17:16 Українська література 5 клас. Урок 33 | |
Українська література 5 клас. Урок 33Урок 33. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Теорія літератури: загадка Мета: - Навчальна: ознайомити учнів зі світом загадок; проаналізувати програмні фольклорні твори; визначити їх зміст та форму. - Виховна: прищеплювати любов до фольклору. - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне читання. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання 3. Актуалізація опорних знань - Які види усної народної творчості ви знаєте? - Що ви вже знаєте про загадку? - Чи подобаються вам загадки? - Коли ви вперше почули про загадку? - Чи можна стверджувати, що загадка — це скарб народу? II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ Учитель. Загадка — це схованка народної мудрості, але це також наше з вами відкриття світу. Саме тому тема нашого уроку — «Загадки». III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — Загадка — ще один скарб нашої мови, який дістався нам у спадок від предків, це дотепне метафоричне запитання, поставлене у формі хитромудрого короткого опису будь-якого предмета чи явища. Це своєрідний і дуже давній вид народної творчості. Загадування в Україні завжди було неодмінною умовою не лише розумового розвитку дитини, а й випробовування кмітливості, мудрості та зрілості дорослих. У сиву давнину загадкам надавали магічного значення, вони були пов'язані з культовими обрядами й звичаями. Вміле одгадування загадок вважалося ознакою розуму і щасливої вдачі. Ми повинні з вами ознайомитися із тематикою загадок, їхніми різновидами, особливостями. Відгадуючи загадки, ви розвиваєте свою кмітливість, фантазію. Специфіка загадок полягає в тому, що в них зашифровано якийсь предмет чи явище і треба відшукати його первісне значення. Загадки мають багато спільного з прислів'ями, приказками, образними порівняннями. їх об'єднує насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою і побутом, а також стислість і чіткість викладу. Загадки виникли дуже давно, коли людина ще не розуміла багатьох явищ природи, боялася й обожнювала їх. Щоб пристосуватися до диких тварин, до небесних явищ (грому, блискавки), до різноманітних духів та дивовижних істот, у яких тоді вірили, їм давали умовні імена, назви, щоб не прогнівити. Дуже цікаво відображують загадки народний світогляд, наприклад, про день і ніч, які ворогували між собою: «Сестра до брата в гості йде, а брат від сестри втікає», «Двоє стоячих, двоє ходячих, та два роздорники». (Небо і земля, сонце і місяць, день і ніч) Загадки були і засобом виховання, розвитку розуму, перевірки кмітливості. Вони спонукають до порівняння, зіставлення речей, вчать спостерігати за природою, виділяти головне. 2. Робота в словничках Загадка (від слова «гадати» — думати, вгадувати, загадувати) — жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі; є у фольклорі всіх народів світу. 3. Тематика загадок - Явища природи: «А що сходить без насіння?» (Сонце); «А що біжить без перестанку?» (Час); «А що шумить без буйного вітру?» (Річка) - Людина: «Між білими березами талалай плеще». (Зуби, язик) - Рослинний і тваринний світ: «Чотири чотирники, два закопир-ники, а третій вертун». (Корова); «Хату на хаті має, жабам рахунок знає». (Лелека); «Вдень мовчить, а вночі кричить». (Сова) - Духовне життя людини: «А що плаче — сліз не має?» (Серце); «А що горить без полум'я?» (Любов) - Трудова діяльність: предмети побуту, знаряддя праці: «Між ногами — тривога, на пузі дорога». (Прядка); «В лісі росте, у коня колихається, у баби теліпається». (Сито) - Загадки можуть мати національні образи: «Прийшли татари, людей забрали, а хата вікном утекла» (Рибалка. Риба, вода, волок); «Під одним козирком чотири козаки стоять» (Ніжки стола). 