укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Січень » 27 » Математика 3 клас. Урок 114. Позначення частин числа цифрами
11:04
Математика 3 клас. Урок 114. Позначення частин числа цифрами

Математика 3 клас. Урок 114. Позначення частин числа цифрами

Мета: пояснити учням утворення частин способом ділення цілого на рівні частини й виділенням однієї з них; вчити визначати кількість певних частин у цілому, у скільки разів певна частина менша за ціле та у скільки разів ціле більше за частину; навчити читати і записувати частини у вигляді дробу з чисельником 1; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
конспекты уроков
Хід уроку. Математика 3 клас. Позначення частин числа цифрами
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Аналіз контрольної роботи
2.     Робота в групах
88 : 4 = К      69 : 3 = А    88 : 2 = Р
88 : 8 = О     99 : 3 = Л    60 : 4 = Ф
51:3 = С       8:3 = Б        63 : 3 = Е
76 : 2 = Н
—  Хто з вас читав казку про Малюка і Карлсона?
—  Назвіть автора. Впізнайте героїв, розв'язавши приклади. 22 23 44 33 17 11 38 і 15 44 21 22 21 38 16 11 22 (Карлсон і Фрекен Бок)
—  На аркушах надруковані завдання про наших героїв, прочитайте завдання мовчки.
1) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 100 плюшок. Скільки плюшок дісталося кожному?
2) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 2 плюгаки. Скільки плюшок дісталося кожному?
3) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 1 плюшку. Скільки плюшок дісталося кожному?
—  Чим схожі задачі? (Умовою, питанням, дією, прості)
—  Поясніть розв'язання першої задачі. (Щоб дізнатися, скільки плюшок отримав кожен, потрібно 100 розділити на 2. Кожен отримав по 50 плюшок. 100:2    50 (пл.))
—  Поясніть розв'язання другої задачі. 2:2=1 (пл.)
—  Які числа вийшли у значенні цих задач?
—  Як називаються такі числа? (Натуральні)
Створення проблемної ситуації
—  Прочитайте розв'язання третьої задачі. (2:1)
—  Хто згоден?
—  У кого інше розв'язання? Яке? 1 :2
—  Поясніть його. (Плюшка була одна.)
—  Також, яке розв'язання правильне? (Друге, перше вчитель стирає.)
—  Який результат вийде в цьому виразі? (Півплюшки. Діти відповідають усно.)
—  Розв'язання одне, а варіантів відповідей багато. Яка проблема постала перед нами? (Ми розділили, але не можемо записати відповідь.)
1:2-?
—  Чи буде відповідь натуральним числом? (Ні)
—  Чому? (Це число має бути меншим ніж 1, а І — це найменше натуральне число.)
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні на уроці ми маємо познайомитися з такими числами, які менше за найменше натуральне число 1.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення вчителя
—  Запропонуйте, як Фрекен Бок і Карлсон зможуть поділити плюшку. Спробуйте спочатку це на паперових плюшках, які лежать у вас на партах. (Діти пробують, учитель може їх спровокувати неправильним згинанням, ви кликає учня показати ділення. Вони повинні розрізати посередині на дві рівні частини. Навпіл — означає на дві рівні частини.)
—  Я не зможу свою плюшку зігнути навпіл, але намагаюся розрізати якомога точніше.
— Як сказати про те, скільки дісталося кожному? (Половина)
—  На скільки частин вони розділили плюшку? (На дві)
—  Скільки таких частин дісталося кожному? (Одна)
—  Як інакше можна назвати кожну таку частину? (Одна з двох; одна друга)
—  У математиці це називається так: одна друга. Але в задачі потрібно записати результат і кожну частину позначити числом? Яким буде це число? (Ненатуральне число; менше 1.)
—  У математиці, щоб люди розуміли один одного, вибрали таку форму за-
1 пису: 1/2.
—  Позначте числом одну частину плюшки. Покажіть мені.
—  Яким числом позначимо другу частину? (Таким самим: 1/2 )
—  Чому? (Ці частини рівні.)
—  Спробуйте здогадатися, як називаються ці числа. А підкаже вам те, що плюшку ділили, дробили, так говорили раніше.
Число 1/2 називають дробовим числом, або дробом.
1:2=1/2
Чи знаєте ви, що слово дріб — древнього походження. Воно означає частину цілого числа, всякого роду дрібниця, крупинка, крихта.
Цс слово багатозпачпс. А в математиці термін «дріб» з'явився 200 років тому.
Чи можемо ми тепер записати значення до третьої задачі? (Один учень на дошці записує значення кольоровою крейдою.)
—  Назвіть відповідь до третьої задачі. (По 1/2 плюшки дісталося кожному.)
Одна друга — дробове число, або просто дріб.
Практичні вправи
—  У кожного з вас на парті лежить пиріг (паперовий). На скільки частин він розділений? (На кожній парті по-різному: на 2; 3; 4; і т. д. частин.) Візьміть  1   шматочок  пирога.  
Як  за допомогою дробу записати  це число.
пам'ятаючи при цьому, що ви всім хочете показати, скільки частин ви взяли, піднімаючи частину пирога, узятого вами, вгору.
—  Поясніть, як отримати 1/2 частину круга? Продемонструйте відповідь.
25
—  Круг розділили на 6 рівних частин. Як назвете одну таку частину? Продемонструйте, як отримати одну шосту частину круга.
—  Що означає вираз « 1/3 відрізка»?
З Фізкультхвилинка
V.    РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1.     Робота за малюнками (с. 152)
1) Завдання 1007
—  Яку частину круга не зафарбовано? Як записати цифрами третю частину; четверту частину; п'яту частину?
2) Завдання 1008
—  Накресліть такі самі смужки в зошиті й запишіть, яку частину кожної з них зафарбовано.
2.     Робота над задачею (с 153, завдання 1009)
Після колективного ознайомлення зі змістом задачі сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв'язання у зошити.
Решта учнів разом з учителем розглядають план розв'язання та визначають дії.
3.     Робота в парах (с. 153, завдання 1010)
—  Виміряйте довжину смужки та знайдіть 1/3 її.
4.     Складання та розв'язування задачі за коротким записом (с. 153, завдання 1011)
Завдання 1012
5.     Розв'язування кругових прикладів (с 153, завдання 1012)
85 : 17 = 5; 5 • 18 = 90; 90 : 30 = 3; 3 • 18 = 54; 54 : 27 = 2; 2 • 35 = 70; 70 : 5 = 14; 14+71 = 85.
6.     Офтальмологічна пауза
7.    Розв'язування логічних завдань 1)3авдання 1013 (с.153).
Кам'яне вугілля через деякий час після його видобування вбирає в себе воду, маса якої становить восьму частину маси вугілля. Маса щойно видобутого вугілля, взятого для проби, дорівшос 40 кг. Якою буде маса цього вугілля через деякий час? (40 — 40:8 — 35 кг) 2) Дві мухи змагаються з бігу. Вони біжать з підлоги до стелі і повертаються.
Перша муха біжить в обидві сторони з однаковою швидкістю. Друга муха
біжить униз удвічі швидше, ніж перша, а вгору — вдвічі повільніше, ніж
перша. Хто з мух переможе?
Розв'язання. Нехай мухи долають перший етап — від підлоги до стелі. Перша муха вже добіжить до стелі, а друга добіжить тільки до половини шляху.
1-ша муха,------------------------.
2-га муха,------------------------------------------------.
Перша муха повертається до підлоги, а друга — лише добирається до стелі. Перемагає перша муха. Слід зазначити: не має значення, у скільки разів швидше буде бігти вниз друга муха, ніж перша.
Відповідь: перша.
VI.   ПІДСУМОК УРОКУ
—  Як називаються числа, які ми використовуємо при рахунку?
—  Які ще є числа в математиці? Коли вони виходять?
VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Математика 3 клас. Позначення частин числа цифрами
С. 153, завдання 1014; 1015.