укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 14 » Українська література 5 клас. Урок 48
15:21
Українська література 5 клас. Урок 48

Українська література 5 клас. Урок 48

Урок 48. Тарас Шевченко. Розповідь про письменника, його дитинство. Шевченко-художник
Мета: 
- Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками дитинства автора; проаналізувати його художню творчість, 
- Виховна: виховувати шанобливе ставлення до видатних постатей
української літератури, 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал, картини.
Ми чуємо тебе. Кобзарю, крізь століття. І голос твій нам душі окриля. Встає в новій красі, забувши лихоліття. Твоя, Тарасе, звільнена земля!
Василь Симоненко

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Ці пристрасні рядки Василя Симоненка перегукуються із народним розумінням Шевченка — поета і людини. Адже для кожного українця Тарас Шевченко означає так багато, що виникає враження, ніби ми все про нього знаємо і він завжди з нами. Та це лише враження. Він невичерпний і нескінченний. Не тому, що він кращий від інших,— у ньому наша історія, реальність і найпо-таємніші мрії. Україна — це Шевченко, Шевченко — це Україна.
Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це легенда. То й повість починається, як починаються казки: «За широкими морями, за лісами дрімучими, ще й за горами кам'яними... був колись веселий край, заворожений злими людьми, заневолений двома неволями».
1. Короткі відомості про автора
9 березня 1814 року у селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії, у хаті кріпака пана Енгельгардта, Григорія Шевченка та Катерини Якимівни Бойко, народився син Тарас. Згідно з родинними переказами його діди і прадіди козакували, служили у Війську Запорізькому, брали участь у визвольних війнах і повстаннях, які відбувалися в Україні ХУІІ-ХУІІІ ст.
З дитинства був допитливим, любив малювати, співати. Тарасові було дев'ять років, коли він, Катря, Ярина, Марія, Микита і Йосип залишилися без матері. Батько одружився вдруге. Мачуха мала трьох своїх дітей, і життя в хаті стало нестерпним.
Сім'я Тараса на чолі з батьком повернулася до села Кирилівки (нині Шевченкове (Звенигородський район)) на Київщині, звідки був родом Григорій Іванович. Дитячі роки Тараса минають у цьому селі.
Восени 1822 року Тарас Шевченко починає вчитися грамоти у місцевого дяка та знайомиться з творами Г. Сковороди.
Тарас чумакує з батьком. Буває в Звенигородці, Умані, Єлиса-ветграді (тепер Кіровоград). Навесні 1825 року від тяжкої праці на панщині помер Тарасів батько — Григорій Іванович Шевченко. Залишившись сиротою, Тарас іде наймитувати до дяка Богорсько-го. Як «школяр-попихач» носить воду, опалює школу, обслуговує дяка, читає псалтир над померлими, продовжує навчання. Під час навчання Шевченко ознайомився з деякими творами української літератури. Не витерпівши знущань дяка П. Богорського, Тарас тікає від нього і шукає в навколишніх селах учителя-маляра. І знаходить, відчуваючи великий потяг до живопису, кілька днів наймитує і «вчиться» малярству у диякона Єфрема. Зустрічається з Оксаною Коваленко, подругою дитинства, яку не раз згадує у своїх творах. Саме їй присвячено вступ до поеми «Мар'яна-черниця».
Наймитуючи в кирилівського попа Г. Кошиці, Тарас буває в м. Богуславі (куди возив поповича до школи і на продаж яблука та сливи). 1828 року Шевченка взяли слугою до панського двору у с. Вільшану, куди він пішов за дозволом, щоб вчитися у хлипнів-ського маляра. Коли Тарасові минуло 14 років, помер В. Енгель-гардт, і село Кирилівка стало власністю його сина П. Енгельгардта, Шевченка ж зробили дворовим слугою нового поміщика в маєтку Вільшани, де Шевченко виконує обов'язки козачка в панських покоях. А у вільний час потай від пана перемальовує лубочні картинки. Шевченка віддають вчитися малюванню. 1830 р. ві-ленський військовий губернатор змушений був піти у відставку. Поїхав до Петербурга і його ад'ютант Енгельгардт. Десь наприкінці лютого 1831 р. помандрував до столиці у валці з панським майном і Шевченко.
