23:47 Українська література 5 клас. Урок 66 | |
Українська література 5 клас. Урок 66Урок 66. М. Вінграновський Поезія «Сама собою річка ця тече...». «Бабунин дощ». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора Мета: - Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити елементи патріотизму автора в його віршах. - Виховна: виховувати духовні цінності маленьких особистостей, прищеплювати любов до поезії. - Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Забезпечення емоційної готовності до уроку 2. Перевірка домашнього завдання 3. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм» - У якому році народився М. Вінграновський? - Що таке «колискова пісня»? - Хто співає колискову малечі? «Мікрофон» «Я знаю про М. Вінграновського...» II. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя — В одному з інтерв'ю поет висловився так: «Батьківщина і народ — це життя поета, його кров, його нерви, його любов, його надія... Батьківщина, земля, любов, люди — без цього поет не поет...» Як бачимо, своє завдання поет убачав у тому, щоб оспівувати і возвеличувати близькі, добре знайомі, а від того по-справжньому важливі для кожного українця цінності. Ліричний герой поезій Вінграновського здатен розмовляти з природою. Але розмова ця відбувається на якомусь незнаному для інших людей вищому рівні. Він ніби розчиняється у всесвіті для того, щоб вловити, відчути і насолодитися невимовною гармонією природи. Він стає невід'ємною часткою цієї гармонії. Природа — це джерело віри у вічне. Людина, що живе, оточена красою природи,— і сама стає красивою. Поезія М. Вінграновського — явище глибоке, самобутнє й невичерпне, як саме життя. З неї постає людина з добрим серцем, чесна, порядна, щира, милосердна і талановита. 2. Робота над твором М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече» 2.1. Читання вірша учнями. 2.2. Тема: спогади героя про родину та Батьківщину, 2.3. Ідея: любов до маленької безіменної річки як символу рідної домівки. 2.4. Основна думка: річка — символ рідного краю. 2.5. Образ: річечка. 2.6. Жанр: пейзажна лірика. 2.7. Бесіда за прочитаним твором, - Чи сподобався вам вірш М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»? - Які описи ви побачили у вірші? - Як ліричний герой описує рідну хату? - Як описує автор річку? - 3 чим порівнює річку? - Яке ставлення до річки в автора? - Чи є у вас улюблена річка? Доведіть. 3. Робота над твором М. Вінграновського «Бабунин дощ» 3.1. Читання вірша учнями. 3.2. Тема: пізнання всесвіту для того, щоб уловити, відчути й насолодитися невимовною гармонією природи. 3.3. Ідея: змалювання неймовірної сили дощу. 3.4. Основно думко: зображення портрету дощу, пізнання його властивостей. Патріотичні почуття поета уособлюють образи природи. Власне, так і має бути, адже людина шукає у природі духовного спокою і порятунку. 3.5. Образ: дощ. 3.6. Жанр: пейзажна лірика. 3.7. Бесіда за прочитаним твором. - Чи сподобався вам вірш М. Вінграновського «Бабунин дощ»? - Чому ліричний герой хоче пізнати властивості дощу? - Які враження охопили вас після прочитання поезії? - Чи є у вірші загадкове зображення дощу? Доведіть це рядками поезії, - Як ви гадаєте, що хотів сказати дощ ліричному герою? - Які дії виконує дощ у вірші? - Як у вірші зображена природа, тварини? - Чи шукає ліричний герой спокій і порятунок? 4. Літературна гра «Знайди друзів поезії» (Клас ділиться на три групи.) Завдання для І групи: знайти у вірші «Перша колискова» М. Вінграновського художні засоби (метафору, епітети, порівняння). «Перша колискова» Завдання для II групи: знайти у вірші «Сама собою річка ця тече» М. Вінграновського художні засоби (метафору, епітети, порівняння). «Сама собою річка ця тече» Завдання для III групи: знайти у вірші «Бабунин дощ» М. Вінгра-новського художні засоби (метафору, епітети, порівняння). «Бабунин дощ» III. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Тестове опитування 1. У якому місті автор здобув вищу освіту? А Києві; Б Полтаві; В Чернігові; Г Львові. 2. Коли народився М. Вінграновський? А 7 листопада 1930 р; Б 7 жовтня 1936 р.; В 15 жовтня 1930 р.; Г 8 листопада 1930 р. 3. Ліричні пісенні твори, які виконуються матір'ю, це: А патріотична лірика; Б колискова; В пейзажна лірика; Г філософська лірика. 4. До якої поезії належить вірш М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»? А Патріотична лірика; Б колискова; В пейзажна лірика; Г філософська лірика. 5. У якому творі зображено образ дощу? А «Сама собою річка ця тече»; Б «Бабунин дощ»; В «Перша колискова»; Г «Ходімте в сад» 6. У якому вірші М. Вінграновського звучить тема спогадів героя про родину та Батьківщину? А «Сама собою річка ця тече»; Б «Бабунин дощ»; В «Перша колискова»; Г «Ходімте в сад» 7. У якому вірші автор звертається до теми пізнання всесвіту? А «Сама собою річка ця тече»; Б «Бабунин дощ»; В «Перша колискова»; Г «Ходімте в сад» 8. До кого звертається автор у творі «Перша колискова»? А Хлопця; Б дівчини; В дитини; Г до кожного. 9. Який художній засіб використовує автор у рядку: «Одне — сов'яче око, друге — вовче»? А Епітет; Б метафору; В порівняння; Г персоніфікацію. 10. Який художній засіб використовує автор у рядку: «Тіні сплять і сонна яворина»? А Епітет; Б метафору; В порівняння; Г персоніфікацію. 11. У якому вірші М. Вінграновського річка є символом? А «Сама собою річка ця тече»; Б «Бабунин дощ»; В «Перша колискова»; Г «Ходімте в сад». 12. Який художній засіб використовує автор у рядку: «І наша хата пахне їй борщем»? А Епітет; Б метафору; В порівняння; Г персоніфікацію. 2. Робота з картками в парах (групах) Картка № 1 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Поезія М. Вінграновського». 2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Сама собою річка ця тече». 3. Дайте визначення поняттю «колискова пісня». Картка № 2 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Моя улюблена річка за віршем М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече». 2. Охарактеризуйте ліричного героя у вірші «Бабунин дощ». 3. Яка основна думка у вірші «Перша колискова»? Картка № З 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Мотиви лірики М. Вінгранов-ського». 2. Охарактеризуйте образ матері у вірші «Перша колискова». 3. Яка ідея вірша «Бабунин дощ»? IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ | |