укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 4 » Природознавство 5 кл. Урок 66. Практичне заняття № 10
14:31
Природознавство 5 кл. Урок 66. Практичне заняття № 10

Природознавство 5 кл. Урок 66. Практичне заняття № 10

Мета 
- навчальна: ознайомити учнів з рідкісними та зникаючими видами рослин і тварин своєї місцевості, дати принципові установки, якими треба керуватися у взаємовідносинах з природою; сформувати уявлення про наслідки запланованих охоронних заходів; 
- розвивальна: формувати вміння і навички користування Червоною
книгою, розвивати допитливість, спостережливість; 
- виховна: виховувати моральну відповідальність і обов'язок зробити все для збереження довкілля, викликати турботу за майбутнє свого краю.
Очікувані результати: учні детальніше ознайомляться з офіційним документом, який містить систематизовані відомості про рослини і тварини держави, зроблять власну своєрідну програму збереження місцевих видів, яким загрожує небезпека зникнення.
Обладнання: Червона книга України, зошити, малюнки, збірник лікарських рослин, атласи своєї області.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 10 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Проблемне питання» 
- Які ж головні причини зникнення багатьох видів тварин і рослин? 
- Зміни довкілля є наслідком задоволення потреб людини, але як
вони впливають на природу?
Учитель. З давніх-давен людина використовувала для своїх потреб багато видів дикорослих рослин. Це і дрова для вогнища, і матеріал для будівництва житла, виготовляла різноманітні знаряддя праці, побутові речі, годувала свійських тварин, збирала для харчування і лікування. Тепер надмірне використання рослин призвело до зменшення площі природного рослинного покриву та їхнього видового складу. Серед дикорослих рослин у багатьох галузях народного господарства найважливіше значення мають деревні рослини.
Людство планети використовує для своїх потреб усього 2500 видів рослин, а широко — приблизно 250. Із більшості видів одержує продукти харчування і сировину для легкої промисловості. З інших виробляє ліки, фарбу, дубильні речовини тощо. Ботаніки і фармакологи вважають, що у флорі України лікувальні властивості притаманні понад 1000 видам рослин. Широко застосовують близько 100 видів, офіційно ж лікарськими визнано 160 видів флори країни.
Серед дикорослих лікарських рослин найцінніші: валеріана лікарська, конвалія звичайна, деревій звичайний, арніка гірська, кропива дводомна, подорожник великий, ромашка лікарська, цикорій дикий, чистотіл звичайний. Головними заходами охорони лікарських рослин є відновлення їхніх запасів у природі. У природі України зареєстровано чимало видів рослин, які перебувають під загрозою знищення.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Бесіда » Чому багато дикорослих рослин стали рідкісними? 
- Назви рідкісні рослини, які ти знаєш. 
- Що роблять для збереження рідкісних рослин у нашій країні?
- Чому треба охороняти також рослини, не занесені до Червоної книги? 
- Іноді діти ловлять метеликів. Як це шкодить рослинам? 
- Які вчинки дітей і дорослих у лісі тобі не подобаються? Чому? 
- Чи є в місцевості, де ти живеш, заповідник, ботанічний сад? Які
дикорослі рослини там охороняють? 
- Що роблять для охорони рослин у твоїй місцевості?
* Прийом «Загадка»
Учитель по черзі зачитує твердження, у яких дано відомості про об'єкт або предмет, що вивчали у темі, учні намагаються вгадати, про що йдеться.
Завдання 1. Слово для відгадування «природний заповідник», а Перше твердження: «В Україні існує 17 таких територій», а Друге твердження: «Це прирородоохоронна територія», а Третє твердження: «Це територія, на якій зберігається в недоторканому вигляді вся жива і нежива природа».
Завдання 2. Слово для відгадування «національний парк».
- Перше твердження: «В Україні існує 40 таких територій».
- Друге твердження: «Це прирородоохоронна територія».
- Третє твердження: «Це відкрита для відвідування людьми територія, на якій підлягають охороні тварини і рослини».
Завдання 3. Слово для відгадування «заказник».
- Перше твердження: «Це прирородоохоронна територія».
- Друге твердження: «В Україні існує багато таких територій».
- Третє твердження: «Це територія, на якій протягом певного часу охороняють окремі об'єкти живої або неживої природи: тварини, рослини, унікальні печери, виходи гірських порід».
Завдання 4. Слово для відгадування «Червона книга».
- Перше твердження: «Це офіційний документ».
- Друге твердження: «Він оформлений у вигляді книги».
- Третє твердження: «У ньому містяться відомості про рідкісні й такі види грибів, рослин і тварин, що перебувають під загрозою зникнення».
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Ознайомтеся за атласом своєї області та енциклопедією, збірником лікарських рослин, з рослинами та тваринами своєї місцевості. Внесіть їхні назви до таблиці.
V. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 10
* Прийом «Мікрофон» 
- Що дав мені сьогоднішній урок? 
- Моє ставлення до природи тепер буде... 
- Для цього я буду робити...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до презентації проектів за обраними темами.