16:46 с 6-8 укр яз 5 розв'язки | |
с 6-8 укр яз 5 розв'язкиВправа 68 с. 45 1. Без діла псується сила. Безділля псує людину. 2. Знання в.черезплічнику не носити. Через плече всього світу не оглянеш. 3. Степ безмежний як дим. Поле без кінця й без меж. 4. Позичив у Сірка очі, та й байдуже! Унадився, як свиня в моркву. Вправа 69 с. 45 1. Л дзвінки дзвенять у школах (з імен., М. в.)(А. Малишко). 2. Дощ гучно з неба (з ім., Р. в.) ллється (М. Рильський). 3. Вже третій день живу у лісі (зім.( М. в.), годую білочку з руки (з ім., Р. в.) (Ліна Костенко). 4. Я (займ.) хочу (дієсл.) поговорити (дієсл.) з (прийм.) вами (із займен., О. в.). 5. А (сполучи.) під (прийм.) вікном (ім.) (з ім., О. в.) цвіли (дієсл.) у (прийм.) мене (займ.) (із займ., Р. в.) троянди (ім.) (Л. Костенко). Самостійні частини мови: іменник, дієслово, займенник. Службові частини мови: прийменник, сполучник. Вправа 70 с. 45 1. Думки рухай не язиком, а розумом (сполучи, з'єднує слова). 2. Око бачить далеко, але серце чує глибоко (сполучи, з'єднує частини складного речення). 3. Дім силою будують, але розумом скріплюють (сполун. з'єднує слова). 4. Серце співає, а душа радіє (сполучи, з'єднує частини складного речення). 5. Працюй плечима, а не очима (сполучи, з'єднує слова). 6. На словах він Дніпро перепливе, а сам і калюжі не переступить (сполучи, з'єднує частини складного речення). 7. Очі без душі сліпі, а вуха без серця глухі (сполучи, з'єднує частини складного речення). Вправа 60 с. 45 Десна й Дніпро Жив колись богатир Лиман, були в нього дочка Десна та син Дніпро. Коли діти виросли, Лиман вирішив передати їм свої володіння. Спадок мав одержати той, хто прийде перший. Десна вранішню зорю проспала. Першим прийшов до батька Дніпро. Благословив його батько і віддав свої землі. Погналася сестра за братом. Тільки ступила в братів слід, як обидва стали річками. Так батько помирив своїх дітей. Вправа 70 с 46 Чудовий дар План 1. Таланти, якими Господь Бог наділяв народи світу. 2. Боса дівчина у віночку та вишиванці. 3. Чудовий дар — пісня. 4. Божий дарунок. Вправа 72 с. 47 Рута План 1. Кохання Аинички. 2. Страх батька. 3. Старий різьбяр крадькома слідкує за дочкою. 4. Розпач дівчини. 5. Крик Василя. 6. Рута розрослася по всіх Карпатах. Словосполучення Головне й залежне слова в словосполученні Вправа 75 с. 50 Усна (яка?) відповідь, одержати (що?) оцінку, наполеглива (яка?) праця, відчували (що?) відповідальність, оцінила (як?) справедливо, працювали (як?) охоче, допоміг (кому?) товаришеві, цікава (яка?) вправа, вивчати (як?) старанно, непрості (які?) запитання, підтримати (кого?) однокласника, відпочити (коли?) на перерві, готувати (що?) уроки, домашні (які?) завдання, записати (до чого?) до щоденника. Галина Степанівна оцінила справедливо усну відповідь учня. Сергійко допоміг товаришеві виконати домашнє завдання. Вправа 77 с. 51 1) Словосполучення з прикметника та іменника: Навчальний кабінет, електронні підручники, корисний довідник, новий комп'ютер, незамінний словник. 2) Словосполучення з двох іменників: Перелік підручників, розклад уроків, стелажі з книжками. 3) Словосполучення з дієслова та іменника: Записатися до бібліотеки, віддавати перевагу. 4) Словосполучення з дієслова та прислівника: Писати грамотно, читати виразно, братися спільно. Вправа 78 с. 51 Непоширені словосполучення складаються з двох слів. Шкільний товариш, вірна дружба, тестове завдання, щира приязнь, дружити віддано. Поширені словосполучення складаються з трьох і більше слів. Мати друзів серед однокласників, допомогти сусідові по парті, готуватися до контрольної роботи, дотримати даного другові слова. Вправа 79 с. 52 Вдячний читач, читати вголос, незабутня книжка, сучасне видавництво. Вправа 81 с. 52 1. Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим (Л. Костенко). 2. Вишиває осінь по канві зеленій золоті квітки. Квіти оживають, із дерев спадають жовті нагідки (Олександр Олесь). 3. Леї тить до вирію, до теплої мети гусей згуртованих черга ширококрила (М. Рильський). Вправа 82 с. 53 Спіймати облизня — зазнати невдачі. Мокра курка — безвольна, нерішуча людина. Язик заплітається — невиразне або через силу мовлення. Як риба у воді — вільно, упевнено. Вправа 83 с 53 Узяти моду — призвичаїтися, звикнути. Читати нотації — дорікати. Кусати лікті — шкодувати. Наламати дров — вчинити необдумано. Вправа 85 с. 54 Дорогий подарунок План 1. Повернення князя Святослава до Києва. 2. Подарунки захисникам. 3. Пригорща води. 4. Дорогоцінний подарунок. 5. Священна вода. Після перемоги над ворогом Святослав з дружиною повертався до Києва. Старі й малі вітали захисників. Кожний ніс їм подарунок. Хтось підносив свіжу паляницю й духмяний мед. Хтось дарував гострий меч і хутро звіра. А один хлопець нічого не міг подарувати. Тоді побіг він до Дніпра, набрав води у пригорщу й простягнув книзю Святославу. Пильно подивився йому у вічі князь і наказав подати золоту чашу, щоб прийняти цей дорогоцінний подарунок. Вода Славути для кожного українця священна. Вправа 88 с. 56 1. Яка чарівна рідна мова! Хто перелічить в ній слова? Вона прекрасна і казкова, весела, щира і жива! (Н. Красоткіна) 2. Посадіть калину в чистім полі. Хай вона освятить час! Рід наш дуже любить волю. Хай же воля любить нас! (А. Листопад) 3. Як гарно в лісі восени! Кленову гілочку торкни. Вона здригається, бринить, немов струни сталева нить (Н. Стефурак). Вправа 89 с 56 1. Будь відповідальним за кожне своє слово. 2. Потрібно обов'язково ураховувати ситуацію спілкування. 3. Хтось потребує бути серйозним, а, можливо, потрібно пожартувати із серйозним. Вправа 102 с. 62 1. Бабусин пиріг давно пора замінити. 2. Град побив зелені насадження. 3. Прошу, позич мені ручку, бо стержень не пише. 4. У реченні є головні й другорядні члени. | |