23:26 Українська література 5 клас. Урок 61 | |
Українська література 5 клас. Урок 61Урок 61. М. Рильський. «Дощ». «Осінь-маляр із палітрою пишною...». «Люби природу не як символ». Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям Мета: - Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори, визначити поетичні засоби. - Виховна: виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів. - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання 3. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм» т Коли народився М. Рильський? - Який перший вірш М. Рильського? - Яка перша збірка М. Рильського? - Яка тема першої збірки? - Де навчався М. Рильський? ? Поезія — це... II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — У поезії видатного українського поета Максима Тадейовича Рильського найголовніше місце в його багатогранній творчості посідає тема людини і природи. У кожному рядку ніби відбувається їхнє єднання. Автор доводить, що людина і природа нероздільні. У роздумах про життя поет доходить висновку» що людина не може існувати без природи, особливо наголошує на людському відчутті краси. Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Він вплітає в рядки поезії надзвичайні яскраві спостереження. Ось, наприклад, у чому він бачить ознаки весни: Вона — в бруньках блискучих на каштані, В снігу рудому, у струмках брудних, Що чистим сріблом грають у тумані. Мов бруд ніколи й не торкався їх. Вона — у краплях, що спадають дзвінко Із голих віт, які стрясає птах. Вона — в підсніжній зелені барвінку, В сережках на березових гілках. Читаючи ці рядки, мимоволі переймаєшся поетовими емоціями, переживаєш разом з ним радість бачення прекрасного. 2. Робота з текстом 2.1. Вірш М. Рильського «Люби природу не як символ». 2.2. Читання учнями вірша М. Рильського «Люби природу не як символ». 2.3. Тема: закликання людини любити природу, людей, красу, мистецтво, легенди і дійсність. 2.4. Ідея: благотворний вплив природи на людське життя. 2.5. Основна думка: кожен із нас — невід'ємна частинка матінки-природи. Світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу. 2.6. Жанр: пейзажна лірика. 2.7. Художні засоби в поезії. Епітети: «душі своєї», «висоти незміримі», «святі глибини», «душа могуча», «усі пориви», «душі твоєї», «живим поетом». Порівняння: «природа не як символ». 2.8. Бесіда за прочитаним твором - Який заклик поета ви почули в цьому поетичному творі? - Які художні засоби використовує поет? - Хто постає ліричним героєм у вірші? (Талановита дитина, вірний і дбайливий син) - Що означає для ліричного героя природа? (Вічне й невичерпне джерело життя і творчості) - Як ви розумієте ці рядки «Люби природу не для себе, Люби для неї» ? - Що є у природи за віршем М. Рильського? Обґрунтуйте відповідь рядками з поезії. ? Як ви вважаєте, чи повинні люди оберігати природу? т Чи вважає себе М. Рильський «царем природи»? Доведіть. 3. Робота з текстом «Дощ» 3.1. Читання учнями вірша М. Рильського «Дощ». 3.2. Тема: оспівування краси природи. 3.3. Ідея: возвеличення чарівності дощу. 3.4. Основна думка: захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами. 3.5. Жанр: пейзажна лірика. 3.6. Художні засоби. Метафори: «впав бадьоро», «відкривай груди», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить». Порівняння: «дощ-гість». Епітети: «благодатний», «довгожданий», «сяйвом осіянний», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним повівом», «повівом зеленим», «білі села». 3.7. Бесіда за прочитаним твором, т Чи сподобався вам вірши? - Які кольори ви побачили в поезії? - Як описує дощ М. Рильський? Доведіть рядками із поетичного твору. - Чи постає дощ ліричним героєм? - Які епітети використовує автор для змалювання дощу? - Як ви розумієте рядок: «Відкривай гарячі груди. Мати земле!»? {Земля є персонажем язичницької картини світу, у якій вона діє у функції матері, покровительки та помічниці, що має магічну силу.) 4. Робота з текстом «Осінь-маляр із палітрою пишною...» 4.1. Читання учнями вірша М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною». 4.2. Тема: милування рідним краєм. 4.3. Ідея: зображення яскравих фарб природи. Панування осені. 4.4. Основна думка: зобразити мальовничо-пейзажні фони. 4.5. Жанр: пейзажна лірика. 4.6. Бесіда за прочитаним твором. - Яку картинку ви побачили після прочитання вірша? - Чому автор порівнює осінь з малярем? Доведіть свою думку. - Які кольори ви побачили в поетичному творі? - Як автор змальовує осінь? - Чому літо справляє останній бенкет? - Як ви розумієте слово «бенкет» у вірші М. Рильського? - Чи сподобався вам вірш? - Розкажіть про свої спостереження щодо осені. т Чи така мальовнича осінь у нашому місті? 5. Рубрика «Усне малювання» Розкажіть, як би ви намалювали картини після прочитання віршів М. Рильського. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Тестове опитування 1. Який жанр вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною»? А Пейзажна лірика; Б філософська лірика; В патріотична лірика; Г інтимна лірика. 2. Хто постає ліричним героєм у вірші «Люби природу не як символ»? А Хлопець; Б вірний син; В дівчина; Г мати. 3. Який художній засіб використовує автор у рядку «Буйним повівом зеленим»? А Метафору; Б персоніфікацію; В порівняння; Г епітет. 4. Ким постає «земля» в поезії М. Рильського? А Коханою; Б матір'ю; В батьком; Г другом. 5. До якої збірки належить вірш «Люби природу не як символ»? А «На білих островах»; Б «На узліссі»; В «Жага»; Г «Літо». 6. Які села зображені в поезії «Дощ»? А Зелені; Б білі; В сині; Г фіолетові. 7. Який образ змальований у поезії М. Рильського за допомогою епітета «душа могуча»? А Земля; Б небо; В природа; Г дощ. 8. Що справляє літо у вірші М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»? А свято; Б банкет; В день народження; Г Різдво. 9. Який художній засіб використовує автор у рядку «Відкривай гарячі груди»? А Метафору та епітет; Б порівняння та метафора; В порівняння та епітет; Г персоніфікацію та порівняння. 10. Яких поетичних засобів більше в поезії М. Рильського? А Метафор; Б порівнянь; В персоніфікацій; Г епітетів. 11. До якої збірки належить вірш «Осінь-маляр із палітрою пишною»? А «На білих островах»; Б «На узліссі»; В «Жага»; Г «Літо». 12. Який образ змальований у поезії М. Рильського за допомою епітета «довгожданий»? А Землі; Б неба; В природи; Г дощу. 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть твір-мініатюру «Милозвучна поезія М. Рильського». 2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Дощ». 3. Поясніть вислів «Лише природа робить велике даром». Картка № 2 1. Напишіть твір-мініатюру «Моє ставлення до поезії М. Рильського». 2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Осінь-маляр із палітрою пишною». 3. Поясніть вислів «Закони створені для того, щоб сильний не був всемогутнім». Картка № З 1. Напишіть твір-мініатюру «Вираження природи в поезії М. Рильського». 2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Люби природу не як символ». 3. Поясніть вислів «О скільки у природи немудро-мудрих літер! О скільки у людини невміння прочитать...». V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Отже, у своїх віршах М. Т. Рильський не тільки зображує поєднання людини і природи, а й заклинає не обкрадати себе духовно, не відсторонюватись від краси в житті, від чарівного світу природи, мистецтва. Лише в єднанні корисної праці і краси людина може бути по-справжньому щасливою в житті. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Ознайомитись з біографією Г. Тютюнника. Читати твір «Дивак», звертаючи увагу на описи природи. | |