укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 11 » Українська музика: традиції і новаторство
11:57
Українська музика: традиції і новаторство

Українська музика: традиції і новаторство

Музичне мистецтво в усі часи прагне розкрити духовність людини як найдорожче, чим обдарувало її життя. Щоб виразити духовні процеси сучасного суспільства і зміни, що відбуваються в ньому, мистецтво шукає і знаходить нові форми, стильові основи й оновлену мову.
Традиції - передавання накопиченого досвіду від покоління до покоління.
Музичні традиції дбайливо зберігаються поколіннями як безцінний духовно-художній досвід і джерело натхнення сучасного мистецтва. Проте ґрунтуватись лише на традиціях мистецтво не може, адже для розвитку йому необхідне постійне живлення новим творчим досвідом. Життя змінюється, і чим далі, тим стрімкіше. Мистецтво, що відтворює його, змінюється разом із ним. Тому традиції нерозривно пов'язані з новаторством. Із плином часу новації перетворюються на традиції, стають класикою.
Новаторство - пошук нових форм і засобів виразності для втілення в мистецтві образів сучасного життя.
Як, на вашу думку, традиції в мистецтві співіснують із новаторством?
Яскравим прикладом новаторства є творчість Миколи Лисенка, фундатора української музичної класики. Увібравши в себе традиції української музики попередніх епох, спираючись на багату фольклорну спадщину, композитор заснував традицію, що стала основоположною для вітчизняної музичної культури: тісний зв'язок народної і професійної творчості.
Великим надбанням Лисенка було створення національної музичної школи, що дозволило українській музиці посісти гідне місце у світовій культурі. 
Нині традиції української народної музики також знаходять відображення в різних жанрах і напрямах сучасного музичного мистецтва.
Поміркуйте, у чому ви вбачаєте ознаки сучасності в музиці?
Чи потрібна нашому сучаснику класична музика?
Сучасною музикою зазвичай вважають лише музику сьогодення. Але життєздатність музичної композиції визначається не лише датою її створення, а й тим, наскільки вона відповідає духовним потребам людини в різні часи.
«Справжнє мистецтво не має часових меж»,- говорив Платон Майборода. Мистецтво композиторів-класиків перебуває поза часом, воно завжди актуальне і сучасне.
Звернення сучасних музикантів до спадщини видатних майстрів, талановиті обробки відомих класичних творів є тому красномовним доказом.
Українська музика завжди славилася своїми пісенними традиціями. Народна пісня - це безцінний скарб нашої культури, її краса живе й у сучасній музиці як генетична пам'ять, як мірило нашої духовності.
«Віночок українських пісень» у виконанні Н. Матвіенко
Чому, на вашу думку, Ніну Матвієнко називають берегинею традицій народної творчості?
Народно-пісенні традиції стали основою творчості багатьох українських митців сучасності. Композитори-піснярі складають натхненні гімни своїй Батьківщині, що зростила їх і подарувала крила.
Запитання та завдання
* Що таке традиції та новаторство в музичному мистецтві? Чому вони незамінні й однаково важливі?
* Чому, на вашу думку, творчість М. Лисенка стала основою української національної музичної школи?
* Як ви розумієте висловлювання П. Майбороди щодо мистецтва?
Пізнаємо разом
Дослідіть творчість одного із сучасних українських композиторів. У чому проявляється її новаторство?
новою української музичної культури стали народна творчість, український музичний фольклор. Українському мелосу притаманна широта і наспівність, яскрава виразність та емоційність мелодій, задушевність і простота у поєднанні з характерними ладо-інтонаційними рисами (зміною мажору і мінору), прийомами голосоведіння і поліфонії (багатоголосся).
Провідна роль у становленні української національної музики належить Миколі Лисенку. Серед кращих творів композитора - обробки народних пісень, у яких застосовано принципи народного багатоголосся і куплетно-варіаційний розвиток.
Творчі принципи М. Лисенка в мистецтві продовжили розвивати його талановиті послідовники - М. Леонтович, О. Кошиць, К. Стеценко, Я. Степовий. Вокально-хорова музика стала провідною у творчості цих композиторів. Це обробки народних пісень, кантати, церковна музика, романси, солоспіви.
Обробка - видозміна музичного твору шляхом використання різноманітніх засобів музичної виразності.                        
Видатний український композитор Микола Леонтович убачав мету і сенс свого життя в утвердженні національної духовності й культури. Завдяки великому таланту і наполегливій праці він прославив українську музику. Композитор є автором хорових поем, опери «На русалчин Великдень» (яку згодом завершив М. Скорик), обробок понад ста п'ятидесяти народних пісень. Хорові мініатюри Леонтовича й донині є непереверше-ними. Це перлини народної пісенності «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть», «Гаю, гаю, зелен розмаю» та ін. У них компо-
