укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 15 » Українська література 5 клас. Урок 66
23:47
Українська література 5 клас. Урок 66

Українська література 5 клас. Урок 66

Урок 66. М. Вінграновський Поезія «Сама собою річка ця тече...». «Бабунин дощ». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора
Мета: 
- Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити елементи патріотизму автора в його віршах. 
- Виховна: виховувати духовні цінності маленьких особистостей, прищеплювати любов до поезії. 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»
- У якому році народився М. Вінграновський? 
- Що таке «колискова пісня»? 
- Хто співає колискову малечі?
«Мікрофон»
«Я знаю про М. Вінграновського...»
II. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— В одному з інтерв'ю поет висловився так: «Батьківщина і народ — це життя поета, його кров, його нерви, його любов, його надія... Батьківщина, земля, любов, люди — без цього поет не поет...» Як бачимо, своє завдання поет убачав у тому, щоб оспівувати і возвеличувати близькі, добре знайомі, а від того по-справжньому важливі для кожного українця цінності.
Ліричний герой поезій Вінграновського здатен розмовляти з природою. Але розмова ця відбувається на якомусь незнаному для інших людей вищому рівні. Він ніби розчиняється у всесвіті для того, щоб вловити, відчути і насолодитися невимовною гармонією природи. Він стає невід'ємною часткою цієї гармонії.
Природа — це джерело віри у вічне. Людина, що живе, оточена красою природи,— і сама стає красивою.
Поезія М. Вінграновського — явище глибоке, самобутнє й невичерпне, як саме життя. З неї постає людина з добрим серцем, чесна, порядна, щира, милосердна і талановита.
2. Робота над твором М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»
2.1. Читання вірша учнями.
2.2. Тема: спогади героя про родину та Батьківщину,
2.3. Ідея: любов до маленької безіменної річки як символу рідної домівки.
2.4. Основна думка: річка — символ рідного краю.
2.5. Образ: річечка.
2.6. Жанр: пейзажна лірика.
2.7. Бесіда за прочитаним твором, 
- Чи сподобався вам вірш М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»? 
- Які описи ви побачили у вірші? 
- Як ліричний герой описує рідну хату? 
- Як описує автор річку? 
- 3 чим порівнює річку? 
- Яке ставлення до річки в автора? 
- Чи є у вас улюблена річка? Доведіть.
3. Робота над твором М. Вінграновського «Бабунин дощ»
3.1. Читання вірша учнями.
3.2. Тема: пізнання всесвіту для того, щоб уловити, відчути й насолодитися невимовною гармонією природи.
3.3. Ідея: змалювання неймовірної сили дощу.
3.4. Основно думко: зображення портрету дощу, пізнання його властивостей. Патріотичні почуття поета уособлюють образи природи. Власне, так і має бути, адже людина шукає у природі духовного спокою і порятунку.
3.5. Образ: дощ.
3.6. Жанр: пейзажна лірика.
3.7. Бесіда за прочитаним твором.
- Чи сподобався вам вірш М. Вінграновського «Бабунин дощ»?
- Чому ліричний герой хоче пізнати властивості дощу?
- Які враження охопили вас після прочитання поезії?
- Чи є у вірші загадкове зображення дощу? Доведіть це рядками поезії, 
- Як ви гадаєте, що хотів сказати дощ ліричному герою? 
- Які дії виконує дощ у вірші? 
- Як у вірші зображена природа, тварини? 
- Чи шукає ліричний герой спокій і порятунок?
4. Літературна гра «Знайди друзів поезії»
(Клас ділиться на три групи.)
Завдання для І групи: знайти у вірші «Перша колискова» М. Вінграновського художні засоби (метафору, епітети, порівняння).
«Перша колискова»
Завдання для II групи: знайти у вірші «Сама собою річка ця тече» М. Вінграновського художні засоби (метафору, епітети, порівняння).
«Сама собою річка ця тече»
Завдання для III групи: знайти у вірші «Бабунин дощ» М. Вінгра-новського художні засоби (метафору, епітети, порівняння).
«Бабунин дощ»
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1.  У якому місті автор здобув вищу освіту?
А Києві;                                        Б Полтаві;
В Чернігові;                                  Г Львові.
2.  Коли народився М. Вінграновський?
А 7 листопада 1930 р;                  Б 7 жовтня 1936 р.;
В  15 жовтня 1930 р.;                   Г 8 листопада 1930 р.
3. Ліричні пісенні твори, які виконуються матір'ю, це: 
А патріотична лірика;                   Б колискова;
В пейзажна лірика;                       Г  філософська лірика.
4. До якої поезії належить вірш М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»?
А Патріотична лірика;                  Б колискова;
В пейзажна лірика;                      Г  філософська лірика.
5.  У якому творі зображено образ дощу?
А «Сама собою річка ця тече»;   
Б  «Бабунин дощ»; 
В  «Перша колискова»;                
Г   «Ходімте в сад»
6. У якому вірші М. Вінграновського звучить тема спогадів героя про родину та Батьківщину?
А «Сама собою річка ця тече»;   
Б  «Бабунин дощ»; 
В  «Перша колискова»;                
Г   «Ходімте в сад»
7.  У якому вірші автор звертається до теми пізнання всесвіту? 
А «Сама собою річка ця тече»;    Б  «Бабунин дощ»;
В  «Перша колискова»;                Г   «Ходімте в сад»
8. До кого звертається автор у творі «Перша колискова»? 
А Хлопця;                                    Б дівчини;
В дитини;                                    Г  до кожного.
9.  Який художній засіб використовує автор у рядку: «Одне — сов'яче око, друге — вовче»?
А Епітет;                                     Б метафору;
В порівняння;                              Г  персоніфікацію.
10.  Який художній засіб використовує автор у рядку: «Тіні сплять і сонна яворина»?
А Епітет;                                       Б метафору;
В порівняння;                               Г  персоніфікацію.
11.  У якому вірші М. Вінграновського річка є символом? 
А «Сама собою річка ця тече»;    Б  «Бабунин дощ»;
В  «Перша колискова»;                Г   «Ходімте в сад».
12.  Який художній засіб використовує автор у рядку: «І наша хата пахне їй борщем»?
А Епітет;                                       Б метафору;
В порівняння;                               Г  персоніфікацію.
2. Робота з картками в парах (групах) 
Картка № 1
1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Поезія М. Вінграновського».
2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Сама собою річка ця тече».
3. Дайте визначення поняттю «колискова пісня».
Картка № 2
1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Моя улюблена річка за віршем М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече».
2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Бабунин дощ».
3. Яка основна думка у вірші «Перша колискова»?
Картка № З
1.  Напишіть твір-мініатюру на тему «Мотиви лірики М. Вінгранов-ського».
2. Охарактеризуйте образ матері у вірші «Перша колискова».
3. Яка ідея вірша «Бабунин дощ»?
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