15:43 Українська література 5 клас. Урок 28 | |
Українська література 5 клас. Урок 28Урок 28. Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості його мови Мета: - Навчальна: продовжувати роботу над твором, визначити своєрідність його композиції. - Виховна: виховувати самостійність, рішучість та відповідальність, - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання - Який персонаж казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» вам сподобався найбільше? Обґрунтуйте свою думку. - Як ви розумієте імена героїв? - Чи вірите ви в існування Недоладії? 3. Актуалізація опорних знань - 3 яких частин складається казка? Що таке «композиція»? - Які особливості мови ви зустрічали в тексті? II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — Казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» має елементи коміксу. Комікс (від англ. сотіс — «комедійний», «комічний», «смішний») — послідовність малюнків, зазвичай із короткими текстами, які створюють певну зв'язну розповідь. Сучасні комікси з'явилися в газетах США у 90-ті рр. XIX століття. Особливого поширення вони мали з 30-х рр. XX століття, зокрема комікси Волта Діснея. Безпосередніми попередниками коміксу вважаються політичні французькі й англійські карикатури кінця XVIII століття. Більшість сучасних коміксів утратило комічну природу. Сформувалися основні тематичні різновиди: комікси про «дикий Захід» або «Вестерни»; про пригоди суперменів; про пригоди в джунглях; про тварин; про детективні історії; про романтичні стосунки та любов; науково-фантастичні; псевдоісторичні комікси. Питання, що в коміксі є головним: візуальна чи текстова сторона, досі залишається невирішеним. Мова коміксів специфічна, яскрава та незвичайна, вона містить багато вигуків та неологізмів. Комікс надає своїм читачам необхідний мінімум: візуальне втілення і коментар. Цього часу досить, щоб історія ожила. Комікс — це історія в картинках, тому що його мета — розважати читача. 2. Своєрідність композиції твору. Особливості його мови Отже, казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — є частково коміксом, бо вона містить як звичайний текст, так й ілюстрації з коментарями (найчастіше — вигуки або фрази героїв). Композиційно її можна поділити на три частини: Експозиція казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (події доти, доки Аля потрапила в Недоладію); Зав'язка (пригоди Алі в чарівній країні): а зустріч із Недочеревиком; □ знайомство з Недоладьком; о пригоди в палаці Недороля; о пошуки інструкції з повернення додому; □ ув'язнення та знайомство з гвардійцем Недобородою. Кульмінація (події наприкінці перебування Алі в Недоладії): □ ремонтування годинника; о допомога недоладянам; □ повернення додому. Розв'язка (події, що відбулися після повернення Алі додому). Події розгортаються упродовж одного дня та відбуваються в таких місцях: кімната Алі. Недоладія: □ палац Недороля; □ дім Недочеревика; а в'язниця Недорадника; п башта з годинником на центральній площі Недограда. Більшість власних назв та дієслів у цій казці мають префікс недо-, який означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і предметах неповною мірою: не допиши, не дочитай, не дороби, Недоград, Недоладько, Недочеревик. Це підкреслює той факт, що всі персонажі казки тією чи іншою мірою недороблені, та й самі ніколи не доробляли свої справи. Назви та імена героїв є авторськими неологізмами. Репліки героїв здебільшого короткі та дуже емоційні (переляк Недороля, гнів Недорадника, беззаперечний тон Недочеревика, відчай Алі). 