23:29 Українська література 5 клас. Урок 62 | |
Українська література 5 клас. Урок 62Урок 62. Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Світ людини і природи. Точність і лаконізм описів природи Мета: - Навчальна: ознайомити учнів з епізодами біографії автора; опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати описи природи, - Виховна: виховувати приязне ставлення до світу природи, захоплення описами природи, - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння грамотно надавати відповіді на питання. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання 3. Актуалізація опорних знань - Що ви полюбляєте робити у вільний час? Як часто ви буваєте на свіжому повітрі? - Чи милуєтесь ви красою природи? Що саме вам подобається? - За допомогою яких засобів письменники описують природу? Наведіть приклади. II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (1-5) 1. Вступне слово вчителя — Подивіться навколо себе. Що ви бачите? Усе це — дивовижний світ природи, і людина в ньому посідає важливе місце. Природа допомагає людині, існувати, а ми за це повинні бути вдячні їй та піклуватися про неї: не забруднювати річки, не вирубувати дерева, не вбивати диких тварин задля розваги. Ми — одне ціле з природою та повинні взаємодіяти з нею дуже шанобливо, тоді й вона буде прихильною до нас. Багато письменників звертаються у своїй творчості до теми природи, але кожен описує її по-своєму, тому деякі описи навівають смуток, а інші — навпаки звертають увагу на найдрібніши деталі, які створюють прекрасний та неповторний образ. Хтось, описуючи природу, надає їй незвичайних барв та відтінків, що робить її майже фантастичною, а інший описує природу точно і лаконічно, такою як вона є. До таких митців належить і наш сьогоднішній гість — видатний український письменник Григір Тютюнник. «В бору снігу мало. То там, то сям проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеньки з жовтуватою, немов старий мед, смілкою на зрізах. Тихо навкруги й затишно. Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу, струшений вітром з верховіття. Десь неподалік чути: цюк-цюк-цюк,— дятел порається» — саме так описує автор зимовий ліс у творі «Дивак». Здавалось би, звичайний опис, але зверніть увагу, як авторські порівняння для трави та пеньків прикрашають його, і, не псуючи його реальності, допомагають нашій уяві змалювати яскраву картину зимового лісу. І таких описів у творі дуже багато, я сподіваюсь, що вони пробудять вашу уяву і привернуть вашу увагу до твору «Дивак». 2. Розповідь про письменника (матеріал для вчителя) Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з життєвим шляхом Гри-гора Тютюнника. Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 р. в с. Шилівка на Полтавщині в селянській родині. Тяжкі умови дитинства відіграли згодом істотну роль і у виборі тем та сюжетів, і у формуванні світосприймання майбутнього письменника. Після визволення України від фашистської навали Тютюнник закінчив п'ятий клас сільської школи і вступив до ремісничого училища; працював на заводі імені Малишева в Харкові, в колгоспі, на відбудові шахт у Донбасі. Після служби у військово-морському флоті (у Владивостоку), де вчився у вечірній школі, вперше пробує писати (російською мовою). Після закінчення Харківського університету (1962) Гр. Тютюнник учителював у вечірній школі на Донбасі. 1963-1964 рр. працює в редакції газети «Літературна Україна», публікує в ній перші оповідання: «Дивак», «Рожевий морок», «Кленовий пагін», «Сито, сито...». Молодіжні журнали «Дніпро» та «Зміна» вміщують новели «Місячної ночі», «Зав'язь», «На згарищі», «У сутінки», «Чудасія», «Смерть кавалера». 1966 р. вийшла перша його книжка «Зав'язь», яка була однією з тих книжок, що засвідчили новий злет української прози і зробили популярним ім'я Гр. Тютюнника, воднораз вирізнивши його серед творчої молоді. Журнал «Дружба народов» відзначив оповідання Гр. Тютюнника як кращі у своїх публікаціях 1967 р. 1968 р. «Литературная газета» оголосила всесоюзний конкурс на краще оповідання. Гр. Тютюннику було присуджено премію за оповідання «Деревій». Твір дав назву збірці (1969), до якої увійшли повість «Облога» та кілька оповідань. На початку 70-х років Гр. Тютюнник працював у видавництві «Веселка». Серед його продукції — настільна книга-календар для дітей «Дванадцять місяців» (1974), у підборі матеріалів до якої виявився його літературний смак, мистецька вимогливість, повага до юного читача. Пише він і сам твори для дітей, видає збірки оповідань «Ласочка» (1970), казок «Степова казка» (1973), які по-новому розкрили талант письменника. За книги «Климко» (1976) і «Вогник далеко в степу» (1979) Гри-горові Тютюннику присуджено республіканську літературну премію ім. Лесі Українки 1980 р. В останні місяці життя письменник працював над повістю «Житіє Артема Безвіконного». Не в змозі реалізувати свій талант в атмосфері чиновницького диктату над літературою, 6 березня 1980 р. Григір Тютюнник покінчив життя самогубством. 