4. Ознаки загадки Конкретність теми, лаконізм, стійкість традиції українського народу. 5. Основні типи - Предмети зіставляються на основі їхнього загального зовнішнього вигляду, схожості: «За лісом, за пралісом золота діжа горить». (Сонце); «Ой нагорі гай, підтаєм мигай, під мигаєм лупай, під лупаєм сапай, під сапаєм хапай». (Волосся, вії, очі, ніс, рот) Зіставлення предметів відбувається на ґрунті їхньої зовнішньої схожості за кольором: «Два ряди білих хуст, а всередині червона запаска». (Зуби і язик); «Красно, ясно в землю вросло». (Буряк) - Предмети зіставляються на основі ознак їхньої внутрішньої організації: «В одній барилі та дві пиві, а барило без дна і без чопа». (Яйце) - Предмети порівнюються за їхніми функціями та роллю в побутовому житті народу: «Біленьке, синеньке, увесь світ одягає». (Голка) - Предмети порівнюються за особливостями їхнього руху, співвідношенню нерухомого і рухомого: «Батько лежить в сповитку, а син пішов по світу». (Вогонь і дим); «Стоїть дід над водою, коливає бородою». (Очерет) - Предмети зіставляються за особливостями їхнього руху та на основі спільних властивостей їхнього переміщення та їхньої поведінки: «Без ніг, без рук, а вилізе на друк». (Горох); «Без рук стука, без вогню горить». (Блискавка і грім) 6. Форма загадок - Загадки-запитання складаються з одного питального речення, яке зазвичай починається з'ясувальними сполучниками: «що то», «хто», «кому». Творення художнього образу в цих текстах відбувається за принципом повідомлення якостей і властивостей предмета загадування. Наприклад: «Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса?» (Ячмінь); «Що то: з гори лисий заглядає, а з долини босий бреше?» (Місяць та собака); «В кого кам'яна сорочка?» (В черепахи); «Кому кланяємося, а він з хвостом?» (Духу святому); «Хто на собі ліс носить». (Олень) - Загадки-розповіді можемо назвати найменшими художніми творами з найрізноманітнішою тематикою. Наприклад, певні загадкові формули становлять маленькі ескізи, замальовки з навколишнього життя, хоч за цими картинками «проглядає» всього одна річ, якесь одне явище: «Гуска плавала, плавала і загубила хвіст». (Голка); «Стоять коні на припоні, не п'ють, не їдять, а щоденно гладшають». (Огірки). Часто такі малюнки забарвлені доброзичливим народним гумором: «Сидить дід за дошками, стріля в бабу галушками. (Ткацький верстат) «Між двома осиками б'ються хлопці язиками». (Дрова і вогонь). Деякі з цих творів нагадують сатиричні каламбури: «Півень каже "Пкудкудак", курка каже "Птак!"» (Чоловік їсти просить, а жінка каже чортового батька). - Загадки-байки — це короткі, здебільшого ритмізовані, з м'яким полиском гумору сюжетні твори. Вони мають струнку композиційну будову, зазвичай складаються з двох-трьох розповідних речень, часом містять питальне. Вони вимагають не лише образного сприйняття довколишнього світу, але й досконалого його знання. «Прийшла шайда-байда, взяла штрики-брики; як почули м'якиники та сказали житникам: "Сідайте на вівсяники, доганяйте шайду-байду, віднімайте штрики-брики". (Вовк вхопив козу, почули собаки й почали гавкати, ніби кажучи людям: "Сідайте на коней, доганяйте вовків та відніміть козу"), або загадка: "Прийшла Тота під наші ворота, питається Лепети: "Чи вдома Понура?" (Прийшов вовк і питає собаки, чи вдома свиня). У цій загадці-байці назви тварин сховані під іменами, в яких зашифровано риси, характерні для тварин, про які йдеться. - «Книжні» загадки, міні-твори, що мають сюжет і, очевидно, потрапили до фольклору. Наприклад, «Ко мні, растущу у землі, прийде сівня