укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 11 » Українська література 5 клас. Урок 21
16:02
Українська література 5 клас. Урок 21

Українська література 5 клас. Урок 21

Урок 21. Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в казці. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Теорія літератури: портрет
Мета: 
- Навчальна: ознайомитись з ідейно-художнім змістом казки «Хуха-Моховинка», визначити в ній елементи добра і зла, проаналізувати портрети персонажів. 
- Виховна: виховувати любов до природи, бажання захищати слабших,
вчиняти по совісті. 
- Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення, кругозір. 
Тип уроку: комбінований. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, схема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Про що йдеться в казці «Хуха-Моховинка»? Коротко опишіть
події за своїм планом, т Які фантастичні істоти є персонажами казки?
3. Актуалізація опорних знань
- Що таке портрет героя? Навіщо він потрібен? - Яких добрих та поганих фантастичних істот ви знаєте? - Як мова автора змінюється у разі опису зовнішності добрих та поганих персонажів? Наведіть приклади з тексту.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе»,— саме це є відповіддю на запитання, як обирати між добром і злом. Кожна людина повинна пам'ятати: які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, потрібно насамперед розібратися в собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною.
Вивчаючи казки В. Королева-Старого, ми мимоволі замислюємось над питанням, що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Письменнику вдається прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і другорядних персонажів, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті.
2. Читання та опрацювання казки «Хуха-Моховинка»
2.1. Пояснення назви та додаткова інформація за змістом казки.
Хухи — лісові добрі духи в слов'янській міфології, що за своїм зовнішнім виглядом схожі на маленьких пухнастих звірків. Свої маленькі будинки-нори хухи, як вважали слов'яни, облаштовують між корінням лісових дерев. Зимою, як і більшість тварин, хухи впадають в сплячку і сплять аж до весни.
Хухи мають здібність змінювати забарвлення своєї шерсті в залежності від того місця, де вони перебувають. Якщо вони перебувають серед трави, їхня шерсть стає зеленою, а якщо серед осіннього листя, піску чи старої хвої — жовтою, серед весняних кущів глоду — рожевою, біля вересу — ліловою, на снігу — білою, а у воді — прозорою.
Хухи рідко спілкуються з людьми, але коли спілкуються то стають для людей невидимими. А побачити їх можуть тільки люди з добрим серцем і світлою душею, люди, що ніколи й нікого не ображають. Хоча дехто вважає хух мстивими і злими духами, які можуть і шкодити людині, проте існує багато історій про те, що ці духи часто допомагають мандрівникам, що заблукали в лісі, знайти правильну дорогу. Крім цього, вони нерідко попереджують про небезпеку, що чатує на мандрівників у лісі.
2.2. Тема: зображення життя добрих фантастичних істот у тісному взаємозв'язку з жорстоким світом людей.
2.3. Ідея: уславлення доброти, чуйності, взаємодопомоги; обурення жорстокістю та несправедливістю.
2.4. Виразне читання уривків казки, особлива увага — описам зовнішності песонажів.
2.5. Опрацювання казки «Хуха-Моховинка» у формі бесіди за питаннями:
- Якою була Хуха у дитинстві? Наведіть цитати з тексту казки «Хуха-Моховинка».
- Чи впливала місцевість, у якій жили Хухи, на їхні назви? Під-твердьте свою думку цитатою з тексту.
- Як реагують Хухи на всілякі негаразди в житті? Про наявність яких якостей це свідчить?
- Яка халепа сталася з домівкою Моховинки? Чим все закінчилося для Хухи?
- 3 ким потоваришувала Хуха в пошуках нової домівки? Які стосунки між ними склалися?
- Чому дід-лісоруб не любив Хух? Що він казав про них? Чи мав він рацію, на вашу думку?
- Що змусило її' повернутись до лісу? Чи справедливо з нею обійшлися?
- Як віддячила Моховинка діду-лісорубу? Чому вона це зробила? Обґрунтуйте вашу думку.
- Яких ще казкових істот ви зустріли в цьому творі? Знайдіть цитати з їхнім описом.
2.6. Інформаційне ґроно «Аналіз портрета Хухи-Моховинки». Знайдіть у тексті описи Хухи-Моховинки та розподіліть інформацію з них за схемами:
їв.— характеристики, що описують зовнішність Хухи; II в.— характеристки, що описують характер Моховинки.
3. Короткі відомості про «нечисту силу»
У народних повір'ях зустрічається ще багато «нечистої сили», з деякими представниками ми вже познайомились завдяки творам В. Королева-Старого, тож давайте розглянемо інших.
Водяник був на вигляд як старезний дід, покритий водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перетворюватися на різні істоти - дитину, козла, собаку, качура, рибу. Цей володар річок, ставків та водоймищ головував над русалками та опікувався рибами. Жив здебільшого у вирах річок, коло млинів. Розгнівавшись, міг руйнувати греблі, млини, розливати річки, топити людей.
Лісовик уявлявся українцям у вигляді трохи здичавілого пастуха. Він пасе свою череду — вовків, зайців, оленів — і полюбляє жартувати над людиною: відбере в неї пам'ять — і людина заблукає в лісі, а лісовик радіє, гучно сміється і плескає в долоні. Але його витівки незлі й рідко коли закінчуються драматично.
Русалки — це вродливі дівчата, котрі живуть на дні річок у чудових кришталевих палацах. Уночі, коли сходить місяць. Русалки виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Чудовим співом вони заманюють юнаків чи дівчат, затягують їх у воду і залоскочують.
Розпізнати Відьму дуже важко: вона могла бути бабою і дівчиною, красивою і потворною, набували вигляду тварин або речей. Для розпізнання Відьом застосовувалися спеціальні магічні прийоми та засоби. їх звинувачували найчастіше в тому, що вони псували чужих корів, забираючи в них молоко. Повсюдно вірили, що Відьми накликають на людей хвороби, спричиняють неврожаї. Відомі повір'я про те, що Відьми влаштовують свої регулярні зборища (шабаші) на голих вершинах гір. Особливо багато легенд існувало про Лису гору в Києві, куди в ніч на Івана Купала зліталися Відьми не лише з ближньої околиці, а й із віддалених місцевостей.
4. Теорія літератури
Портрет (фр. рогігаіі, від старофранц. рогігаіге — «зображувати риса до риси») — один із засобів художньої характеристики, коли письменник розкриває характер своїх героїв та показує своє ставлення до них зображенням їхньої зовнішності, одягу, жестів та поведінки.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1.  Який характер мала Хуха?
А Злий, зухвалий;                       Б непосидющий, ледачий;
В лагідний, слухняний;               Г  грубий, примхливий.
2. Як Хухи називають людей?
А «Вищі створіння»;                    Б «люди»;
В  «господарі»;                           Г   «істоти».
3.  Чому немає Хух-болотянок?
А Бо Хухи не люблять вогкого; 
Б бо їм не подобається ця назва; 
В бо вони так далеко не селяться; 
Г  бо вони є лише лісові.
4.  Коли Хухи змінюють місце проживання?
А Постійно, бо вони кочують з місця на місце; 
Б коли вони облюбують інше місце;
В ніколи, бо вони з роду в рід живуть по одних і тих самих місцях; 
Г  коли щось зруйнує їхню домівку.
5.  Хто доглядав за бором, у якому жила Моховинка? 
А Лісник;                                       Б інші Хухи;
В лісоруб;                                      Г лісовик.
6.  Що насправді побачила Моховинка, прокинувшись одного дня? 
А Імлу;                                          Б густий туман;
В перший сніг;                              Г срібну пелену.
7.  Як мудрий і досвідчений Хо-Суковик порадив Моховинці рятувати свою домівку?
А Атакувати лісоруба зграєю Хух;
Б покликати на допомогу лісника;
В перенести домівку до іншого дерева;
Г  звернутися за допомогою до лісових мешканців.
8. Де Моховинка знайшла собі нову домівку?
А її запросили до себе рідні;      
Б в іншому дереві в лісі; 
В у домі лісника;                         
Г у хліві на узліссі.
9.  Чим годувалась Моховинка в новому домі?
А Недоїдками;                                Б крихтами хліба;
В медом;                                        Г сіном.
10. Яке нещастя трапилося одного дня в хліві? 
А Коза заплуталась у сітку; 
Б господар забув нагодувати худобу; 
В кози втекли до лісу; 
Г хлів зруйнували.
11.3 ким потоваришувала Моховинка? 
А 3 дітьми господаря; 
Б з дідом-лісоруб ом; 
В з домашніми комахами; 
Г з господарем та його дружиною.
12. Чому Моховинці довелося повернутись до лісу?
А Дід-лісоруб поранив її;             Б господар прогнав її;
В рідні дуже сумували за нею;     Г тому що скінчилась зима.
2. Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Якою я уявляю Хуху-Моховинку?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «В болоті не без чорта»?
3.  Що ви знаєте про Водяників? Наведіть приклади творів, де вони зу стріча ються.
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи хотів би я стати Хухою?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Щоб чорт та богу молився!»?
3.  Що ви знаєте про Лісовиків? Наведіть приклади тврів, де вони зустрічаються.
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Навіть «нечиста сила» може бути доброю» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Хто ворожить, той душею наложить»?
3.  Що ви знаєте про Домовиків? Наведіть приклади творів, де вони зу стріча ються.
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи існують Хухи насправді?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Чорт ладану боїться»?
3.  Що ви знаєте про Русалок? Наведіть приклади творів, де вони зу стріча ються.
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи потрібно відповідати добром на зло?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Біс та його діти панують у світі»?
3.  Що ви знаєте про Відьом? Наведіть приклади творів, де вони зу стріча ються.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Казка про «Хуху-Моховинку» навчає нас, що не треба боятися того, чого ти не бачиш, та звинувачувати когось без доказів, треба завжди допомагати тим, хто цього потребує, навіть своїм ворогам, а на зло — відповідати добром заради перемоги світлих сил.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ознайомитися з біографією та творчістю В. Симоненка. Читати твір «Цар Плаксій та Лоскотон», вміти аналізувати образи головних персонажів.