16:40 Учням допоміжної школи - повноцінне фізвиховання. | |
Микола Опанасович Козленко (1927-2007) одним із перших серед вітчизняних науковців почав досліджувати проблему фізичного вихо-вання учнів допоміжної школи, що зацікавила його ще під час роботи вчителем фізичної культури. У 1950 р. він вступає до Київського інституту фізичної культури, який закінчує 1954 р. з відзнакою. Піс-ля отримання диплома п’ять років працював учителем фізичної культу-ри в допоміжних школах № 69 та № 161 м. Києва. Творча робота вчите-ля привернула увагу спеціалістів, і йому запропонували вступити до аспірантури Науково-дослідного інституту педагогіки УРСР у відділ дефектології. По закінченні був запрошений на посаду молодшого наукового спів-робітника цього відділу. В 1963 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Особливості рухових порушень в учнів допоміжної школи і шляхи їх виправлення». До 1965 р. працю-вав старшим науковим співробітником відділу дефектології, досліджуючи проблему фізично-го виховання учнів допоміжної школи. 1964 року вийшла його перша праця «Особливості фізичного виховання учнів 1 – 2 класів допо-міжної школи», в 1965 – «Фізичне виховання учнів молодших класів допоміжної школи». В цьому ж році Миколу Опанасовича признача-ють завідувачем сектора фізичного виховання Науково-дослідного інституту педагогіки УРСР, де він досліджує проблему вдосконалення змісту і методів фізичного виховання учнів молодших класів за трирічного терміну навчання. В 1966 р. виходить його книжка «Физическое воспита-ние учащихся младших классов вспомогатель-ной школы», в 1968 – «Фізичне виховання учнів 5 – 8 класів допоміжної школи». В 1970 – 1980 роках під керівництвом М. О. Козленка у відділі фізичного виховання досліджуються комплексні теми «Вдосконалення форм і методів роботи з упровадження фізичної культури в побут шко-лярів» та «Виховання в учнів звички займатися фізичною культурою в повсякденному житті». За результатами досліджень він видає посіб-ник «Фізичне виховання учнів молодших класів» (1977), «Фізичну культуру в побут школярів», «Методичні розробки щодо надання теоретич-них відомостей з фізичної культури для 1 – 11 класів» (1979). Велику увагу М. О. Козленко на-давав підготовці наукових кадрів для відділу фізичного виховання. В 1977 р. під його керівництвом захистили кандидатські дисертації В. Ф. Ново-сельський і М. Д. Зубалій. У зв’язку з проведенням 1980 р. в на-шій країні ХХІІ Олімпійських ігор спів-робітники відділу фізичного виховання під керівництвом Миколи Опанасовича розробили новий масовий спортивний захід – біговий супермарафон, в яко-му до початку Олімпіади брали участь учні загальноосвітніх шкіл, інших на-вчальних закладів та колективів фізич-ної культури. В ці роки збільшується й кількість його друкованих видань. Зокрема, Микола Опана-сович пише методичні розробки «Уроки фізичної культури в перших дослідних класах» (1982), по-сібник «Теорія і методика фізичного виховання у початкових класах» (у співавторстві, 1984), мето-дичний посібник «Школярам звичку займатися фізкультурою» (1985) та ін. У 1983 р. М. О. Козленко починає працювати над докторською дисертацією, для цього він переходить у лабораторію олігофренопедаго-гіки Інституту педагогіки УРСР, на базі якої 1993 р. було створено Інститут дефектології АПН України (нині Інститут спеціальної педа-гогіки НАПН України). Результати його роботи відбилися в нових працях: посібнику «Физи-ческое воспитание учащихся вспомогательной школы» 1987), «Физическое воспитание уча-щихся первых классов шестилетнего возрас-та» (у співавторстві; 1987) та ін. У 1993 р. Микола Опанасович захищає докторську дис-ертацію на тему «Теорія і методика корекційно-розвивальної роботи в системі фізичного ви-ховання учнів допоміжної школи» й отримує ступінь доктора педагогічних наук. Під його керівництвом підготовлено й захищено 12 кандидатських дисертацій з фізичного вихован-ня та дефектології. Він був керівником науково-методичної комісії з фізичного виховання Міністер-ства освіти УРСР, головою Республіканської секції фізичного та військово-патріотичного виховання Педагогічного товариства УРСР, керував Респу-бліканською Радою з координації наукових дослі-джень з фізичного та військово-патріотичного ви-ховання. Його методика з корекційно-розвивальної роботи в системі фізичного виховання широко ві-дома серед учителів фізичної культури допоміжних шкіл України та інших країн світу. Учням допоміжної школи - повноцінне фізвиховання. ЗУбАлІйМикола дмитрович– старший науковий співробітник лабораторії фізичного розвитку4 Інституту проблем виховання НаПН україни, член-корепондент української академії наук, кандидат педагогічних наук, доктор філософії Зубалій М. Д., 2013
| |