зитор майстерно поєднав народно-пісенні традиції з власною творчістю.
Дві перлини Леонтовича - «Щедрик» і «Дударик» - є високомистецькими зразками, яким належить видатна роль у жанрі обробки народної пісні. Розвиток коротенької поспівки в справжню музичну поему був сміливим новаторським експериментом композитора. «Щедрик» - дивовижно цілісна і багата емоційними відтінками композиція.
Пригадайте, чим вас вразила най-відоміша хорова обробка митця - «Щедрик». Що особливого, на вашу думку, є в цьому шедеврі, який відкрив світові Україну?
Улюбленою піснею композитора був «Дударик». Пісня передає смуток за людиною, якої вже немає, але яка залишила по собі добру згадку.
Українська народна пісня «Дударик» у хоровій обробці М. Леонтовича
Яке враження справила на вас ця хорова мініатюра? Спробуйте відзначити засоби, якими композитор досягає розмаїття хорового звучання.
Одним із найвідоміших митців і соратників Лисенка був Олександр Ко-шиць - талановитий композитор і вчений-етнограф. Кошиць розкрив світові образ обдарованого народу та його найважливіші духовні цінності - волелюбність, поетичне світовідчуття, рідкісної краси пісенність, високу музичну культуру. Серед народних пісень в обробці митця вирізняються жартівлива «На вулиці скрипка грає» та колискова «Ой ходить сон коло вікон».
Українські народні пісні «Ой ходить сон коло вікон», «На вулиці скрипка гра&> в обробці О. Кошиця (на вибір)
Кирило Стеценко - всебічно художньо обдарована особистість. У своїй творчій діяльності він був послідовником національного напряму, започаткованого М. Лисенком. Свого часу композитор організував Перший київський народний хор, дві мандрівні капели, на основі яких згодом виникла капела «Думка».
Важливе місце у творчості Стеценка посідають солоспіви (понад ЗО творів) на вірші Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки та інших поетів. Автор дитячих опер «Лисичка, котик і півник», «Івасик-Телесик», п'ятдесяти акапельних обробок колядок і щедрівок, Стеценко був майстром світлого й легкого, ніби акварельного звучання.
К. Стеценко. Романс «Стояла я І слухала весну» на вірші Лесі Українки
У якому виконанні прозвучав романс? Як у музиці передано тонкі відтінки і нюанси почуттів, виражених у поетичному слові?
Багатьом українським композиторам-класикам притаманні акапельні (тобто без супроводу) обробки народних пісень, гармонізація мелодії, утворення багатоголосся.
шкашинка
Українську народну різдвяну пісню «Щедрик» дуже люблять в багатьох країнах світу. Із нею зустрічають Різдво в Америці та країнах Європи. Всесвітньовідомою вона стала завдяки геніальному аранжуванню Я. Степового.
До США щедрівка потрапила завдяки композитору, поету І диригенту чеського походження Пітеру ВІльхоуському. 1922 року в Нью-Йорку «Щедрик» Леонтовича вперше прозвучав у виконанні хору О. Кошиця. Пісня так сподобалась ВІльхоуському, що той написав англійський текст до пісні і назвав її «Carolsofthe Bells» - «Колядка дзвонів». Відтоді народна щедрівочка, мелодія якої народилася в душі українського народу, стала одним Із провідних символів Різдва.
Одним із фундаторів національної композиторської школи і духовним спадкоємцем Лисенка був Яків Степовий, композитор ліричної спрямованості, майстер романсів і солоспівів. У його доробку - камерно-вокальні твори, фортепіанні мініатюри, обробки народних пісень. Особливо виділяється обробка жартівливої пісні «Явтух», представлена композитором як театралізована сценка-дует. Кожен образ має яскраву характеристику: наспівно-лірична партія дівчини й буркотливі розмовні репліки Явтуха.
Українська народна пісня «Куди їдеш, Явтуше?» в обробці Я. Степового
Чим зацікавила вас ця народна пісня? Пригадайте й інші відомі вам твори композитора: «Зоре моя вечірняя» на вірші Т. Шевченка, «Зимонька-снІгуронька» на вірші Л. Глібова, фортепіанні обробки народних пісень «Дощик», «Лугом іду».
Творчість Миколи Лисенка і його послідовників відіграла визначну роль у розвитку всієї української музики.
Запитання та завдання
* Поясніть ознаки жанру солоспіву.
* Поміркуйте, що означає поняття «традиційна обробка народної пісні». Наведіть приклади з творчості відомих композиторів.
* Які з обробок народних пісень, що прозвучали на уроці, вразили вас найбільше?
* Де в наш час можна почути обробки народних пісень? Чи всі вони є традиційними?

ГДЗ 7 клас українська мова
Підручники 7 клас хімія