укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 14 » Українська література 5 клас. Урок 46
13:59
Українська література 5 клас. Урок 46

Українська література 5 клас. Урок 46

Урок 46. Позакласне читання. Сучасні твори про історичне минуле. Оксана Сенатович «Малий Віз»
Мета:
- Навчальна: стисло ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему і ідею, охарактеризувати головних персонажів.
- Виховна: виховувати жагу до знань.
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, виразне читання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь на уроці позаклас-ного читання.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Актуалізація опорних знань. Бесіда
- Що ми знаємо про історичне минуле нашого народу?
- У яких народних переказах розповідається про козаків? («Ой Морозе-Морозенку», «Прийом у запорожці») 
- Хто такі козаки?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Оксана Сенатович народилася 2 січня 1941 р. в м. Бережани, у сім'ї вчителів. Після закінчення 1957 р. школи навчалась у Львівському політехнічному інституті. Працювала інженером на заводі, у науково-дослідному інституті легкої промисловості, була на профспілковій роботі, але справжнє своє покликання знайшла на літературній ниві.
Путівку в поетичний світ О. Сенатович дала газета «Вільне життя» ще 1959 р. Згодом були публікації в журналі «Жовтень» (1960, № 1).
1961 р. у Львові вийшла колективна поетична збірка «Яблуневий цвіт», серед 28-ми авторів якої представлена і О. Сенатович.
О. Сенатович виступала в поезії і для дітей, і в поезії для дорослих читачів. Останнім припали до серця, зокрема, її збірки віршів «Стебло», «Діапазон весни», «Обличчям до голуба», «Голубий голос», «Чоловік з трояндою». А сучасну українську дитячу літературу не можна уявити без О. Сенатович.
Коли ще працювала на профспілковій роботі, займалася профорієнтацією школярів і тоді ж почала писати вірші для учнів молодших класів. Так народилася її книжка для дітей «Червоні лелеки» (1970). Свої вірші для дітей поетеса часто друкувала в журналах «Барвінок», «Малятко», у календарі «Дванадцять місяців». Широко відомі її книжки для найменших читачів: «Червоні лелеки», «Вісім сотень колобків», «Вчиться Вересень читати», «Сніговик», «Живемо в одному домі», «Шпаки на колесах», «Соловейку, тьох-мажор». Перу О. Сенатович також належить повість «Не виростуть хлопці без дощу». Свого часу видавництво «Детская литература» в Москві випустила збірку віршів української поетеси в перекладі російською мовою під назвою «Непрочитаное письмо». Подарунком українській молоді була збірка віршів сербського поета Й. Йовановича-Змая «Маленький велетень» у перекладі нашої землячки. Була редактором дитячого християнського журналу «Діти Марії». О. Сенатович — член Спілки письменників України з 1976 р., була першим лауреатом премії імені Олени Пчілки (1992).
Померла О. Сенатович 31 березня 1997 р. в м. Львів.
2. Робота з текстом
2.1. Тема: подорож хлопчика Дмитра в минуле.
2.2. Ідея: зацікавлення своєю історією.
2.3. Основна думка: винахідливість запорозьких козаків та їхнього отамана І. Сірка.
2.4. Сюжет: Дмитрик дістав Малого Воза із дна озера. Запорожці посміялися, але дали відповідь на його питання про підводні човни й ракети, які вони винайшли.
2.5. Герої: Дмитрик, козаки, Іван Сірко.
2.6. Жанр: казка.
2.7. Словникова робота.
Малий віз — сузір'я в північній півкулі неба. Зараховано до каталогу зоряного неба Альмагест, укладеного Клавдієм Птолемеєм. З давніх часів сузір'я використовували фінікійські мореплавці для навігації й орієнтування.
Іван Сірко — подільський шляхтич, козацький ватажок, каль-ницький полковник, напівлегендарний кошовий отаман Запорозької Січі й усього Війська Запорозького Низового. Здобув перемогу в 65 боях. Герой багатьох українських пісень і казок.
2.8. Читання казки за ролями.
2.9. Творчий переказ, о Від імені Дмитрика.
а Від козаків (за ролями).
2.10. Цифровий диктант.
(За кожну правильну відповідь — по 1 балу).
1. Козаки варили куліш.
2. Дмитрик злякався козаків.
3. Дмитрик оглядав човен.
4. Козацький човен занурився у воду.
5. Дмитрик зустрів І. Сірка. 6.1. Сірко був у Києві.
7. Письменник писав книжку про І. Сірка.
8. Дмитрик їв з козаками.
9. Дмитрику було 10 років, а козакам — 310. 10. Дмитрик справжній козак.
(Шифр 1011001111).
2.11. Літературна вікторина «Справжні козаки» (Учні поділяються на дві команди).
Орієнтовні запитання:
- Охарактеризуйте жанр казки.
- Які є казки?
- Які реальні елементи ви помітили у творі?
- Які казкові елементи ви помітили у творі?
- Знайдіть у тексті епітети. (Червневе небо, зоряне озеро, сивовусий козак)
- Знайдіть у тексті порівняння. (Човен подібний до великої жовтої черепашки.)
- Знайдіть у тексті метафори (Дмитрик полетів, намацав ногою дно неба, прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари, витяг з води Віз, Дмитрик разом з ліжком поїхав у невідоме, підводний човен зблід.)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Що за лісом пили пани-ляхи?
А Чай; Б каву;
В сік; Г горілку.
2. Скільки років було козакам?
А 417; Б 311;
В 310; Г  512.
3. Де був І. Сірко?
А У Києві;                                    Б у Львові;
В у Харкові;                                 Г разом з козаками.
4.  Що їли козаки?
А М'ясо;                                        Б борщ;
В куліш;                                        Г хліб.
5.  Що показали козаки Дмитрику?
А Шаблі;                                       Б Запорізьку Січ;
В човен;                                        Г  книжку.
6.  Хто відвіз хлопчика додому?
А Козаки;                                     Б зоряне небо;
В невідомі люди;                          Г Малий Віз.
7.  У яке місто прийшов Дмитрик?
А Підгойці;                                   Б Львів;
В Донецьк;                                   Г Київ.
8.  Що було в козаків за часів І. Сірка?
А Шаблі;                                       Б підводний човен;
В їжа;                                            Г перемога.
9.  Де знаходилися козаки?
А Біля куреня;                             Б на хмарі;
В у Запорізькій Січі;                    Г біля човна.
10.  Скільки років було Дмитрику?
А 10;                                              Б  15;
В 8;                                                Г  9.
11.  Кого хотів побачити Дмитрик?
А Запорізьку Січ;                         Б Матусю;
В човен;                                       Г  І. Сірка.
12.  На що був схожий козацький човен?
А На велику жовту черепашку;    Б на чайку;
В на ліжко;                                   Г на Малий Віз.
2. Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть твір-мініатюру за темою «Зустріч із козаками».
2. Охарактеризуйте головного героя Дмитрика.
3. Яка основна думка казки?
Картка № 2
1. Напишіть твір-мініатюру за темою «Подорож Дмитрика».
2. Охарактеризуйте козаків.
3. Яка тема казки?
Картка № З
1. Напишіть твір-мініатюру за темою «Фантастичний сон хлопчика».
2. Охарактеризуйте постать І. Сірка.
3. Які художні засоби наявні в казці?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