22:05 Українська література 5 клас. Урок 58 | |
Українська література 5 клас. Урок 58Урок 58. Є. Гуцало. «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...» Мета: - Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити в них художні засоби, головну думку. - Виховна: прищеплювати любов до пейзажної лірики та світу природи. - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: комбінований. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання Кросворд «У гостях у Євгена Гуцала» По горизонталі: 1. Назва дитячого твору Є. Гуцала, опублікованого 1973 р. ("Дениско") 2. Назва циклу творів письменника «... з Тернівки» (1982). (Оповідання) 3. Професія, яку мріяв здобути автор. (Журналіст) 4. Який фах мали батьки письменника? (Учитель) 5. Де Є. Гуцало розміщував свої перші вірші у шкільні роки? (Стінгазета) 6. У якому інституті навчався митець? (Педагогічний) 7. Захоплення з дитинства. (Читання) 8. Область, у якій народився письменник. (Вінницька) 9. До якого жанру належить праця «Ментальність ясиру»? (Публіцистика) По вертикалі: 1. Ким був Є. Гуцало у роки заслання? (Дослідник) 3. Актуалізація опорних знань - Що ви знаєте про поетичну спадщину Є. Гуцала? - Які вірші автора ви знаєте? II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — «Рідна земля мого дитинства,— згадує Є. Гуцало в автобіографії,— це і джерело поезії, джерело ліричного настрою, який для мене дуже суттєвий, дуже дорогий — і в віршах, і в прозі. Тут, на Поділлі, народилася і зміцніла любов до рідного українського слова, до народної пісні, до фольклору... Звідси, з Поділля, витоки як моєї свідомості, так і мало не всіх моїх творів...» Лірична стихія творчості Є. Гуцала стала формою суспільної опозиції. Переживши жахи повоєнного сільського побуту, автор по-своєму почав сприймати світ людей. Але саме в ліриці він почувається найбільш невимушено, розкуто, живописуючи красу природи й людей, охоче фіксуючи улюблений ним стан осяяння, здивування перед світом, те медитативне передчуття радості й любові. Дитинна чистота і ясність світовідчуття, відкритість ліричного героя до прекрасного в усіх його проявах — усе це, поєднане з гострою увагою до народних характерів, інших національних прикмет — вічних і нових, становило основу його художнього стилю. Сьогодні на уроці ми познайомимось з ліричними творами «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...» 2. Робота над програмовими поезіями Є. Гуцала 2.1. «Зірка». 2.1.1. Виразне читання вірша. 2.1.2. Тема: зображення зіркової ходи небосхилом. 2.1.3. Ідея: захоплення зіркою як джерелом радості та позитиву. 2.1.4. Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини. 2.1.5. Жанр: пейзажна лірика. 2.1.6. Аналіз вірша «Зірка» у формі бесіди за питаннями. - Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов'язані між собою? - Що автор розуміє під «сріблом»? Обґрунтуйте свою думку, - Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну? - 3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії? - Які художні засоби утворюють образність цього вірша? 2.2. «Чарівники». 2.2.1. Виразне читання вірша. 2.2.2. Тема: зображення магічного перетворення природи. 2.2.3. Ідея: зацікавленість красою змін у природі. 2.2.4. Основна думка: чарівники роблять природу красивішою. 2.2.5. Жанр: пейзажна лірика. 2.2.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями: - Хто такі чарівники? - Доведіть, що цей вірш належить до пейзажної лірики. - Як автор зображує головних героїв віршу? - Які художні засоби використовує автор для опису природи? - Наведіть пари слів із тексту поезії, які римуються між собою. 2.3. «Журавлі високі пролітають...». 2.3.1. Виразне читання вірша. 2.3.2. Тема: зображення сумного осіннього пейзажу. 2.3.3. Ідея: туга за квітучою природою. 2.3.4. Основна думка: журавлі — символ смутку. 2.3.5. Жанр: пейзажна лірика. 2.3.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями: - Чому автор називає журавлів «високими»? - Які почуття викликає у вас ця поезія? - Знайдіть уривок, який, на вашу думку, найкраще розкриває тему смутку, - Поміркуйте, чому автор зобразив у цьому вірші саме журавлів. Обґрунтуйе свою думку. - За допомогою яких засобів автор створює образність вірша? 3. Рубрика «Поціновувані поезії» Утворіть інформаційні грона за поезією «Зірка»: І в.— метафори, II в.— епітети. - Знайдіть у вірші повтори. Для чого автор їх використовує? (Зірка ходить, срібло ллється) - Знайдіть пари слів, які римуються між собою та продовжте ці рядки: сміється-ллється: б'ється, в'ється; руки-луки: трюки, муки; калину-Україну: перлину, годину. - Доповніть речення: «...Срібно зірка______з водою, (йде). Срібні в зірки________. (руки). Ллється________срібло з ведер (чисте). На______та луки...» (ліси) IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Зірка»?» (5-7 речень) 2. Пригадайте, з чим ходить зірка по воду. (З коромислом) 3. Поміркуйте, як дитинство вплинуло на творчість Є. Гуцала. Картка № 2 1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається вірш «Чарівники»?» (5-7 речень) 2. Пригадайте, у що була заквітчана Україна. (У місяць) 3. Поміркуйте, як автору вдається створити неповторний настрій та образність своїх ліричних творів. Картка № З 1. Напишіть міні-твір на тему «Чому мені подобається вірш «Журавлі високі пролітають...»?» (5-7речень) 2. Пригадайте, що розливала зірка навкруги себе. (Срібло) 3. Поміркуйте, якою є природа, з точки зору Є. Гуцала. На що він звертає найбільшу увагу? Картка № 4 1. Напишіть міні-твір на тему «У чому краса пейзажної лірики Є. Гуцала?» (5-7 речень) 2. Пригадайте, який епітет використав автор, зображуючи журавлів. (Високі) 3. Поміркуйте, чи можна вважати його лірику простою та зрозумілою кожному. Картка № 5 1. Напишіть міні-твір на тему «У чому полягає роль епітетів та метафор у ліричному творі?» (5-7 речень) 2. Пригадайте, які квіти зустрічаються у поезії «Зірка». (Маки) 3. Поміркуйте, що саме сподобалось вам у віршах Є. Гуцала. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Поетичний геній Є. Гуцала знайомить нас із невимовною красою рідної батьківщини та запрошує у подорож стежками своїх творів. «Мікрофон» Мої враження від поезії Є. Гуцала... VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Знайти художні засоби в поезіях «Чарівники» та «Журавлі високі пролітають...». | |