21 травня 1838 р. Шевченка зараховують стороннім учнем Академії мистецтв. 1842 р. пише драматизовану соціально-побутову поему російською мовою «Слепая». Того ж року створює історичну поему «Гамалія» (вийшла окремою книжкою 1844 р.). Кінцем лютого 1843 р. датована історико-побутова драма «Назар Стодоля» (написана російською мовою, відома лише в українському перекладі). У 1844-1845 рр. її поставив аматорський гурток при Медико-хірургічній академії в Петербурзі. 1844 р. вийшло друге видання «Кобзаря». Усі ці твори належать до раннього періоду творчості Шевченка, коли він усвідомлював себе як «мужицький поет» і поет-патріот.
У роки заслання Шевченко, як і раніше, працює в різних поетичних жанрах. Він пише соціально-побутові поеми («Княжна», «Марина», «Москалева криниця», «Якби тобі довелося...», «Петрусь» та ін.), історичні поеми й вірші («Чернець», «Іржавець», «Заступила чорна хмара», «У неділеньку у святую» та ін.), вірші й поеми сатиричного змісту («П. С», «Царі»), хоч у ці роки свідомо стримує свій темперамент політичного сатирика.
Влітку 1859 р. Шевченко відвідав Україну. Зустрівся в Кири-лівці з братами й сестрою. Мав намір оселитися в Україні. Шукав ділянку, щоб збудувати хату. Та 13 липня біля с. Прохорівка його заарештували. Звільнили через місяць і запропонували виїхати до Петербурга.
Заслання підірвало здоров'я Шевченка. На початку 1861 р. він тяжко захворів і 10 березня помер.
2. Шевченко-художник
Тарас Шевченко був не лише поетом, а й драматургом, прозаїком, мислителем, істориком, етнографом, фольклористом і художником, який залишив велику образотворчу спадщину — понад тисячу творів.
Дуже рано виявилися у хлопця здібності до малярства. Хлопець любив зображувати птахів, звірів, людей.
Прагнучи стати художником, Тарас побував у трьох церковних малярів. Проте жоден з них не виявив у хлопця таланту. Останнє рішення будь-що стати малярем визріло у нього в Києві, куди він поїхав з паном. Енгельгардт бенкетував, і три дні хлопець міг робити, що сам хотів.
У жовтні 1835 року авторитетний комітет Товариства на чолі з професором Федором Толстим розглянув малюнки Шевченка і схвально оцінив їх. Шевченко мріяв навчатися в Академії, але добре розумів, що кріпакам туди дороги немає.
Долею українського поета зацікавилися передові діячі російської культури — художники Олексій Венеціанов, Карл Брюллов, поет Василь Жуковський, композитор Михайло Вієльгорський.
1838-1840 роки — час, коли Шевченко багато і плідно працював як художник і поет, випереджаючи академічну програму. Крім занять зі спеціальних мистецьких дисциплін, багато читав, цікавився історією своєї батьківщини, інших європейських країн. І, звичайно, писав вірші. 1840 року побачила світ його перша збірка — «Кобзар».
Уже після першого року навчання в Академії — у травні 1839 р.— Шевченко здобув срібну медаль другого ступеня за екзаменаційну роботу — рисунок з натури.
Наступного року — знову срібна медаль: цього разу за складнішу композицію побутового характеру «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці». 1841 року рада Академії присуджує 27-річному Шевченкові третю срібну медаль за акварель «Циганка-ворожка».
3. Словникова робота
Кобзар — український народний співець і музикант. Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами епічної традиції у формі історичних пісень, дум супроводжуваних грою на кобзі, лірі або бандурі.