Адамова; обрубаста мі руці і нозі, возложиша на главу мою вінець і омрачихомся ми світ». (Млинове каміння) «Із землі создан, яко Адам; ввержен в пещ огненную, яко три отроці; на колесницю возведен, яко Іосихв; от чрева єго всі ми питаємся; а умроша п не погребова». (Горщик глиняний) - Наступна група — загадки у формі стислого діалогу. Як відомо, діалог — це тип усного мовлення, який за своєю формою є розмовою двох або кількох осіб. Загадка (за будовою двочленна), також передбачає діалог. Наприклад, «Швидка-прудка, куди йдеш?» — «А тобі, стрижене-мижене, нащо?» (Вода і очерет); «Стукотни, грукотни, куди ви йдете?» — «Смалене, палене, на що вам те?» (Відра й горшки). 7. Робота з картками (за вибором) Деяким учням учитель роздає картки, на котрих зображені різні тварини, комахи, до яких потрібно скласти загадку і записати на цій картці. У цей час решта учнів разом з учителем відгадують загадки зі збірника. Той, хто склав загадку, читає її, учні відгадують, а потім роздивляються картинку. 8. Літературна гра «Найкмітливіші» Клас поділяється на дві команди (дівчат та хлопців). Гра минає в два етапи: І етап — «Запитанка»; II етап — «Відгадочка». I етап — «Запитанка» За кожну правильну відповідь — 2 бали, - Що таке загадки? - Навіщо люди складали загадки? - З яких частин складається загадка? (Із власне загадки і відгадки) т Які є види загадок? - Хто є автором загадок? II етап — «Відгадочка» За кожну правильну відповідь — 1 бал. Відгадайте загадки. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Тестове опитування 1. Від якого слова походить слово «загадка»? А Говорити; Б відтворювати; В гадати; Г сміятись. 2. Яка загадка складається з одного питального речення за допомогою слів «Що то», «Хто»? А Загадка-розповідь; Б загадка-байка; В загадка-діалог; Г загадка-запитання. 3. Яку загадку можемо назвати найменшим художнім твором? А Загадка-розповідь; Б загадка-байка; В загадка-діалог; Г загадка-запитання. 4. Які є загадки з гумористичним сюжетом? А Загадка-розповідь; Б загадка-байка; В загадка-діалог; Г загадка-запитання. 5. Які загадки за своєю формою є розмовою двох або кількох осіб? А Загадка-розповідь; Б загадка-байка; В загадка-діалог; Г загадка-запитання. 6. Яка тематика загадки «Вдень мовчить, а вночі кричить»? А Рослинний і тваринний світ; Б трудова діяльність; В людина; Г явище природи. 7. Яка тематика загадки «В лісі росте, у коня колихається, у баби теліпається»? А Рослинний і тваринний світ; Б трудова діяльність; В людина; Г явище природи. 8. Яка тематика загадки «Між білими берізками телепай плеще»? А Рослинний і тваринний світ; Б трудова діяльність; В людина; Г явище природи. 9. Яка тематика загадки «А що сходить без насіння?» А Рослинний і тваринний світ; Б трудова діяльність; В людина; Г явище природи. 10. Яка тематика загадки «А що плаче — сліз не має»? А Духовне життя людини; Б трудова діяльність; В людина; Г явище природи. 11. Відгадайте загадку «Під одним козирком чотири козаки стоять»: А ніжки стола; Б стіни хати; В ліжко; Г піч. 12. Відгадайте загадку «А що горить без полум'я?»: А ненависть; Б любов; В зрада; Г радість. 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть твір-мініатюру «Загадка — скарб українського народу». 2. Що ви знаєте про загадку-діалог? 3. Поясніть значення слова «загадка». Картка № 2 1. Напишіть твір-мініатюру «Моє ставлення до загадки». 2. Що ви знаєте про загадку-байку? 3. Поясніть значення виразу «усна народна творчість». Картка № З 1. Напишіть твір-мініатюру «Загадка-розумниця». 2. Що ви знаєте про загадку-розповідь? 3. Які жанри усної народної творчості ви знаєте? V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ | |