укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 11 » Українська література 5 клас. Урок 12
08:47
Українська література 5 клас. Урок 12

Українська література 5 клас. Урок 12

Урок 12. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
Мета:
- Навчальна: проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; визначити їхнє значення для творів.
- Виховна: виховувати інтерес до пізнання народної мудрості, шанування традицій.
- Розвивальна: розвивати кругозір, вміння логічно висловлювати думки та аналізувати вивчений матеріал. 
Тип уроку: комбінований. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

— ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Яке місце посідає у вашому житті взаємодопомога?
- Чи можете ви назвати себе справжнім другом? Обґрунтуйте
свою думку. ? Які фантастичні елементи вивчених казок ви запам'ятали?
3. Актуалізація опорних знань
- Яких персонажів вивчених казок ви вважаєте смішними? Обґрунтуйте свою думку. - Що потворного ви зустріли в цих казках? - Які елементи реальності та краси ви побачили в казках?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве та потворне зустрічається в казках дуже часто і саме парами, щоб чіткіше було зрозуміло, який герой належить до якої категорії. Розглянемо це на прикладах казок, які ми вже з вами встигли вивчити.
2. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
Пригадайте, які з елементів належать до якого твору.
Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надприродними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горілку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»); здатність перекидатися на тварин та речі; здатність оживляти попіл та перетворювати його на працьовитого парубка; здатність тварин розмовляти («Ох»); чорти та їхні чарівні лиходійства («Про правду і кривду»).
Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа (усі твори).
Смішне: подорож Марусі до пана («Мудра дівчина»); розмова щуки з окунем («Ох»); як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).
Страшне: гнів Охат («Ох»), вбивство чортами дядька («Про правду і кривду»).
Красиве: царівни («Про правду і кривду», «Ох», «Летючий корабель»); чуйність Марусі («Мудра дівчина»).
Потворне: байдужість пана («Мудра дівчина»); жадібність дядька («Про правду і кривду»); користолюбство Оха («Ох»), пихатість царя («Летючий корабель»).
3. Тренінг «Згадати все»
Визначте героя та твір за цитатою:
- «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа — нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)
- Ет, що тут цієї води! Мені й на один ковток не стане». (Обпи-вайло, «Летючий корабель»)
- «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». {Дядько, «Про правду і кривду»)
- «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» (Брати, «Летючий корабель»)
- «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)
- «Ходжу по світу, з біди людей виручаю». (Сивий дідуган, «Летючий корабель»)
- «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)
- «Слухаю, чи вже позбирались до царя на обід люди». (Слухало, «Летючий корабель»)
- «Куди ти підеш? Там тебе й вовки з'їдять!» (Мати, «Летючий корабель»)
- «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)
2. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках
Пригадайте, які з елементів належать до якого твору.
Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надприродними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горілку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»); здатність перекидатися на тварин та речі; здатність оживляти попіл та перетворювати його на працьовитого парубка; здатність тварин розмовляти («Ох»); чорти та їхні чарівні лиходійства («Про правду і кривду»).
Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа (усі твори).
Смішне: подорож Марусі до пана («Мудра дівчина»); розмова щуки з окунем («Ох»); як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).
Страшне: гнів Охат («Ох»), вбивство чортами дядька («Про правду і кривду»).
Красиве: царівни («Про правду і кривду», «Ох», «Летючий корабель»); чуйність Марусі («Мудра дівчина»).
Потворне: байдужість пана («Мудра дівчина»); жадібність дядька («Про правду і кривду»); користолюбство Оха («Ох»), пихатість царя («Летючий корабель»).
3. Тренінг «Згадати все»
Визначте героя та твір за цитатою:
- «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа — нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)
- Ет, що тут цієї води! Мені й на один ковток не стане». (Обпи-вайло, «Летючий корабель»)
- «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». {Дядько, «Про правду і кривду»)
- «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» (Брати, «Летючий корабель»)
- «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)
- «Ходжу по світу, з біди людей виручаю». (Сивий дідуган, «Летючий корабель»)
- «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)
- «Слухаю, чи вже позбирались до царя на обід люди». (Слухало, «Летючий корабель»)
- «Куди ти підеш? Там тебе й вовки з'їдять!» (Мати, «Летючий корабель»)
- «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)
По горизонталі: 1. Улюблене місце відпочинку ледачого сина. (Піч) 2. Як батьки називали сина, який нічого не хотів робити? (Ледащо) 3. Яка дівчина стала дружиною парубка? (Царівна) 4. Одне з ремесел, якого навчався син. (Шевство) 5. Скільки грошей заробив батько, коли продав сина в подобі хорта? (Триста) 6. Що виторгував циган у батька? (Недоуздок) 7. Як зветься людина, яка працює на іншу людину? {Наймит) 8. На кого перекидалися в казці і парубок, і Ох? (Півень) По вертикалі: 1. Предмет, на який перекидався син. (Перстень)
5. Рубрика «Лист казковому персонажу»
Учні, розподілені на команди, обирають за жеребом персонажів та тематику листів до них серед таких.
1. Лист до Марусі: «Я захоплюсь твоєю мудрістю, але на твоєму місці я би вчинила так...»
2. Лист до дурня: «Гарно мати добрих друзів, але якби ти виконував завдання сам, то...»
3. Лист до Оха: «Ти злий та користолюбивий, але якби ти відпустив парубка через рік, як і обіцяв, то...»
4. Лист до дядька: «Мені здається, що якби на місці небожа був ти та підслухав чортів, то...»
Обсяг твору — близько 10 речень.
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Як ви зрозуміли, усі ці елементи тісно пов'язані між собою, тому саме разом вони утворюють неповторний і чарівний світ казки.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до конкурсу виразного читання казок.