укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 15 » Українська література 5 клас. Урок 58
22:05
Українська література 5 клас. Урок 58

Українська література 5 клас. Урок 58

Урок 58. Є. Гуцало. «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...»
Мета:
- Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити в них художні засоби, головну думку.
- Виховна: прищеплювати любов до пейзажної лірики та світу природи.
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
Кросворд «У гостях у Євгена Гуцала»
По горизонталі: 1. Назва дитячого твору Є. Гуцала, опублікованого 1973 р. ("Дениско") 2. Назва циклу творів письменника «... з Тернівки» (1982). (Оповідання) 3. Професія, яку мріяв здобути автор. (Журналіст) 4. Який фах мали батьки письменника? (Учитель) 5. Де Є. Гуцало розміщував свої перші вірші у шкільні роки? (Стінгазета) 6. У якому інституті навчався митець? (Педагогічний) 7. Захоплення з дитинства. (Читання) 8. Область, у якій народився письменник. (Вінницька) 9. До якого жанру належить праця «Ментальність ясиру»? (Публіцистика) По вертикалі: 1. Ким був Є. Гуцало у роки заслання? (Дослідник)
3. Актуалізація опорних знань
- Що ви знаєте про поетичну спадщину Є. Гуцала? 
- Які вірші автора ви знаєте?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— «Рідна земля мого дитинства,— згадує Є. Гуцало в автобіографії,— це і джерело поезії, джерело ліричного настрою, який для мене дуже суттєвий, дуже дорогий — і в віршах, і в прозі. Тут, на Поділлі, народилася і зміцніла любов до рідного українського слова, до народної пісні, до фольклору... Звідси, з Поділля, витоки як моєї свідомості, так і мало не всіх моїх творів...»
Лірична стихія творчості Є. Гуцала стала формою суспільної опозиції. Переживши жахи повоєнного сільського побуту, автор по-своєму почав сприймати світ людей. Але саме в ліриці він почувається найбільш невимушено, розкуто, живописуючи красу природи й людей, охоче фіксуючи улюблений ним стан осяяння, здивування перед світом, те медитативне передчуття радості й любові.
Дитинна чистота і ясність світовідчуття, відкритість ліричного героя до прекрасного в усіх його проявах — усе це, поєднане з гострою увагою до народних характерів, інших національних прикмет — вічних і нових, становило основу його художнього стилю.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з ліричними творами «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...»
2. Робота над програмовими поезіями Є. Гуцала
2.1. «Зірка».
2.1.1. Виразне читання вірша.
2.1.2. Тема: зображення зіркової ходи небосхилом.
2.1.3. Ідея: захоплення зіркою як джерелом радості та позитиву.
2.1.4. Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини.
2.1.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.1.6. Аналіз вірша «Зірка» у формі бесіди за питаннями.
- Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов'язані між собою? 
- Що автор розуміє під «сріблом»? Обґрунтуйте свою думку, 
- Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну? 
- 3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії? 
- Які художні засоби утворюють образність цього вірша?
2.2.  «Чарівники».
2.2.1. Виразне читання вірша.
2.2.2. Тема: зображення магічного перетворення природи.
2.2.3. Ідея: зацікавленість красою змін у природі.
2.2.4. Основна думка: чарівники роблять природу красивішою.
2.2.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.2.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями: 
- Хто такі чарівники?
- Доведіть, що цей вірш належить до пейзажної лірики.
- Як автор зображує головних героїв віршу?
- Які художні засоби використовує автор для опису природи?
- Наведіть пари слів із тексту поезії, які римуються між собою.
2.3. «Журавлі високі пролітають...».
2.3.1. Виразне читання вірша.
2.3.2. Тема: зображення сумного осіннього пейзажу.
2.3.3. Ідея: туга за квітучою природою.
2.3.4. Основна думка: журавлі — символ смутку.
2.3.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.3.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями: 
- Чому автор називає журавлів «високими»?
- Які почуття викликає у вас ця поезія?
- Знайдіть уривок, який, на вашу думку, найкраще розкриває тему смутку, 
- Поміркуйте, чому автор зобразив у цьому вірші саме журавлів.
Обґрунтуйе свою думку. 
- За допомогою яких засобів автор створює образність вірша?
3. Рубрика «Поціновувані поезії»
Утворіть інформаційні грона за поезією «Зірка»: І в.— метафори, II в.— епітети.
- Знайдіть у вірші повтори. Для чого автор їх використовує? (Зірка ходить, срібло ллється)
- Знайдіть пари слів, які римуються між собою та продовжте ці рядки: сміється-ллється: б'ється, в'ється; руки-луки: трюки, муки; калину-Україну: перлину, годину.
- Доповніть речення: «...Срібно зірка______з водою, (йде). Срібні
в зірки________. (руки). Ллється________срібло з ведер (чисте).
На______та луки...» (ліси)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картками в парах (групах) Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Зірка»?» (5-7 речень)
2. Пригадайте, з чим ходить зірка по воду. (З коромислом)
3. Поміркуйте, як дитинство вплинуло на творчість Є. Гуцала.
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Чарівники»?» (5-7 речень)
2. Пригадайте, у що була заквітчана Україна. (У місяць)
3. Поміркуйте, як автору вдається створити неповторний настрій та образність своїх ліричних творів.
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Чому мені подобається вірш «Журавлі високі пролітають...»?» (5-7речень)
2. Пригадайте, що розливала зірка навкруги себе. (Срібло)
3. Поміркуйте, якою є природа, з точки зору Є. Гуцала. На що він звертає найбільшу увагу?
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому краса пейзажної лірики Є. Гуцала?» (5-7 речень)
2. Пригадайте, який епітет використав автор, зображуючи журавлів. (Високі)
3. Поміркуйте, чи можна вважати його лірику простою та зрозумілою кожному.
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому полягає роль епітетів та метафор у ліричному творі?» (5-7 речень)
2. Пригадайте, які квіти зустрічаються у поезії «Зірка». (Маки)
3. Поміркуйте, що саме сподобалось вам у віршах Є. Гуцала.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Поетичний геній Є. Гуцала знайомить нас із невимовною красою рідної батьківщини та запрошує у подорож стежками своїх творів.
«Мікрофон»
Мої враження від поезії Є. Гуцала...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти художні засоби в поезіях «Чарівники» та «Журавлі високі пролітають...».