14:58 Укр. мова 2 клас. Урок 91. Спонукальні речення | |
Укр. мова 2 клас. Урок 91. Спонукальні реченняМета: розширити знання учнів про речення; дати уявлення про спонукальне речення, форми спонукання; розвивати вміння інтонувати спонукальні речення; виховувати бережливе ставлення до книг. Хід уроку Укр. мова 2 клас. Урок 91. Спонукальні речення I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Зачитайте складені діалоги. — Які речення використовували, коли запитували? — Які речення використовували, коли відповідали? 2. Робота за малюнком Учитель демонструє малюнок лисиці. — Складіть відповіді на запитання, використовуючи опорні слова. Запишіть у зошит. Хто це? Це... Яка вона? Вона... та... Який у неї хвіст? У неї хвіст... (Хитра, спритна, пухнастий) 3. Коментоване письмо На дошці вчитель вивішує картку-підказку. (Початок речення питу з великої букви. У кінці речення ставлю... тому, що це речення... За інтонацією це речення...) Настав вечір... Хіба вже вечір... Який чудовий вечір... III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні ми ознайомимося із ще одним видом речень. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці цих речень. IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Хвилинка каліграфії — Запишіть прислів'я. Як ви розумієте його зміст? У д__тини заболить пальчик, а в матері — серце. — Уставте пропущену букву. Поставте наголос. 2. Словникова робота — Знайдіть і запишіть слова, споріднені до слова дитина. Виділіть у цих словах корінь. Дитячийюнакдитинстводівчадитинкамаля 3. Гра «Знайди "зайве" речення» Кожна тваринка ховається від своїх ворогів. Білка на дереві легко втече від ворога. Зайцю допоможуть швидкі ноги. Діти читали цікаву книгу. У їжака свій захист — колючки. — Яке речення "зайве"? {Діти читали цікаву книгу.) — Запишіть його. — Про що в ньому розповідається? (Про книгу) — Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне) — Перебудуйте речення так, щоб воно стало питальним. (Що читали діти?) — Запишіть це речення. Який розділовий знак поставили в кінці речення? 4. Ознайомлення зі спонукальним реченням — Прочитайте «зайве» речення так, щоб у ньому звучала порада школярам читати книжки. (Діти, читайте цікаві книжки!) — А де можна читати книги? (У бібліотеці) — Запросіть дітей до бібліотеки. (Дорогі друзі, приходьте, будь ласка, до бібліотеки.) — Як треба поводитися з книгою? Спробуйте скласти речення, щоб у ньому прозвучав заклик. (Будь обережним з книгами! Не рви їх!) Висновок. У нашій мові ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога, наказ. Такі речення називаються спонукальними. — Який же знак може стояти в кінці спонукального речення? Що за знак — стрункий, мов спис. Він над крапкою завис. Спонука до поклику, Хто ж бо він?.. (Знак оклику). Д. Білоус 5. Робота за підручником (с. 135-136) Вправа 7 — Прочитайте примовки. До кого звертаються в примовці? (До Гриця) Це слово — звертання. — До якої дії спонукають Гриця? — Що означає слово спонукати? Словник Спонукати — змушувати, прохати, заохочувати до якоїсь дії, певного вчинку. — Спишіть речення, у якому звучить спонукання до дії. — Який розділовий знак пишемо в кінці речення? Ознайомлення із правилом (с 136) — Які речення називають спонукальними? — Який розділовий знак ставимо в кінці спонукального речення? Фізкультхвилинка V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. додаток на с 62) VI. Підсумок уроку. Укр. мова 2 клас. Урок 91. Спонукальні речення Гра «Мікрофон» — Речення, в якому висловлюється спонукання, називається... — У кінці спонукального речення може стояти ... — Знак оклику ставиться тоді... VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ — Виписати розповідне речення із вправи 3 (с. 136). — Виконати звуко-буквений аналіз підкресленого слова. ДОДАТОК ДО УРОКУ 1. Робота за підручником (с. 136) Вправа 2 — Прочитайте уривок із казки "Ріпка". — Прочитайте слова дідуся. Як ви гадаєте, яке це речення? — Запишіть його в зошит. Самостійна робота — Доповніть і запишіть слова бабусі. — Яке це речення? 2. Гра «Шифрувальник» люблю, я, українську, мову. — Складіть речення зі слів, розташувавши їх у певному порядку. — Яке речення у вас вийшло? 1 варіант. Перебудуйте це речення на питальне. 2 варіант. Перебудуйте це речення на спонукальне. 3. Продовження роботи за підручником Вправа З — Прочитайте виразно вірш. — Доведіть, що горобчик працьовитий. — Прочитайте спонукальне речення. До кого звертається автор? — Поясніть правопис слова пір'їнку. Списування із завданням — Спишіть питальні речення із вправи 3. — Відшукайте в тексті слово, яке відповідає схемі, поданій у підручнику нас. 136. (Горобець) — Виконайте його звуко-буквений аналіз. Вимовте дзвінкі і глухі звуки в цьому слові. 4. Вірш-порада Спонукань не жди ніколи. Своєчасно йди до школи. Будь привітним до батьків. Заступайсь за малюків! К. Мухаммаді — Скільки речень у вірші? — Які це речення? Для чого вони служать? | |