17:11 Укр. мова 2 клас. Урок 56. Типи текстів: розповідь, опис, міркування | |
Укр. мова 2 клас. Урок 56. Типи текстів: розповідь, опис, міркуванняМета: формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети; вдосконалювати вміння визначати складові частини тексту; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до тварин. Хід уроку Укр. мова 2 клас. Типи текстів I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання (с. 85, вправа 219) — Прочитайте кінцівку тексту. — Якими ласкавими словами ви звертаєтеся до тата? — Вимовте звуки, які позначає буква я в словах ялинових і Ганнуся. 2. Побудова тексту за поданим планом — Прочитайте речення. Перебудуйте І запишіть текст за планом. Хвиля накрила її і ледве не потопила. Мурашка спустилася до струмка напитись. Вона побачила, що мурашка тоне і кинула їй гілку. Голубка несла гілку. Мурашка сіла на гілку і врятувалася. План 1) Мурашка. 2)Голубка. 3) Порятунок. — Скільки частин буде у вашому тексті? Скільки абзаців? — Як починаємо писати кожен абзац? Перевірка робіт — Прочитайте записаний текст. Доберіть до нього заголовок. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які бувають тексти, будемо вчитися розрізняти їх за видами. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота з дидактичним матеріалом. Колективний аналіз текстів • Ромашка росте у полі. Дівчата полюбляють плести віночки з ромашок. Ромашка символізує доброту, ніжність. • Ромашка — трав'яниста рослина. Рівна, висока з яскравою жовтою голівкою, в білих прозорих пелюстках. • Ромашка — корисна лікарська рослина. Вона лікує людину від застуди. Ромашка відмінний заспокійливий засіб, корисний для здорового сну і відпочинку. Чашка чаю з ромашки на ніч, заспокоїть нерви, зніме напругу, прискорить засипання. — Про що говориться в кожному з текстів? (Проромашку.) — Це у них спільне? — Про що ви дізналися з першого тексту? (Де росте ромашка. Нею прикра шають дівочі віночки. Що вона символізує.) Це розповідь. — Що дізналися з другого тексту? (Який зовнішній вигляд цієї квітки). Це опис. — Про що дізналися з третього тексту? (Яку користь приносить ромашка.) Це міркування. У тексті пояснюється, чому саме ромашка — корисна лікарська рослина. — Які бувають тексти? — Отже, є три типи текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-мір-кування. 2. Виконання тренувальної вправи 220 (с. 85-86) — Прочитайте тексти. — Про кого в них розповідається? (Про зайця.) — Перший текст — це опис чи розповідь? Чому? — Що ви можете сказати про другий текст? (Цс тскстопис, бо в ньому описується зовнішній вигляд зайця.) — Чому заєць на зиму змінює колір свого хутра? — У якому з поданих текстів ви знайдете відповідь на це запитання? (У третьому.) — Як називається третій текст? (Текст міркування) 3. Візьміть до уваги! Ознайомлення учнів з теоретичними відомостями щодо існування типів текстів (с. 86). 4. Каліграфічна хвилинка З з єць заєць 5. Словникова робота Загадка • Від страху тремтить, швидко біжить. — Запишіть відгадку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова заєць. — Запишіть речення. Заєць від куща, а жаба від зайця тікає. — Поясніть, як ви зрозуміли приказку. 6. Продовження роботи над виконанням вправи 220 — Сиишіть друге речення тексту-міркування. — Поясніть, замість якого слова вжито він. — Поділіть на склади слово заєць. Назвіть букви в ненаголошеному складі. 7. Фізкультхвилинка V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. додаток на с. 92) VI. Підбиття підсумків. Укр. мова 2 клас. Типи текстів — З якими типами текстів ви ознайомилися на уроці? — Які тексти (описи чи розповіді) найчастіше трапляються в нашому мовленні? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 86, вправа 221. За вибором скласти опис снігура або текст-міркування «Чому ця пташка так називається?». ДОДАТОК ДО УРОКУ 1. Творча робота Складання опису зайчика за питаннями та поданими словами — А тепер спробуйте самостійно описати зайчика. Який він? Запитання: Хто такий зайчик? Що у нього на маківці? Які зубки має гри- зунчик? Яка у нього шубка? Як дивляться великі очі? Які лапки має вухань? Який у зайця хвостик? Який звірок зайчик? Словник: дика тваринка; два довгих вушка; гострі та міцні; пухнасту, шовкову; насторожено; передні короткі, а задні довгі; куций, не заважає бігати; миролюбний. — Прочитайте складений текст. — Яку назву ви до нього придумали? — За допомогою яких слів ви зв'язали в тексті перше і друге речення? (Зайчик — у нього) — Третє і четверте речення? (Гризунчик — він) — Як інакше ви називали зайчика, щоб уникнути повторів у тексті? (Зайчик, дика тваринка, гризунчик, вухань, звірок) Висновок. Щоб наше мовлення було правильним, слід уникати повторів. Щоб зв'язати речення між собою, не слід повторювати одне й те саме слово багато разів. Його можна замінити іншим. 2. Тестування «Так чи ні?» • Текст складається з речень? • До тексту неможливо дібрати заголовок? • Речення в тексті не зв'язані за змістом? • Текст можна поділити на частини? • У тексті речення розміщені в певній послідовності? • Кожна нова частина тексту починається з абзацу? | |