укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 22 » Практична робота 2
12:22
Практична робота 2

Практична робота 2

Виготовлення мікропрепамтів шкірки луски цибулі та розгляд  за допомогою оптичного мікроскопа
Мета роботи: навчитеся виготовляти тимчасовий препарат шкірки цибулі, роздивитись препарат за допомогою оптичного мікроскопа, виявити у клітині цитоплазму, ядро, вакуолю а клгтинним соком, клітинну оболонку. Обладнання, Інструменте та реектмви: мікроскоп, набір Інструментів для виготовлення тимчасових препаратів — піпетка, ножиці, скальлель або гострий ніж, пінцет, дві препарувальні голки, скляна паличка, предметне та покривнескло (мал. 21), ємність для води, контейнер для сміття, витратні матеріали (фільтрувальний папір та паперові серветки), розчин йоду спиртовий. Матеріал: цибулина городньої цибулі.
Препарати, виготовлені у воді, довго не зберігаються. їх називають тимчасовими. Такі препарати ви маєте навчитися виготовляти самостійно. Щоб роздивитись клітинну оболонку, цитоплазму та ядро у рослинній клітині пропонуємо виготовити тимчасовий препарат шкірки луски цибулі городньої.
Хід роботи
1. Підготуйте мікроскоп до роботи.
2.  Виготовіть тимчасовий незабарв-лений препарат верхньої шкірки луски цибулини:
а)   на предметне скельце нанесіть піпеткою краплину води. Зніміть із цибулини зовнішні сухі луски. Ножем або скальпелем розріжте цибулину хрестоподібно вздовж. Відокремте верхню соковиту луску (мол. 22).
Увага! Будьте обережними! При роботі з ножем або скальпелем виконуйте лише зазначену процедуру, у випадку травмування відразу повідомте вчителя та скористайтесь аптечкою першої допомоги;
б)  ножем або скальпелем надріжте увігнуту поверхню знятої луски так, щоб утворились квадрати зі стороною приблизно 1 см. Пінцетом зніміть з поверхні квадрата шкірку (вона тонка і майже прозора), покладіть на предметне скельце у краплину води та обережно розправте препарувальними голками;
в) покривне скло поставте а нахилом біля краю краплі й обережно опустіть його на об'єкт (мал. 23). Між предметним І покривним склом не повинно бути пухирців повітря. Якщо води замало і вона не заповнює простір між предметним і покривним склом, обережно додайте під покривне скельце води, доторкнувшись змоченою у воді скляною паличкою до предметного скла на межі з покривним. Якщо води багато і вона занадто виступає за краї скельця — приберіть надлишок смужкою фільтрувального паперу.
3.  Покладіть препарат на предметний столик та притисніть його лапками тримачів. На малому збільшенні налаштуйте мікроскоп та отримайте зображення клітин.
У незабарвлених препаратах чітко помітні клітини, щільно притиснуті одна до одної. В окремих клітинах добре розрізняється лише клітинна оболонка. В деяких клітинах у центрі наявний кристал (його помилково можна прийняти за ядро). Ядра повністю або майже непомітні (мал. 24» а).
4.  Увімкніть об'єктив великого збільшення. Відрегулюйте чіткість зображення мікрогвинтом, а яскравість та контрастність — діафрагмою. Роздивіться клітини.
При легкому обертанні мікрогвинта в кожній клітині (але в різних площинах препарату) мають спостерігатися великі, майже прозорі ядра (мол. 24, б, в). У кутах більшості клітин можна розрізнити погано помітну межу між цитоплазмою та вакуолею» а біля ядра — помітити тонкі тяжі цитоплазми, які пронизують вакуолю (мол. 24, в).
Зверніть увагу; коли в клітині ядро лежить у центрі і його помітно чітко, то клітинна оболонка виглядає нечіткою; при спробі навести мікрогвинтом чіткість на клітинну оболонку — розпливається зображення ядра. Водночас ядро та клітинна оболонка помітні чітко лише тоді» коли ядро лежить збоку, але тоді його форма не округла.
б. Зафарбуйте препарат розчином йоду:
•    увімкніть об'єктив малого збільшення, зніміть препарат із предметного столика та покладіть його на стіл на аркуш білого паперу;
•    скляною паличкою візьміть краплинку йоду. Обережно нанесіть її на предметне скельце на межі з покривним. Для того щоб йод потрапив під покривне скельце, до протилежного боку покривного скла прикладіть смужку фільтрувального паперу. Коли більша частина краплини; йоду потрапить під скло, розбавте її залишки од-ні ею-двома краплинами води і відтягніть їх смужкою фільтрувального паперу.
У правильно забарвленому препараті частина шкірки цибулі а одного боку буде жовтуватою (том, куди потрапив розчин йоду), з іншого — залишиться безбарвною.
6. Покладіть препарат на предметний столик та розгляньте його на малому збільшенні. Переміщуйте препарат від забарвлевого краю до нвзабарнленого. Знайдіть клітини з різним ступенем забарвлення. Порівняйте отримане зображення з наведеним на фотографіях {мол. 25, а, б).
7. Переведіть мікроскоп на велике збільшеная, розгляньте ядра, цитоплазматичні тяжі та клітинні оболонки забарвлених клітин (мол. 25» в).
8.  Зобразіть забарвлену розчином йоду клітину, позначте клітинну Оболонку, ядро, цитоплазматичні тяжі, вакуолю.
1.  Яка структура на препараті шкірки луски цибулі помітна найкраща?
2. Чи э усіх клітинах на незабарвлвних препаратах розрізняється ядро?
3. Чи в усіх клітинах наявне ядро?
4. Чому ядро в одних клітинах спостерігається в центрі, а в Інших — збоку, біля клітинної оболонки?
5. Чому при роботі з об'єктивом великого збільшення постійно треба трохи обертати мікрогвинт уперед-назад?
Підсумки
1. Ми усвідомили чотири основні положення сучасної клітинної теорії:
клітина є найменшою одиницею життя. Клітину не можна розділити на дрібніші живі одиниці, хоча вона й складається з багатьох тісно пов'язаних між собою частин;
властивості, які відрізняють живе від неживого проявляються на рінні клітини;}
•  всі живі організми складаються з однієї або багатьох клітин;
•  будь-які клітини утворюються джше від існуючих клітині.
2. Ми запам'ятали» що всі кнві клітини обов'язково відмежовані від зовнішнього середовища клітинною мембраною, мають цитоплазму а органедамн та містять молекули ДНК» які керують роботою клітини та забезпечують передачу спадкової інформації наступним поколінням (мол. 26).
3. Ми зрозуміли, що робота клітини полягає н забезпеченні неперервності життя; в підготовці до поділу та у поділі — розмноженні, які здійснюються протягом клітинного циклу (мал. 27).
4. Ми з'ясували, що на стадії росту клітини: а) поглинають речовини — живляться; б) синтезують із простих речовин складні органічні речовини, ва рахунок яких збільшуються в розмірі — власне, ростуть; в) забезпечують севе енергією у процесі дихання, при цьому клітини більшості організмів сполеивають кисень; г) позбавляються шкідливих продуктів життєдіяльності — здійснюють процес виділення; ґ) копіюють носія спадкової інформації — подвоюють кількість молекул ДНК,
5. Ми побачили, що клітини, незважаючи на принципову схожість, можуть суттєво відрізнятися, наприклад, клітини рослин та клітини тварин (мал.28).

Практична робота 1