16:05 Українська література 5 клас. Урок 22 | |
Українська література 5 клас. Урок 22Урок 22. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікава сторінка з життя митця. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона. Теорія літератури: віршована мова, рима, строфа Мета: - Навчальна: ознайомити учнів із біографічною довідкою В. Симоненка, опрацювати казку «Цар Плаксій та Лоскотон», визначити різницю життєвих позицій царя Плаксія і Лоскотона; вивчити поняття «віршована мова», «рима, «строфа». - Виховна: формувати оптимістичний погляд на життя. - Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал. Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину. Василь Симоненко ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання - Чи потрібно відповідати добром на зло? Обґрунтуйте свою думку. - Що цікавого ви дізнались про письменника В. Симоненка? ? Про що йде мова у казці «Цар Плаксій та Лоскотон»? 3. Актуалізація опорних знань - Які емоції ви знаєте? Чи подобається вам сміятись? А плакати? - Про що говорять вам імена головних героїв казки? Обґрунтуйте свою думку. II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Цікава сторінка з життя митця (матеріал для вчителя) Василь Андрійович Симоненко народився 8 січня 1935 р. в с. Бі-ївці Лубенського району на Полтавщині в селянській родині. Зараз його хата знаменита — тут знаходиться сільський музей Симоненка — іще бідний і необжитий, але обставлений нехитрими речами його дитинства. Був вдячний матері за любов та ласку, й дідові, який замінив йому батька та зумів передати малому онукові всю правду про свій рід і народ. Саме тому згодом Симоненко став справжнім літописцем свого народу. У школі був найкращим учнем, багато читав і писав вірші. Вищу освіту здобував, навчаючись на факультеті журналістики Київського університету ім. Т. Г. Шевченка. У Черкасах найповніше розкрився його самобутній талант поета і журналіста. Він працював в обласній газеті «Черкаська правда», потім очолював відділ пропаганди при новоствореній газеті «Молодь Черкащини», а пізніше здібного журналіста призначили власним кореспондентом республіканської «Робітничої газети» по Черкаській області. Нещодавно в центрі Черкас з'явилась вулиця Симоненка на згадку про внесок письменника у літературне життя міста. За життя поета вийшла друком лише одна його збірка — «Тиша і грім» (1962). Непростий шлях долали його наступні книжки письменника — «Земне тяжіння» (1964), збірка новел «Вино з троянд» (1965), «Поезії» (1966), «Лебеді материнства» (1981). Вже перші поезії В. Симоненка, надруковані в газетах і журналах, засвідчили, що в літературу прийшов поет незвичайного хисту й високої громадянської свідомості. Просте і пристрасне, розважливе і гостре Симоненкове слово відновлювало в душах людей віру в найсвятіші ідеали, повертало їм втрачену Батьківщину, стверджувало цінність людини та її індивідуальності. Поет талановитий. принциповий, В. Симоненко мав власний погляд на речі, своє розуміння сутності людини, бажаної гармонії буття. В. Симоненко звертався до різних жанрів та форм. Він — автор громадської й патріотичної лірики, гумористичних і сатиричних творів, прозових творів казок для дітей, щоденникових записів. Його відомі вірші «Лебеді материнства», «Жорна», «Баба Они-ся», «З дитинства», «Піч», «Дід умер», «Мій родовід», «Злодій», «Я», «О земле з переораним чолом» та інші твори поета ми називаємо класичними, хрестоматійними. А його веселі, повчальні казки сьогодні знають мільйони дітей не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Подією в житті Симоненка стало обговорення його поезії на творчому вечорі в республіканському будинку літераторів 8 грудня 1963 р. М. Рильський високо оцінив творчість молодого поета. Можна сказати, що це був злет у творчій долі митця, але 14 грудня 1963 року Василя Симоненка не стало. 2. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона У казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон» зображено країну Сльозолий, якою правив цар Плаксій. Усе його велике сімейство було дуже схожим на нього: «всі сльозливі через край». Цар вимагав, щоб у країні плакали «всі діти, бо сміятись і радіти у моєму царстві — ні!». І зовсім непереливки було б мешканцям цієї чарівної країни, якби не жив серед них «добрий дядько Лоскотон». Його всі дуже любили за лагідну веселу вдачу, він приносив «до усіх голосний та щирий сміх». І навіть коли доброго чарівника ув'язнили посіпаки царя, прості люди допомагають йому звільнитися, за що Лоскотон віддячив сповна — «розвалив поганський трон». Головні герої казки — Лоскотон і цар Плаксій — мають абсолютно протилежні погляди на життя. Як Добро і Зло, вони постійно сперечаються між собою за владу над людьми. Плаксій хоче, щоб люди страждали та повсякчас плакали, а Лоскотон навпаки — намагається звеселити усіх, подарувати гарний настрій та щастя. Показовий фінал казки, де «Цар Плаксій помер від сміху», а Лоскотон «живе й понині!» — демонструє нам авторське бачення перемоги Добра над Злом. 3. Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» 3.1. Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати. 3.2. Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі. 3.3. Виразне читання казки, особлива увага приділена описам песонажів. 3.4. Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» у формі бесіди за питаннями: - Опишіть усіх персонажів казки за допомогою цитат. Хто з них втілює добро, а хто — зло? - Чому для царя було так важливо, щоб діти плакали невпинно? Підтвердьте свою думку цитатою з тексту. - У чому проявлялась жорстокість Плаксія? Наведіть цитату з твору. - Як люди ставилися до Лоскотона? З чим це було пов'язано? - Хто підтримував Плаксія? Чи були в нього шанси на перемогу? Обґрунтуйте свою думку. - Як Лоскотон потрапив за ґрати? Хто допоміг йому врятуватись? - Чим завершується казка? Чого вона навчає, на вашу думку? 4. Теорія літератури Віршовано мово — ритмічно організоване мовлення, здійснене на основі конкретної системи взаємодії слів з інтонацією, відмінне від прози. Найчастіше використовується в ліриці для наданя образності та емоційної забарвленості. Рима (грец. гНуїНтоз — «мірність», «сумірність», «узгодженість») — суголосся закінчень у суміжних та близько розташованих словах, які можуть перебувати в середині або наприкінці віршового рядка. Рима охоплює ритмічний наголос і наступні за ним, навіть групи слів, зрідка — цілі рядки (панторима), тісно пов'язується з ритмомелодикою, лексикою та синтаксисом віршованого мовлення. Попри те, що їй відводиться важлива роль у ліричній композиції та строфотворенні, вона виконує й інші функції: естетичну, ритмоінтонаційну, жанрововизначальну. Рима також наповнюється важливим смисловим навантаженням, поглиблюючи основний зміст поетичного твору. За місцем ритмічного акценту (наголосу) в суголосних словах рими поділяються на чоловічі (наголос на останньому складі), жіночі (наголос на передостанньому складі), дактилічні (наголос на третьому складі з кінця); за розташуванням у строфі — суміжні (парні), перехресні, кільцеві тощо. Строфа (грец. зігорНе — «поворот», «зміна», «коло») — фонічно викінчена віршова сполука, яка повторюється в поетичному творі, об'єднана здебільшого спільним римуванням, представлена інтонаційною цілісністю, відмежована від аналогічних сполук помітною паузою та іншими чинниками (закінчення римованого ряду, відносна змістовна завершеність тощо). Класифікація строфи залежить від його внутрішньої структури. Наймінімальнішою строфою вважається двовірш (дистих), максимальною — вісімнадцятивірш, розрізняють також тривірші (терцети, терцини), чотиривірші (катрени), п'ятивірші, шестивірші (секстини), восьмивірші (октави), дев'ятивірші (нони), десятивірші (децими) та інші. 5. Гра «Таємничий герой» Вгадайте персонажа казки за описом: 1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій) 2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Макака) 3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон) 4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та проводить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота) 5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та виконують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівцї) 6. Рубрика «Даємо поради» Поміркуйте та дайте поради таким персонажам казки: Плаксію — як краще керувати країною; Лоскотону — як спробувати домовитись з владою; Капітану Макаці — як не виконувати накази бездумно; Плаксунам — як вплинути на батька. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Тестове опитування 1. Як називалася країна, де царював Плаксій? А Сльозограй; Б Плаксивий край; В Сльозолий; Г Плакса. 2. З чим порівнюється голова царя Плаксія? А З бочкою; Б з кавуном; В з м'ячем; Г з глечиком. 3. Що було заборонено в цій казковій країні? А Розмовляти; Б кричати; В плакати; Г сміятися. 4. Чому всі сміялися після візитів Лоскотона? А Він розповідав смішні історії; Б він усіх лоскотав; В він пародіював Плаксія; Г він показував фокуси. 5. Хто впіймав Лоскотона? А Капітан Макака; Б гвардійці-сльозівці; В син Плаксун; Г цар Плаксій. 6. Яку саме дочку цар Плаксій віддав тому, хто упіймав Лоскотона? А Вай-Вай; Б Плакоту; В Нудоту; Г Сльозолийку. 7. Хто врятував Лоскотона? А Батраки й робітники; Б діти, що хотіли сміятися; В таємно закохана в нього дочка Плаксія; Г син Плаксія. 8. Що трапилось з царем Плаксієм після звільнення Лоскотона? А Лопнув від заздрощів; Б помер від сміху; В втопився в своїх сльозах; Г втік до іншої країни. 9. Куди поділися діти Плаксія після смерті батька? А Залишилися царювати по черзі; Б почали жити радісно разом з Лоскотоном; В померли від сміху; Г втекли до чужих країн, 10. Як потрапити в цю чарівну країну? А Блукати лісом до цілковитої утоми; Б уявити її уві сні; В закликати перед сном Лоскотона; Г сховатися в шафі та знайти таємні дверцята. 11. Наймінімальніша строфа — це: А нона; Б децима; В дистих; Г катрен. 12. Рима з наголосом на передостанньому складі, це: А чоловіча рима; Б жіноча рима; В перехресна рима; Г суміжна рима. 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть міні-твір на тему «Сміх подовжує життя» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Плаче, як риба в неволі». 3. Уявіть, що ви мешканець країни Сльозолий. Кого з головних героїв ви б підтримали? Чому? Картка № 2 1. Напишіть міні-твір на тему «Краще сміятися, аніж плакати» (5-7речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Сльоза хоч рідка, та їдка»? 3. Якби ви правили замість Плаксія, якою була б ваша країна? Яку б назву мала? Картка № З 1. Напишіть міні-твір на тему «Пригноблювачі завжди отримують по заслузі» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «В сльозах ніхто не бачить, а як пісні співають, так чують»? 3. Як би ви діяли на місці Лоскотона? Чи змогли би перевиховати Плаксія? Картка № 4 1. Напишіть міні-твір на тему «Сміх завжди перемагає» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Сльозами горя не загоїш»? 3. Що змушує людей сміятися? Чи можуть сльози бути позитивною емоцією? Картка № 5 1. Напишіть міні-твір на тему «Чи хотів би я жити в країні Сльозолий?» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Не кожна сльоза з жалю тече»? 3. Яким персонажем казки ви можете себе уявити? Обґрунтуйте свою думку. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» вчить нас того, що сміх робить життя довшим, а позитивні емоції завжди перемагають смуток. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Читати твір «Цар Плаксій та Лоскотон», вміти аналізувати значення імен героїв. Повторити біографію В. Симоненка, підготуватись до опитування. | |