — частина______________________________(природи), і знищуючи її, ми знищуємо_______________________________(себе). VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Екологічні проблеми * Прийом «Роблю висновок» Завдання. Сформулюйте висновки уроку, акцентуючи увагу на можливостях кожного зберегти природу. - Наш дім — Земля. Іншого немає і не буде! - Не забруднюй річки, джерела, ґрунти своєї землі. - Візьми за правило — щороку посади одне дерево і доглядай за ним. - Потрібно зробити все для того, щоб зберегти різноманітність земних рослин і тварин. - Не можна використовувати природні види тварин і рослин з такою інтенсивністю, що вони вже не можуть відтворитись. - Природні ресурси і все, що з них виготовлено, використовуй ощадливо. - Біологічне майбутнє людства залежить насамперед від того, наскільки йому вдасться зберегти певний газовий склад атмосфери, чистоту прісної морської води, ґрунту, рослинний і тваринний світ, сприятливий тепловий режим, природний радіаційний фон Землі. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 51(1), § 46(11). - Підготовити повідомлення на тему «Що робить моя родина для покращення екологічної ситуації». - Підготувати міні-проекти за темами: «Проблеми охорони рослин і як їх вирішити», «Правила поведінки в природі», «Вплив антропогенних факторів на життя екосистем України», «Рослини — інликатоои стану навколишнього сеоеловиша». | |