17:37 Українська література 5 клас. Урок 39 | |
Українська література 5 клас. Урок 39Урок 39. Позакласне читання. В. Королів-Старий. «Потерчата» Мета: - Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів. - Виховна: прищеплювати інтерес до позакласного читання. - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння аналізувати почуте. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — Василь Королів-Старий народився в селі Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 р. Навчався в Полтавській духовній семінарії, продовжив здобувати освіту в Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем, видав популярний посібник із ветеринарії. 1906 р. під час революційних подій в Україні В. Королів-Старий був заарештований царським урядом. Звільнившись, він стає активним дописувачем українських газет «Рада», «Хлібороб», «Засів». Згодом журналістика та видавнича справа стають основними в діяльності молодого літератора: він працював редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві. Революційні події в Україні стали передумовою створення Української Народної Республіки, яка, на жаль, невдовзі була придушена російськими більшовицькими загонами Муравйова. Тому 1919 р. Королів-Старий виїхав до Чехо-Словаччини, де викладав в Українській сільськогосподарській академії в Подебрадах і водночас займався літературною творчістю. За кордоном почав писати й художні твори. В 20-ті роки з-під його пера виходять художні твори: роман «Хмелик» (Прага, 1920), збірка казок «Нечиста сила» (Каліш — Київ, 1923), п'єса-казка «Русалка-жаба» (Львів, 1923) та ін. З них у наш час перевидана поки що лише збірка казок «Нечиста сила» (К. : Веселка, 1992). Майже чверть століття письменник перебував за межами України. Долю Королева-Старого розділила і його дружина — українська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він — 11 грудня 1943 р., вона — 1 листопада 1966-го. 2. Робота над текстом 2.1. Словникова робота. Демони — фантастичні істоти (мавки, домовики, потерчата, хухи). Демонологія — міфологічні уявлення про земних духів; вчення, яке ґрунтується на вірі в надприродних Духів. Домовик (домовий) — покровитель родини, найдавніший образ хатнього Бога. За народними уявленнями, живе на горищі, оброслий густою шерстю. Потерчата (потерчуки, поторочі, страдчата) — душі дітей, які померли нехрещеними або не своєю смертю, народилися мертвими. Атрамент — чорнило. Уконтентований — тут: нагодований. Хуха (фолькл.) — дух. Шрот — дрібні свинцеві кульки для мисливської рушниці. Каптан — старовинний чоловічий верхній одяг. Покрай — понад краями. Гарус — пряжа або тканина, схожа на шерстяну. 2.2. Тема: допомога людям з боку «нечистої сили». 2.3. Ідея: прагнення «нечистої сили» творити добро та доброзичливо ставитися до людей. 2.4. Жанр: прозова казка. 2.5. Герої твору: Потерча, Домовик, Хуха, дяк Оверко, дячиха Євпраксія. 2.6. Стислий переказ твору. Дячиха Євпраксія поралася біля печі. Вона гнівалася, що дяк Оверко десь затримався й вечеря вже перестояла. Підкинула до печі дрова й задрімала. Чекав на господаря й Домовик, який любив веселого та говіркого дяка. Дяк Оверко пішов ще вдосвіта до сусіднього села на храмове свято й досі не повернувся, хоча вже смеркало. Домовик виплигнув на хату, обдивився, чи все в порядку в господарстві — корови замкнуті в хліві, собака Бровко на місці — й пішов швиденько з двору шукати дяка. А дяк Оверко, добре наївшись та напившись на святі, виходив у цей час із сусіднього села. Дорога йшла через болото. П'яненького дяка помітила левадна Хуха й вирішила попередити Потерчат, щоб ті засвітили свої каганці і вказали мандрівцю справжній шлях. Щоб було веселіше, дяк Оверко наспівував церковних пісеньок. Раптом побачив перед собою маленькі зелені вогники й вирішив, що то його манить нечиста сила. Він злякався, метнувся в інший бік і потрапив у багновисько. Як Дитинчата-Потерчата із синіми чубчиками на голівках не співали йому, не вказували шлях, він не розумів, бо голоси в Потерчат слабенькі, нагадують шелест очерету. Постоявши довгенько, дяк вирішив іти далі, але заблукав і потрапив сторч у болото. Його крик «Рятуйте!» почув Домовик, підбіг до нього, перетворився на стару вербу й простягнув гілку. Дяк ухопився за неї й вибрався з трясовини. Домовик прошептав дякові на вухо: «Іди тепер, Оверку, просто й нічого не бійся», але так, ніби це він сам собі так намислив. Швидко дістався дяк додому,— але в такому вигляді, що Домовик не втримався від реготу, який нагадував тріщання меблів. Дячиха аж злякалася, почала кричати, лаяти чоловіка, навіть віника вхопила. Дяк Оверко почав розказувати, як його водила нечиста сила по болоті. Але дячиха не дала йому скінчити й сказала, що то водила його не «нечиста сила», а горілка. Домовик подумки похвалив господиню за розумні слова й тихцем забрав у неї з рук віника. Дяк Оверко, умившись та перевдягнувшись, ще довго розповідав дячисі про свої пригоди, про те, як урятувався він щирими молитвами. 2.7. Читання тексту. 2.8. Бесіда за питаннями з прочитанням уривків з тексту. - Якими були на вигляд потерчата? {«Потерчатка були малесенькі, зовсім голі, з великими, блискучими очима й сторчова-тими синенькими чубиками на голівках».) - Як допоміг Домовик дяку? {«Домовик мигнув кілька разів другою вітою Потерчатам, щоб вони швидше погасили свої вогники. Він-бо бачив, що дяк їх дуже злякався. Потихеньку підштовхуючи свого господаря з багна. Домовик вивів дяка на суходіл. Тут він поставив його лицем в напрямі дороги, витяг з болота шапку, непомітно прив'язав її до шарфа й прошепотів на вухо таким способом, щоб дяк подумав, ніби то він сам так намислив».) - Чому радів Домовик? («Домовик також радів, що йому вчасно прийшла думка йти рятувати господаря, бо в тім малім болоті не було ні Водяника, ні Русалок, а малі Потерчата не могли б самі врятувати дяка».) - Як описано сміх Домовика? («Домовик не міг втриматись від реготу. Неначе меблі затріщали, так пролунав його сміх».) - Куди потрапив дяк у лісі? («Тепер, кидаючись то в один, то в другий бік, він вже зовсім згубив в тій пітьмі належний напряж й попростував у самісіньке болото. Тільки раз чавкнула нога в багні, й він полетів у підмерзлу воду сторч головою. Шапка йому злетіла, гарусовий шарф на шиї розмотався. Дяк почав борсатись, але ж довгі поли ватяного каптана враз намокли, стали важкі, облипали йому ноги й не пускали вилізти з багна».) 2.9. Рубрика творчого переказу. 1) Від імені Дяка. 2) Від імені Домовика. 3) Від імені Потерчат. 4) Від імені дячихи Євпраксії. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Тестове опитування 1. Хто чекав на свого господаря дяка? А Домовик; Б дячиха; В Відьма; Г русалка. 2. . Куди пішов дяк? А До міста; Б на службу; В до сусіднього села; Г на хрестини. 3. . Як звали собаку дяка? А Шарик; Б Палкан; В Бровко; Г Рекс. 4. . Яка пора року зображена у творі? А Пізня осінь; Б зима; В весна; Г літо. 5. . Що розвісили потерчата? А Каганці; Б вказівки; Г сітки; В кульки. 6. . Куди потрапив дяк у лісі? А На галявину; Б у болото; В у капкан; Г впав у річку. 7. Як розважав себе дяк дорогою додому? А Співав; Б танцював; В курив; Г нюхав тютюн. 8 . Хто врятував дяка? А Потерчата; Б Русалка; В Домовик; Г Бровко. 9. , Що розбудило дячиху? А Повернення дяка; Б сміх Домі В Бровко; Г неспокійі 10. Як звали дяка? А Петро; Б Оверко; В Федір; Г Микола. 11. Як звали дячиху? А Євпраксія; Б Настасія; В Олена; Г Надія. 12. Кого у творі описано як «маленький темний клубок»? А Домовика; Б Потерчат; В Хуху; Г Відьму. 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 7 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Народне уявлення про домовика». 2. Оцініть вчинки Домовика. 3. Чи погоджуєтесь ви із твердженням дячихи, що причиною пригод дяка була горілка? Доведіть свою думку. Картка № 2 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Герої — казки носії добра чи зла». 2. Оцініть вчинки дяка. 3. Пригадайте твори, у яких діють надприродні сили. Картка № З 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Вчинок домовика». 2. Оцініть вчинки Потерчат. 3. Якими рисами наділений Домовик у творі? V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Фантастичні казки Василя Королева-Старого подібні до народних казок. Однак літературна казка має свої особливості, що відрізняють її від народної. Читач бачить те, що відбувається, очима автора, який ділиться з нами життєвими спостереженнями. Так, мудрий погляд Королева-Старого на життя вчить читачів справедливо оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ | |