13:21 Вибір графічної техніки для створення образу | |
Вибір графічної техніки для створення образуМистецтво графіки надзвичайно складне й багатоманітне, проте основою будь-якого різновиду графічного мистецтва є лінійний або плямовий рисунок. Рисунок виконують твердими й сухими матеріалами (графітним олівцем, вуглиною, соусом, сангіною, пастеллю), а також тушшю, чорнилом, аквареллю, гуашшю за допомогою пера та пензля. Важливе значення для створення художнього образу має також колір (тон) паперу та його поверхня (фактурна, гладка тощо).Залежно від того, які матеріали та інструменти використовує художник, розрізняють і види графічних технік. У кожній техніці Існують різноманітні прийоми і способи виразного відтворення форми та простору в композиції, створення Ілюзії об'єму або площинного декоративного зображення. Наприклад, рисунок графітним олівцем вирізняється красивим сірим тоном із легким відблиском, а рисунок пером — чіткістю, чистотою і витонченістю ліній. Для рисунка, виконаного вуглиною (зазвичай на шорсткому папері, а іноді — й на полотні), характерний глибокий оксамитовий тон, широкий та енергійний штрих. У графічному мистецтві доволі широко використовують техніку гризайль. Гризайль — це чорно-біле або однотонне зображення будь-якого колірного відтінку. У графіці гризайль виконують за допомогою пензля тушшю, чорнилом, аквареллю або іншими матеріалами, розведеними водою. Тональні нюанси цієї техніки безмежні. Якщо туш нанести майже сухим пензлем швидким і точним рухом, то вона не розпливеться, а ляже на папір чітко; якщо ж навмисно довше затримати на папері вологий пензлик, туш розповзеться й утворить м'які, соковиті плями. Запам'ятай: Поєднання плям білого і чорного кольору утворює найбільший контраст, а використання відтінків сірого— нюанс. Краса природи в будь-яку пору року викликає естетичні почуття, дарує натхнення мистцям і спонукає їх до творчості. Звичайно, кожному сезону притаманні певні природні явища та погодні умови: взимку лютують заметілі, морози сковують кригою водойми; навесні тануть сніги, повертаються з теплих країв перелітні птахи, квітують первоцвіти; влітку переважають спекотні дні, трапляються грози, буяє зелень, дозрівають хліба; восени часто йдуть дощі, залягають тумани, жовтіє та опадає листя з дерев І кущів. Розглянь графічні твори. Яку пору року зобразив художник? Які виражальні засоби він використав, щоб передати тривожний стан природи підчас грози? Художньо-творча діяльність Вправа. Виконай ескіз пейзажного мотиву пензликом і чорною або кольоровою тушшю за зразком. Творче завдання. Уяви похмурий осінній день: важкі чорно-сірі хмари закошлатили небокрай, пронизливий вітер зриває з дерев листя, косими струменями з'єднує небо і землю дощ. Пейзаж у негоду краще зображати тушшю чи аквареллю в техніці гризайль, використовуючи прийом «по-вологому». Силуети і контури предметів будуть м'якими, розпливчастими, туш чи акварельна фарба красиво перетікатиме й утворюватиме цікаві переходи тону, виразні ефекти тонових градацій. Продумати композицію тобі допоможе поезія. Спочатку виконай олівцем ескіз, намагаючись передати ритм та динамічний стан об'єктів природи. Потім обраним художнім матеріалом промалюй силуети дерев І заповни формат аркуша іншими елементами композиції. Використай у своїй роботі різні прийоми зображення: наприклад, ляпкографію, набризки та Ін. Колір як засіб створення образу Основним засобом виразності уживописі, як відомо, є колір. Багатство кольорів, яке існує в довкіллі, кожен художник сприймає по-своєму, узагальнює та розкриває їх відповідно до власного творчого задуму, а іноді й суттєво трансформує, переосмислює. Використовуючи знання з колористики та відомості про емоційні можливості кольору, живописець може створити певний за характером образ у будь-якому жанрі. Художньо-образна характеристика твору залежить від колірної гами та живописного прийому роботи. Розглянь репродукції картин та опиши свої враження. Які художні образи втілені у цих творах? Зверни увагу, які виражальні засоби використали живописці. Ти вже знаєш, що сприйняття кольору залежить від багатьох факторів, але головним чином — від характеру освітлення і особливостей зору людини. Різноманітні розжарені тіла (сонце, електрична лампочка, розпечений метал, багаття, полум'я свічки тощо) випромінюють пряме світло, а всі навколишні предмети й об'єкти, на які воно потрапляє, стають джерелами відображеного світла. Пряме світло, як правило, яскраве, Інтенсивне, а відображене — м'яке, розсіяне. На картині А. КуїнджІ «Місячна ніч на Дніпрі» у сяйві місяця виблискує гладінь дніпрових вод, а на тлі річки проглядається чіткий силует вітряка. Для підсилення ефекту світла живописець використав колірний контраст: місяць та місячну доріжку зображено холодними сріблястими і блакитнувато-зеленавими кольорами, а все довкола — теплими, червонясто-брунатними. Саме завдяки майстерно переданим світловим ефектам ця картина викликала нечуваний резонанс і була визнана шедевром ще за життя художника. Запам'ятай! За допомогою кольору живописець не лише створює певний за характером і настроєм образ, а й виділяє композиційний центр, передає глибину простору та підсилює світлові ефекти. | |