09:08 Українська література 5 клас. Урок 20 | |
Українська література 5 клас. Урок 20Урок 20. Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника та його фантастичні казки Мета: - Навчальна: ознайомити учнів із творчістю та життєвим шляхом В. Коро-лева-Старого і його фантастичними казками. - Виховна: виховувати вміння уявляти прочитаний матеріал, фантазувати. - Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання - Які події казки «Фарбований Лис» вам запам'ятались найкраще? Чому? - Які висновки ви зробили для себе, прочитавши цю казку? - Чи могла така ситуація, як у випадку з обманом Лиса, трапитися в реальному житті? Обґрунтуйте свою думку. 3. Актуалізація опорних знань - Що ви знаєте про письменника В. Королева-Старого? Які твори він писав? ? Яку казку, на ваш погляд, можна вважати фантастичною? Що для цього потрібно? II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Розповідь про життя письменника (матеріал для вчителя) Василь Королів-Старий (справжнє ім'я — Василь Костьович Королів) народився в с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 р. Навчався в Полтавській духовній семінарії, продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії. Згодом журналістика та видавнича справа стали основними в діяльності молодого літератора: він працював редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар». Після революційних подій в Україні на початку XX століття, 1919 р. Королів-Старий емігрував до Чехословаччини, де викладав в Українській сільськогосподарській академії і водночас займався літературною творчістю. За кордоном почав писати й художні твори. У 20-ті роки з-під його пера виходять художні твори: роман «Хмелик» (Прага, 1920), збірка казок «Нечиста сила» (Київ, 1923), п'єса-казка «Русалка-жаба» (Львів, 1923) та ін. Найповніше розкрився талант письменника в збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади свого дитинства, переосмислити образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу», по-новому зобразити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу». Майже чверть століття письменник перебував за межами України. Його долю розділила і дружина — українська письменниця Наталена Королева. Свій життєвий і творчий шлях Василь Королів-Старий завершив у містечку Мельник (Чехія) 11 грудня 1943. 2. Короткі відомості про фантастичні казки В. Королева-Старого Фантастичні казки Василя Королева-Старого подібні до народних казок. Однак літературна казка має свої особливості, що відрізняють її від народної. Читач бачить те, що відбувається, очима автора, який ділиться з нами життєвими спостереженнями. Так, мудрий погляд Королева-Старого на життя вчить читачів справедливо оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті. Ще одна особливість літературної казки — не традиційна для жанру казки мова зі сталими зворотами, а індивідуальна, авторська. У Королева-Старого вона витончена, шляхетна й трохи іронічна. Без сумніву, Королів-Старий — талановитий письменник. Його талант виявився передусім у вмінні пильними очима придивлятися до всього, що його оточувало. Він помічав те, чого не бачили інші. Змальовуючи створіння, які «невидимо живуть обіч з нами», Королів-Старий намагався розширити межі уявлення про довколишній світ природи й людини. В оповіданні «Хмелик», що не видане ще й досі в Україні, розповідається про долю юнака з Полтавщини, якому довелося покинути рідну землю, блукати світами, зазнаючи поневірянь. У казках «Потерчата» та «Хуха-Моховинка» головними героями виступають міфічні істоти. Згідно з повір'ями наших предків, потерчата — душі дітей, які померли нехрещеними й стали болотяними вогниками. Домовик — охоронець домашнього вогнища та родинних святинь, а Хуха — міфічна істота, пухка, як мох, інколи з'являлась перед очима людей, коли, добре натомившись, вони казали: «Хух!». Усі названі герої наділені автором найкращими людськими рисами: Домовик і потерчата рятують п'яненького дяка Оверка від загибелі, Хуха-Моховинка, забувши про заподіяне їй зло, рятує від смерті діда-дереворуба. Ці казки навчають добра та взаємодопомоги. 3. Кросворд «Життя та творчість В. Королева-Старого» По горизонталі: 1. П'еса-казка, що з'явилась у Львові 1923 р., це — «Русалка-...» (жаба). 2. Міфічна істота, пухка, як мох, інколи з'являється перед очима людей, це ... (Хуха). 3. Ким письменник працював у видавництві «Час»? (Редактор) 4. Як звали його дружину? (Наталена) 5. Яка частина повного імені автора є псевдонімом? (Старий) 6. Яка подія змусила його емігрувати? (Революція) 7. У якій країні автор доживав свій вік? (Чехія) 8. У якому закладі автор навчався в Полтаві? (Семінарія) 9. Душі дітей, які померли нехреще-ними й стали болотяними вогниками, це... (потерчата). 10. Назвіть його роман, який було опубліковано в Празі 1920 р. («Хмелик*) 11. Який рівень мав Український сільськогосподарський заклад, у якому письменник викладав за кордоном? (Академія) 12. Назва селища, де народився письменник. (Ладан) По вертикалі: 1. Одна з основних сфер діяльності молодого літератора. (Журналістика) 4. Гра «Казка про фантастичні пригоди» Дві команди учнів самостійно обирають фантастичний персонаж (фея, лісовик, мавка, хуха, домовик тощо), по одному на кожну команду. Це буде головний герой казки. Далі вони складають фантастичну казку про його пригоди за планом: 1. Опис головного героя (його зовнішність, магічні вміння). 2. Місце перебування (описати місцевість, де живе герой). 3. Що трапилось з героєм (описати події або ситуації, у яких брав участь герой). 4. Помічники (другорядні герої, які йому допомагали) 5. Кінцівка (чим завершились пригоди героя). Час складення казки — 5-10 хв, перемагає та команда, яка краще впорається із завданням. IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Фантастичні казки приваблюють нас своєю незвичністю. За допомогою казкових персонажів та їхніх магічних властивостей вони демонструють нам, як треба чинити в різноманітних ситуаціях. V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Прочитати казку «Хуха-Моховинка». Підготувати план твору, знайти описи зовнішності головних героїв. | |