Картина — твір живопису, що характеризується закінченим характером (на відміну від ескіза й етюда) і самостійним художнім значенням.
4. Аналіз художніх картин Т. Шевченка
4.1. Бесіда за картинами Т. Шевченка.
4.1.1. Картина «Катерина», 
- Що зображено на полотні. Для чого? 
- Що сказав ним художник? 
т Чому воно бентежить уже стільки поколінь українців?
- Як збагнути сенс цього послання крізь віки? На перший погляд, це ніби просто автоілюстрація до поеми «Катерина»? Але не поспішаймо з таким висновком: він сумнівний, бо Шевченко — геній. А геніям ніколи не бракує тем — їм завжди бракує життя для втілення задумів...
Коментар учителя. Отже, перед нами — жанрова, точніше — побутова сцена з життя українського села першої половини XIX ст. У цьому переконує і одяг селян, і типовий пейзаж з характерними деталями
4.1.2. Картина «Селянська родина».
Коментар учителя. Художник написав картину під час першої подорожі Україною. У цьому реалістичному полотні Шевченко відтворив родинну сцену біля хати: молоде подружжя втішається першими кроками своєї дитини. Сніп сонячного проміння падає на стіну хати, на обличчя, увиразнює білий одяг чоловіка і сорочку жінки. Світло є виразником змісту. За його допомогою художник виділяє головних персонажів, моделює складки одягу, особливо сорочку чоловіка, відтворює простір та повітря, яким наче напоєно картину. У композиції полотна, у трактуванні образів відчувається відгомін традиційного сюжету «Свята родина», до якого часто зверталися Шевченкові сучасники.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1.  Де навчався Т. Шевченко?
А У школі;                                    Б у бурсі;
В Академії мистецтв;                    Г ніде.
2.  З ким зустрівся в літку 1859 року Т. Шевченко?
А 3 Жуковським;                          Б з братами та сестрами;
В з дружиною;                              Г  Брюлловим.
3.  Коли народився Т. Шевченко?
А 9 березня 1814;                         Б  10 березня 1814;
В 9 березня 1816;                         Г   10 березня 1816.
4.  У якому селі минали дитячі роки Т. Шевченка? 
А У Миронцях;                              Б у Микитівці; 
В у Кирилівці;                               Г  у Дмитрівці.
5.  Кому присвятив свій вступ до поеми «Мар'яна-черниця»? 
А Матері;                                      Б Оксані Коваленко;
В Жуковському;                           Г Брюллову.
6.  Коли помер Т. Шевченко?
А 9 березня 1861;                          Б 8 березня 1862;
В 10 березня 1861;                        Г  10 квітня 1865.
7.  За яку роботу Т. Шевченко отримав першу срібну медаль? 
А Рисунок з натури;                       Б натюрморт;
В портрет Петра І;                         Г  автопортрет.
8. Яку картину художник написав під час першої подорожі Україною?
А  «Катерина»;
Б   «На пасіці»;
В   «Селянська родина»;
Г   «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці».
9.  Скільки медалей за картини отримав Т. Шевченко? 
А 1;                                                Б 3;
В 4;                                                Г  2.
10.  На якій картині Т. Шевченка зображена дівчина? 
А «Циганка-ворожка»;                  Б «Катерина»;
В  «Селянська родина»;                Г   «На пасіці».
11.  У якому році вийшла перша збірка Т. Шевченка «Кобзар»? 
А 1823;                                           Б 1840;
В  1836;                                          Г  1835.
12.  На якій картині змальоване сільське подружжя? 
А «Катерина»;
Б  «На пасіці»;
В  «Селянська родина»;
Г  «Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці».
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Шевченко чудово знав народний побут, звичаї, обряди. Можна без перебільшення сказати, що він засвоїв їх із молоком матері. Як творча особистість, він мав дар підносити ті чи інші сторони українського побуту до вершин поетичного осмислення і вселюдського значення.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