3. Вікторина «Хто це сказав?» Установіть відповідність між героєм та його словами: 1 «Але обіцяй, якщо взнаєш доргу А Недочеревик звідси, розказати про це і мені!» Б Недоладько В Недороль Десятий кінця соту справу. Д Недорадник Г Аля € Недоборода 2 «Сьогодні ця дівчинка не довела до скільки потрібно...» 3 «Завтра тобі відрубають голову!» 4 «Дорогу звідси знає тільки Недочеревик!» 5 «Не можу дивитися на дітей у в'язниці!» 6 «Ну були б тут хоча б ось такі маню-сенькі дверцята» Ключ: 1 Б, 2 А, З Д, 4 В, 5 Є, 6 Г 4. Цифровий диктант Учитель диктує твердження за змістом твору. Учні позначают «0» — якщо твердження неправильне, «1» — якщо твердження правильне. 1. Аля подарувала бабусі чудового рушника. (0) 2. Недочеревик чекав на неї в її власній кімнаті. (1) 3. Аля опинилась на березі озера в якійсь дивній країні. (1) 4. Недоладько був дуже красивим хлопцем. (0) 5. Будинки в Недограді були рівні та ошатні. (0) 6. Недороль злякався Алі під час першої зустрічі. (І) 7. Недорадник носив шолом замість голови. (1) 8. Аля потрапила до будинку Недочеревика через вікно. (0) 9. Із в'язниці Алі допоміг втекти охоронець. (1) 10. Годинника на центральній башті не вдалося відремонтувати. (0) 11. Недоладько відправився додому разом з Алею. (0) 12. Аля звільнила Недоладію від Першого недорадника. (1) 5. Рубрика «Детективна історія» Аля заблукала. Допоможіть їй визначитись, де вона знаходиться: 1. «Навкруги багато колон, висока стеля, горять свічки, а в ніші стоять лицарські лати. Де я?» (Тронна зала палацу Недороля) 2. «Тут багато мотлоху, велика книга на столі і не вистачає освітлення, бо нема вікон. Де я?» (Будинок Недочеревика) 3. «Бачу альбом з недорисованим чоловічком і гумку. Все здається таким знайомим. Де ж це я?» (У себе в кімнаті) 4. «Я змерзла і не можу вийти звідси, бо мене охоряють. Чую, як хтось працює сокирою. Куди я потрапила?» (В'язниця) 5. «Бачу багато усіляких механізмів, але не вистачає головної деталі, яку хтось поцупив три дні тому. Де я?» (Башта з годинником) IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота в групах Картка № 1 1. Укладіть діалог за темою «Спілкування Недороля з Недоладяна-ми». (Обсяг близько 10 реплік) 2. Як ви розумієте прислів'я: «Щоб рибу їсти, треба в воду лізти»? 3. Пригадайте, яку роль у казці мав годинник на центральній башті Недограда. Картка № 2 1. Укладіть діалог за темою «Подорож Недочеревика». (Обсяг близько 10 реплік) 2. Як ви розумієте прислів'я: «Хто рано підводиться, за тим і діло водиться»? 3. Пригадайте, які пригоди чекали на Алю в палаці Недороля. Картка № З 1. Укладіть діалог за темою «Перевиховання Недорадника». (Обсяг близько 10 реплік). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Що ранком не зробиш, то вечором не згониш»? 3. Пригадайте, чому Аля потрапила у в'язницю і як їй вдалось звідти втекти. Картка № 4 1. Укладіть діалог за темою «Повернення Алі до Недоладії». (Обсяг близько 10 реплік) 2. Як ви розумієте прислів'я: «Того руки не болять, що уміють»? 3. Пригадайте, за яких обставин Аля познайомилась із Недоладьком. Картка № 5 1. Укладіть діалог за темою «Недоладько хоче стати королем Недоладії». (Обсяг близько 10 реплік) 2. Як ви розумієте прислів'я: «Хто що знає, тим і хліб заробляє»? 3. Пригадайте, чим закінчилась казка. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Сьогодні ми завершили работу над казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» і я сподіваюсь, що всі вивчили головну заповідь казки «І дороби! І допиши! І розпочни! І не лиши! І доїдай! І допивай! І з Недоладії тікай!». Бажаю вам завжди доводити справи до кінця та ніколи не потрапляти в поле зору Недочеревику. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Читати твір В. Шевчука «Панна квітів». Ознайомитися з біографією автора. | |