14:55 Укр. мова 2 клас. Урок 90. Питальні речення | |
Укр. мова 2 клас. Урок 90. Питальні реченняМета: дати учням уявлення про питальні речення; вчити інтонаційно виділяти в реченнях слова, найважливіші для висловлення думки; розвивати усне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи. Хід уроку Укр. мова 2 клас. Питальні речення I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Прочитайте складені речення. — Як ви відокремили одне речення від іншого на письмі? (Крапками) — Як ви відокремили одне речення від іншого в усному мовленні? (Паузою, зниженням голосу.) — Як називаються такі речення? (Розповідними) 2. Гра «Слова загубились» — Доповніть речення словами з довідки. Запишіть їх. Зацвіли перші... квіти. На деревах розпустились... Над квітами літають... Як гарно...! (Весняні, листочки, метелики, навесні) — Скільки речень ви записали? Доведіть, що це речення. — Прочитайте розповідні неокличні речення; розповідні окличні речення. — Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного неокличного речення? — Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного окличного речення? 3. Гра «З якої професії?» — Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів'я та приказки. • Куй залізо, поки гаряче. (Коваль) • Жартуй глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар) • Порожня бочка горить, а повна мовчить. (Бондар) — Це старі слова. — Хто керує автомобілем? (Шофер) — Це слово прийшло до нас із французької мови. 4. Каліграфічна хвилинка — Запишіть каліграфічно словосполучення. Професія шофер, дякувати (кому?) (шофер), працювати (ким?) (шофер). — Вимовляйте швидко і правильно. Я — шофер. Оце — мотор. Рама, фара, світлофор. Л. ПервомаІїський — Яке це речення за метою висловлювання та інтонацією? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні ми будемо вивчати питальні речення, навчимося правильно інтонувати їх. IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 132-133) Вправо 1 — Прочитайте виразно вірш. (Вибіркове читання речень.) — Прочитайте розповідне речення. — Як ви його розумієте? — Що означає слово контрабас? Словник Контрабас — це найбільший струнний музичний інструмент. — Прочитайте речення, у яких про щось запитують. — Як ви вважаєте, як такі речення можна назвати? (Питальними) — Який знак стоїть у кінці таких речень? Загадка • Він після речення, цитати Вмостився схожий на гачок. Всіх нас примушує питати, А сам ні пари з вуст — мовчок! (Знак питання) Висновок. Речення, в якому про щось запитується, називається питальним. У кінці питального речення ставиться знак питання. — Випишіть питальні речення. Ознайомлення з правилом (с 133) — Яке речення називається питальним? — Що ставимо в кінці питального речення? 2. Цікаво знати! У розмові двох осіб речення-запитання і речення-відповіді називаються репліками. 3. Робота в групах Вправа 2 (с 133-134) — Прочитайте діалог метелика з хмарками. Переказ тексту за питаннями вчителя. Учитель ставить питання кожній групі. — Де жив метелик? — Кого він зустрів? — Про що він їх запитав? — Що відповіли метелику хмаринки? — На що перетворилися променисті хмаринки? — Як ви розумієте словосполучення хмаринки-водовози? Вибіркове списування — Випишіть з тексту питальні речення. — Які розділові знаки ставимо в кінці такого речення? 4. Робота в парах Вправо 3 (с 134) — Складіть за схемами питальні речення. (Один учень запитує, інший — відповідає.) — Де живе метелик? (Метелик живе на озері.) — До кого звернувся метелик? (Метелик звернувся до хмар.) — У кого гостював метелик? (Метелик гостював у хмаринок.) Фізкультхвилинка Всі піднесли руки — раз! На носках стоїть весь клас, Два присіли, руки вниз. На сусіда подивись. Раз! — і вгору, Два! — і вниз. На сусіда подивись. Будем дружно ми вставати, Щоб ногам роботу дати. Раз — присіли, два — піднялись. Хай мужніє ваше тіло. Хто старався присідати, Може вже відпочивати. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Інтонування речень Вправа З (с 135) — Прочитайте виразно народну пісню. — Які розділові знаки ви поставите замість трьох крапок? — Прочитайте вголос спочатку запитання, а потім — відповідь. — Вимовляйте з більшою силою голосу виділені слова. Висновок. У питальних реченнях голос підвищується на тому слові, на яке треба дати відповідь. — Спишіть перші два запитання і відповіді на них. 2. Робота в групах Вправа 1(с 134-135) — Прочитайте текст, дотримуючись правильної інтонації. — Перекажіть прочитане. — Скільки питальних речень у тексті? Скільки розповідних? — Поясніть, які букви пропущені в першому абзаці. — Випишіть назви тварин та їхні клички. — Виконайте звуко-буквений аналіз слова джміль. VI. Підсумок уроку. Укр. мова 2 клас. Питальні речення — З якими новими реченнями ви ознайомилися на сьогоднішньому уроці? (Питальними) — Чому ці речення називаються питальними? (Бо в них про когось чи про щось запитується.) — Що ставимо в кінці питальних речень? (Знак питання) VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ — Складіть усний діалог ромашки й метелика, які жили в квітковому будинку. — Поміркуйте, про що могла запитати ромашка? Що їй міг відповісти метелик? | |