14:31 Природознавство 5 кл. Урок 66. Практичне заняття № 10 | |
Природознавство 5 кл. Урок 66. Практичне заняття № 10Мета - навчальна: ознайомити учнів з рідкісними та зникаючими видами рослин і тварин своєї місцевості, дати принципові установки, якими треба керуватися у взаємовідносинах з природою; сформувати уявлення про наслідки запланованих охоронних заходів; - розвивальна: формувати вміння і навички користування Червоною книгою, розвивати допитливість, спостережливість; - виховна: виховувати моральну відповідальність і обов'язок зробити все для збереження довкілля, викликати турботу за майбутнє свого краю. Очікувані результати: учні детальніше ознайомляться з офіційним документом, який містить систематизовані відомості про рослини і тварини держави, зроблять власну своєрідну програму збереження місцевих видів, яким загрожує небезпека зникнення. Обладнання: Червона книга України, зошити, малюнки, збірник лікарських рослин, атласи своєї області. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 10 I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Проблемне питання» - Які ж головні причини зникнення багатьох видів тварин і рослин? - Зміни довкілля є наслідком задоволення потреб людини, але як вони впливають на природу? Учитель. З давніх-давен людина використовувала для своїх потреб багато видів дикорослих рослин. Це і дрова для вогнища, і матеріал для будівництва житла, виготовляла різноманітні знаряддя праці, побутові речі, годувала свійських тварин, збирала для харчування і лікування. Тепер надмірне використання рослин призвело до зменшення площі природного рослинного покриву та їхнього видового складу. Серед дикорослих рослин у багатьох галузях народного господарства найважливіше значення мають деревні рослини. Людство планети використовує для своїх потреб усього 2500 видів рослин, а широко — приблизно 250. Із більшості видів одержує продукти харчування і сировину для легкої промисловості. З інших виробляє ліки, фарбу, дубильні речовини тощо. Ботаніки і фармакологи вважають, що у флорі України лікувальні властивості притаманні понад 1000 видам рослин. Широко застосовують близько 100 видів, офіційно ж лікарськими визнано 160 видів флори країни. Серед дикорослих лікарських рослин найцінніші: валеріана лікарська, конвалія звичайна, деревій звичайний, арніка гірська, кропива дводомна, подорожник великий, ромашка лікарська, цикорій дикий, чистотіл звичайний. Головними заходами охорони лікарських рослин є відновлення їхніх запасів у природі. У природі України зареєстровано чимало видів рослин, які перебувають під загрозою знищення. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ - Бесіда » Чому багато дикорослих рослин стали рідкісними? - Назви рідкісні рослини, які ти знаєш. - Що роблять для збереження рідкісних рослин у нашій країні? - Чому треба охороняти також рослини, не занесені до Червоної книги? - Іноді діти ловлять метеликів. Як це шкодить рослинам? - Які вчинки дітей і дорослих у лісі тобі не подобаються? Чому? - Чи є в місцевості, де ти живеш, заповідник, ботанічний сад? Які дикорослі рослини там охороняють? - Що роблять для охорони рослин у твоїй місцевості? * Прийом «Загадка» Учитель по черзі зачитує твердження, у яких дано відомості про об'єкт або предмет, що вивчали у темі, учні намагаються вгадати, про що йдеться. Завдання 1. Слово для відгадування «природний заповідник», а Перше твердження: «В Україні існує 17 таких територій», а Друге твердження: «Це прирородоохоронна територія», а Третє твердження: «Це територія, на якій зберігається в недоторканому вигляді вся жива і нежива природа». Завдання 2. Слово для відгадування «національний парк». - Перше твердження: «В Україні існує 40 таких територій». - Друге твердження: «Це прирородоохоронна територія». - Третє твердження: «Це відкрита для відвідування людьми територія, на якій підлягають охороні тварини і рослини». Завдання 3. Слово для відгадування «заказник». - Перше твердження: «Це прирородоохоронна територія». - Друге твердження: «В Україні існує багато таких територій». - Третє твердження: «Це територія, на якій протягом певного часу охороняють окремі об'єкти живої або неживої природи: тварини, рослини, унікальні печери, виходи гірських порід». Завдання 4. Слово для відгадування «Червона книга». - Перше твердження: «Це офіційний документ». - Друге твердження: «Він оформлений у вигляді книги». - Третє твердження: «У ньому містяться відомості про рідкісні й такі види грибів, рослин і тварин, що перебувають під загрозою зникнення». IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ * Прийом «Творча лабораторія» Завдання. Ознайомтеся за атласом своєї області та енциклопедією, збірником лікарських рослин, з рослинами та тваринами своєї місцевості. Внесіть їхні назви до таблиці. V. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 10 * Прийом «Мікрофон» - Що дав мені сьогоднішній урок? - Моє ставлення до природи тепер буде... - Для цього я буду робити... VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготуватися до презентації проектів за обраними темами. | |