1989 р. його творчість була посмертно відзначена Державною премією ім. Т. Г. Шевченка. 3. Цифровий диктант за біографією письменника Учні записують «0» — якщо твердження неправильне, «1» — якщо твердження правильне. 1. Тяжкі умови дитинства вплинули на подальшу творчість автора. (1) 2. Тютюнник закінчив дев'ятий клас сільської школи і вступив до ремісничого училища. (0) 3. Письменник працював у шахті на Донбасі. (1) 4. Військову службу проходив у повітряних силах. (0) 5. Перші вірші Григір Тютюнника були написані українською мовою. (0) 6. Після закінчення університету він викладав у вечірній шко-лі. (1) 7. «Дивак» був одним із перших оповідань автора. (1) 8. На початку 70-х років Григір Тютюнник працював у видавництві «Вечірній Київ». (0) 9. Перша книжка автора мала назву «Вогник далеко в степу». (0) 10. Письменник брав участь у підборі матеріалу до настільної книги-календаря для дітей «Дванадцять місяців». (І) 11. Збірка оповідань Тютюнника для дітей мала назву «Ласочка». (1) 12. Григір Тютюнник помер у похилому віці від хвороби серця. (0) 4. Цитатна характеристика описів природи утворі «Дивак» 4.1. Знайдіть та прочитайте цитати з тексту, які описують: - поведінку дятла («Зачувши людину, дятел перестав цюкати, повів гартованим дзьобом з боку в бік і націлив його на Олеся: чого тобі тутечки? Здригнувся, хльоснув крилом по корі і зник, залишивши у вузенькому дуплі шишку»); - природу навколо школи («По той бік мосту, через вигін, червоніє крізь біле плетиво запорошених дерев цегляна школа. З бовдурів дим угору тополиними стовпами. Повітря пахне торф'яним духом і весняним випаром сирих вільхових дров. Ліворуч від мосту чорніють мил, виграючи на сонці блискучими хвильками,— там б'ють джерела»); - замерзлу річку («Олесь ліг долілиць, притиснув скроню до льоду і почав розглядати дно. Воно тьмарилось мулистим пилком, пускало бульбашки, котрі прилипали до криги — білі, круглі, як воляче око. Течія розчісувала зелений кушир, пряли тоненькими ніжками якісь жучки, боком долаючи пружний струмінь»); - ліс увечері («У кущах, заплетених осокою, шарудів вітер, попискували миші; а в березі терлись одна об одну вільхи, сповнюючи луг тривожним стогоном»); 4.2. Бесіда - Які засоби використовує автор, щоб зробити описи яскравішими? - 3 чим він порівнює явища навколишнього світу? - На які деталі автор звертає увагу в описах? - Що саме вам сподобалось в зображеннях природи Тютюнником? Обґрунтуйте свою відповідь. 5. Вікторина «Знайди пару» Установіть відповідність між предметом та його порівнянням у тексті. 1 Кілки у тинах А Мов ковдра на сіні 2 Смілка на зрізах пнів Б Як воляче око 3 Дим з бовдурів В Немов гра у жмурки 4 Лід на річці Г Як стрижені допризовник 5 Бульбашки води у річці Д Тополиними стовпами 6 Кружляння дерев Є Немов старий мед Ключ: 1 г, 2 в, 3 д, 4 а, 5 б, 6 в IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть міні-твір на тему «Моя прогулянка в лісі» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Дерево міцне корінням, людина — друзями»? 3. Поміркуйте, чому Олесю було цікавіше в лісі, аніж із товаришами. Картка № 2 1. Напишіть міні-твір на тему «Краса замерзлої річки» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Друг-боягуз гірше ворога»? 3. Пригадайте, що ввижалося Олесю на річці. Про що це свідчить? Картка № З 1. Напишіть міні-твір на тему «Природа навколо нашої школи» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Без біди друга не пізнаєш»? 3. Поміркуйте, кого Олесь уважав хазяїном лісу. Картка № 4 1. Напишіть міні-твір на тему «Що цікавого можна знайти в лісі?» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Старий друг кращий від нових двох»? 3. Поміркуйте, чому Олесь полюбляв зиму. Картка № 5 1. Напишіть міні-твір на тему «Природа навколо нас» (5-7 речень). 2. Як ви розумієте прислів'я: «Чоловік без друга, що їжа без солі»? 3. Поміркуйте, через що Олесь був сердитий на діда. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Учитель. Сьогодні на уроці ми познайомились із новим письменником Григором Тютюнником та розпочали працювати з його твором «Дивак». Описи природи та її переосмислення у внутрішньому світі маленького Олеся створюють неповторну атмосферу твору, ближче з яким ми познайомимось на наступному уроці. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Читати твір «Дивак», готуватись до опитування за змістом твору. | |